شناسهٔ خبر: 66202254 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

اگر مشکل ترک خوردن لب دارید، درمان اینجاست

صاحب‌خبر -

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، مشکل ترک خوردن لب است. اما برای درمان ترک خوردگی لب چه کنیم؟

مشکل ترک خوردن لب یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد تجربه می‌کنند. این موضوع بیشتر در فصل سرما رخ می‌دهد و با خشکی شدید و درد در ناحیه لب‌ها همراه است.

مهم‌ترین عواملی که به بروز ترک خوردگی لب در افراد مختلف منجر می‌شوند عبارتند از عدم مراقبت مناسب از لب یا عادات مخربی مانند کندن پوست لب و گاز گرفتن شدید آن‌ها.

دلیل مشکل ترک خوردن لب

با وجود این‌که مشکل ترک خوردگی لب، بیشتر می‌تواند در فصل سرما بروز کند، اما در دیگر فصول سال نیز ممکن است ظاهر شود. ترک خوردن لب‌ها که معمولا با درد شدیدی نیز همراه است، می‌تواند برای عموم افراد بسیار آزاردهنده باشد؛ پس در این مطلب از بخش پزشکی و سلامت گجت نیوز با ما باشید تا ضمن تشریح دلایل بروز این مشکل، به بهترین روش‌های مقابله با آن بپردازیم.

شرایط آب‌وهوایی

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشکل ترک‌خوردگی لب‌ها، برودت شدید هوا در فصول سرد سال است که به از دست رفتن رطوبت لب‌ها، خشکی و ترک‌خوردگی منجر می‌شود.

تاثیر شرایط آب‌وهوایی در مشکل ترک خوردن لب تاثیر شرایط آب‌وهوایی در مشکل ترک خوردن لب

از طرفی، قرار داشتن بیش از حد در زیر نور شدید و مستقیم آفتاب نیز می‌تواند تاثیر مشابهی درپی داشته باشد و به ترک خوردن لب‌ها منجر شود.

کمبود آب بدن

نرساندن آب کافی به بدن می‌تواند به خشکی پوست و سطح لب‌ها و نهایتا ترک خوردن آن‌ها منجر شود. با این اوصاف، رساندن آب به بدن جهت جلوگیری از خشکی پوست و خصوصا پوست لب‌ها ضرورت دارد.

تاثیر مواد غذایی

قرص دارچینی قرص دارچینی

برخی مواد غذایی خاص مانند موادی با رنگ‌های قرمز یا قرص‌ها، آبنبات‌ها و آدامس‌هایی با طعم دارچین نیز می‌توانند اثر مخربی بر وضعیت سلامت پوست لب‌ها داشته باشند و فرآیند ترک خوردن آن‌ها را تشدید کنند. آب مرکبات نیز از دیگر موادی است که می‌تواند به خشک شدن پوست لب منجر شود.

ویتامین‌ها

حتی ویتامین‌های معمولا مفید نیز در شرایطی خاص و بسته به واکنش بدن می‌توانند به مشکل ترک خوردگی لب منجر شوند. از جمله می‌توان به شرایط مصرف بیش از حد ویتامین A یا واکنش نامناسب پوست به مصرف مکمل‌های ویتامین B12 اشاره کرد که هر دو می‌توانند باعث ترک خوردن لب‌ها شوند. بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل، مصرف کنترل‌شده و بهینه ویتامین‌ها است.

روش‌های درمان مشکل ترک خوردن لب

بعد از آشنایی با دلایل بروز مشکل ترک خوردگی لب، به معرفی بهترین روش‌های درمان یا پیشگیری از این مشکل می‌پردازیم.

مرطوب‌سازی

یکی از بهترین روش‌های مقابله با مشکل ترک خوردگی لب، استفاده از انواع دستگاه‌های رطوبت‌ساز و بخور است. این دستگاه‌ها با افزایش رطوبت هوای منزل و محیط کار می‌توانند به حفظ رطوبت پوست و لب‌ها کمک کنند.

مصرف آب کافی

نوشیدن آب نوشیدن آب

مصرف آب یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از خشکی لب‌ها است. اساسا از آنجایی که کم‌آبی بدن خود عاملی در بروز خشکی لب است، باید حتما حواستان به میزان آب مورد نیاز بدن در طول روز باشد. متخصصان توصیه می‌کنند که هر فرد بزرگسال، روزانه بین 9 تا 12.5 لیوان آب مصرف کند؛ خصوصا اگر فعالیت بدنی شدید داشته باشد.

استفاده از کرم‌ها و بالم‌های نرم‌کننده

استفاده از موادی مانند کرم، وازلین یا بالم‌های حاوی موم از دیگر روش‌های جلوگیری از مشکل ترک خوردگی لب‌ها است. در واقع، استفاده منظم از هر یک از این موارد می‌تواند به خوبی در پیشگیری از بروز مشکل خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها موثر باشد.

پماد هیدروکورتیزون

رفع مشکل ترک خوردن لب با پماد هیدروکورتیزون رفع مشکل ترک خوردن لب با پماد هیدروکورتیزون

یکی از موثرترین درمان‌ها برای مشکل ترک خوردگی لب، استفاده از داروهایی مانند پماد هیدروکورتیزون 2.5 درصد است که پزشکان در شرایطی که شدت خشکی و ترک‌خوردگی لب بالاست تجویز می‌کنند. این پماد با وجود قدرت کم، در صورت 4 بار استفاده در روز می‌تواند در کاهش خشکی لب و بهبود ترک‌های آن تاثیر به‌سزایی دارد.

جمع‌بندی

در طول این مطلب با پرداختن به عوامل بروز مشکل ترک خوردن لب، به بهترین روش‌های درمان آن پرداختیم. بر این اساس باید گفت مهم‌ترین روش‌های درمان خشکی لب عبارتند از نوشیدن آب کافی، استفاده از نرم‌کننده‌هایی مانند وازلین و بالم حاوی موم، استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز و حتی در موارد شدید، استفاده از پماد هیدروکورتیزون 2.5.

در گجت نیوز بخوانید:
هشدار ترسناک دانشمندان در مورد استفاده از ویپ آیا با آزادسازی فروش آنلاین دارو در ایران، داروخانه های فیزیکی به کام مرگ می‌روند؟ پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟

برچسب‌ها:

نظر شما