شناسهٔ خبر: 66202987 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پراکنش اراضی کشاورزی یکی از راه های موثر کاهش گرد و غبار در خوزستان است

اهواز- ایرنا- دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور گفت: اگر پراکنش اراضی کشاورزی در مناطق غبارساز استان انجام شود در کاهش تولید گرد و غبار بسیار اثر گذار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علی محمد طهماسبی بیرگانی چهارشنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی خوزستان در محل سرسرای استانداری با اشاره به اینکه اداره کل جهاد کشاورزی استان در کاهش کانون‌های ریزگرد نقش بسیار مهمی دارد بیان کرد: در شهرستان اهواز اقدامات خوبی برای جلوگیری از وقوع گردو غبار از سال ۹۴ تا کنون انجام شده که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این اقدامات در منطقه اثربخش بوده است.

وی گفت: ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شمال شرق اهواز قرار دارد که در صورت وقوع خشکسالی به یک کانون بزرگ تولید گرد و غبار تبدیل خواهد شد که برای تاسیسات نفتی این منطقه نیز خطرآفرین می‌شود.

طهماسبی بیرگانی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۴.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور غبار خیز است که ۱۵ درصد از این میزان مرتع هستند.

آمار بالای شکایت مردم خوزستان به دفتر رییس جمهور در خصوص مالچ پاشی

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور ادامه داد: شکایاتی از مردم به دفتر رییس جمهور در حوزه محیط زیست انجام شده که بالای ۹۰ درصد آن مربوط به خوزستان در خصوص استفاده از مالچ نفتی بوده است.

از بهمن ماه سال گذشته مالچ پاشی در منطقه کرخه خوزستان در مساحت ۹۰۰ هکتارآغز شد که اعتراضات فعالان محیط زیست را به همراه داشت.

وی گفت: در هفت استان کشور طرح "اقدام و عمل" با موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار در شورای برنامه ریزی تصویب شده که خوزستان هشتمین استان است.

طهماسبی بیرگانی اظهار کرد: آیین نامه‌ای به اتفاق ۶ دستگاه دراین طرح برای شرایط اضطرار وقوع گرد و غبار دیده شده که ضروری است در این خصوص مانورهای منظمی در استان برگزار شود.

در ادامه این نشست مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: خوزستان یکی از استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار است و طرح مقابله با این پدیده در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده است.

داود میرشکار با بیان اینکه نیمی از مساحت استان کانون ریزگرد و یا مناطق مستعد وقوع گرد و غبار است افزود: سه میلیون و ۵۸۳ هکتار از اراضی خوزستان در این بخش قرار دارند.

وی ادامه داد: طرح مقابله با گرد و غبار با اهدافی همچون انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع گرد و غبار و توانمندسازی استان برای مقابله با این‌پدیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه در گام اول این طرح نقشه مناطق غبار خیز استان ترسیم شده است تصریح کرد: ۶۷ واحد کاری در مناطق مختلف جنگلی، مرتعی و بیابانی بر اساس نقش دستگاه‌های مربوطه برای مقابله با پدیده گرد و غبار برای استان مشخص شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در سال گذشته ۱۳۲ مصوبه در شورای برنامه ریزی استان تصویب که ۶۵ درصد مصوبات اجرایی شدند.

مهرداد نیکو ادامه داد: سال گذشته ۱۰۷ طرح سرمایه گذاری در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد و ۳۴۶ هکتار زمین به این طرح‌ها اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، طرح ملی اقدام و عمل با موضوع مقابله با پدیده گردو غبار در شورای برنامه ریزی استان تصویب شد.

این طرح در ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور برای استان تعیین شده که تمامی دستگاه‌های خوزستان ملزم به اجرای آن هستند.

یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی در استان وجود دارد که ۳۵۰ هزار هکتار از این میزان تپه‌های ماسه‌ای هستند.

نظر شما