شناسهٔ خبر: 66203432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برگزاری محفل و تجلیل از فعالان قرآنی روستای اندبیل + عکس

طی محفلی که با عنوان وداع با ماه مبارک رمضان در روستای قرآنی اندبیل برگزار شد، از فعالان قرآنی این روستا تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

برگزاری محفل و تجلیل از فعالان قرآنی روستای اندبیل + عکس

به گزارش ایکنا، روستای اندبیل از توابع شهرستان خلخال استان اردبیل، یکی از روستاهای قرآنی کشورمان است که در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های قرآنی متنوعی را با حضور اهالی این روستا برگزار می‌کند.

امسال این محفل با حضور قاریان قرآن کریم و نکوداشت استاد فقید حاج جهانبخش مددی‌اندبیلی برگزار شد. با توجّه به پیشتاز بودن روستای اندبیل در برگزاری محافل قرآنی در شهرستان خلخال و استان، ضرورت نیازسنجی برگزاری محافل انس و تدبّر در قرآن کریم، توسعه فرهنگی جامعه و ایجاد شور و نشاط قرآنی بیش از پیش احساس می‌شود.

مقدّمات برگزاری این برنامه قرآنی تقریباً از اوایل ماه مبارک رمضان 1403 با همکاری اعضای دارالقرآن و کانون فرهنگی هنری شهدای اندبیل آغاز و با همکاری نوجوانان و جوانان اندبیل و اعضای گروه جهادی شهید معزّ غلامی به سرپرستی خانم شعبانعلی‌زاده صحنه‌آرایی مسجد محل برگزاری این مراسم انجام شد. 

این برنامه با قرائت مصطفی طالبی، قاری ممتاز آغاز شد و در ادامه سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و کلیپ قرآنی با محوریت مقام معظّم رهبری پخش شد. خیرمقدم‌گویی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مولاپور، امام جماعت مساجد روستای قرآنی اندبیل بخش دیگری از برنامه‌ها بود. 

پخش کلیپ زندگی قرآنی استاد مرحوم حاج جهانبخش مددی، پیشکسوت‌ترین استاد مکتبخانه قرآن کریم استان اردبیل که در دی‌ماه 1402 دار فانی را وداع گفت بخش دیگری از برنامه‌های این محفل نورانی انس با قرآن کریم بود.  

در ادامه محسن قاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان ضمن تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید به بیان نکاتی پرداخت و گفت:‌ انتخاب اندبیل به عنوان روستای قرآنی کشور با تأکید بر اهمیت پرداختن به فعالیت‌ها و آموزش‌های قرآنی در این روستا نشان‌دهنده اهتمام اهالی این روستا به قرآن کریم است. 

وی افزود: در حال حاضر در شهر‌هایی که از امکانات بسیار خوبی از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار هستند، هم جریانی مانند جریان قرآنی اندبیل اتفاق نمی‌افتد و این اتفاق قرآنی قطعاً با همّت علما و شهدا، تلاش مردمان و دست‌اندرکاران قرآنی این روستا به دست آمده است. 

بر اساس گزارش ایکنا، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اسدعلیزاده، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان اردبیل بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود. وی بر اهمیت برگزاری چنین محافلی در روستاها تأکید کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای برای فعالیت‌های قرآنی در روستاها قائل است. 

وی به سطح فعالیت‌های قرآنی در روستای اندبیل اشاره و اظهار کرد: در مسابقات قرآن وزارت جهادکشاورزی که اسفندماه 1402 در مشهد مقدس برگزار شد دو نفر از بانوان روستای اندبیل صاحب رتبه برتر شدند. 

اجرای گروه سرود نور ولایت روستای اندبیل از سوی اعضای نونهال و نوجوان دارالقرآن و کانون فرهنگی و هنری شهدای اندبیل بخش دیگری از برنامه‌های این محفل بود، این گروه سرود تنها گروه سرود شهرستان خلخال دارای مجوز و پروانه فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.  

اجرای برنامه حفظ، قرائت و همخوانی محمدرضا جعفرپور و سیدعلیرضا مولایی، دو نفر از نخبه‌های قرآنی نوجوان اندبیل و تجلیل و قدردانی از فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی شهرستان‌های خلخال و کوثر به خاطر پاسداری و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و خون پاک شهدا و تلاش در جهت امنیت و آسایش مردم و دفاع از آرمان‌های قدس شریف و به خاک و خون کشیدن اسرائیل جنایتکار از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

در این بخش سردار سیدیوسف مولایی اندبیلی، معاونت تربیت و آموزش ستاد کل نیروهای مسلّح کشور، سرهنگ جواد نوروزی، فرمانده سپاه ناحیه خلخال، سرهنگ حسن نوروزی، فرمانده سپاه ناحیه کوثر، سرهنگ علی مردانه، مسئول بسیج هنرمندان استان اردبیل و سیدرضی موسوی اندبیلی و علی معصومی اندبیلی، دو نفر از سپاهیان بازنشسته تجلیل شدند. 

اجرای برنامه تکریم و تجلیل از خادمان قرآن کریم روستای قرآنی اندبیل در دوّمین دوره آن یکی دیگر از برنامه‌های دیگر این محفل نورانی بود. این برنامه از سال 1389 در ادوار مختلف و به اشکال مختلف شروع شده ولی از سال 1400 به صورت مدوّن، هدفمند و برنامه‌ریزی شده اجرا شده است. 

تجلیل و اهدای لوح تقدیر به عطیّه عابدی‌اندبیلی، از سوی حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به جهت تربیت فرزندان قرآنی و خادم کتاب الهی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

در ادامه این مراسم از براتعلی بهرامی اندبیلی، مدیریت چاپ بهرامی به سبب تعمیر و صحافی قرآن‌های مساجد اندبیل، هادی غفارزاده، مربی گروه سرود دارالقرآن و کانون شهدای اندبیل و سه نونهال قرآنی در حوزه قرائت تجلیل شد. 

در پایان این مراسم از نمایشگاه هنرمندان و صاحب آثار نسخ خطی و کتابت قرآن کریم روستای قرآنی اندبیل بازدید شد. 

انتهای پیام

نظر شما