شناسهٔ خبر: 66201635 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

برگزاری هفتمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و کنیا 29 تا 31 اردیبهشت با میزبانی نایروبی / ضرورت شناخت بازار و قوانین کشورها برای تجارت

صاحب‌خبر -
هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و کنیا 29 تا 31 اردیبهشت در نایروبی برگزار می شود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، ایران در این اجلاس با یک هیئت بلند پایه رسمی به همراه جمعی از فعالان اقتصادی به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری، رفع موانع همکاری و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری شرکت می کند.
بنابراین گزارش، محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی، رییس طرف ایرانی هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور است.
در راستای برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، امروز چهارشنبه نشستی با عنوان فرصت های همکاری های اقتصادی و تجاری با کشور کنیا در محل وزارت جهادکشاورزی با حضور بخش خصوص در حوزه های مختلف اقتصادی برگزار شد.
مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست با بیان این که فرصت های اقتصادی و تجاری زیادی در آفریقا و به ویژه کنیا برای همکاری و سرمایه گذاری وجود دارد، گفت: ایران مانعی برای تجارت با کشور کنیا ندارد ضمن آن که گردشگری نیز می تواند یکی از زمینه ها و فرصت های سرمایه گذاری و همکاری در این کشور باشد.
وی افزود: در حاشیه این اجلاس با توافق ایران و کنیا، قرار است همایش اقتصادی نیز با حضور بخش های خصوصی برای آشنایی و توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور برگزار شود.
فتحی با اشاره به تشکیل خانه فناوری در کنیا از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: خانه فناوری می تواند دروازه ورود بخش خصوصی به کنیا برای فعالیت های اقتصادی باشد.
بنابراین گزارش، در حاشیه این نشست، مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: با توجه به شعار "جهش تولید با مشارکت مردم " در سال جاری، دستگاه های دولتی باید به بخش خصوصی، اتحادیه ها، تشکل ها و فعالان اقتصادی بیشتر توجه کنند و برگزاری این نشست با فعالان اقتصادی بخش خصوصی از سوی وزارت جهادکشاورزی، به منظور ابتکار عملی و برای بیان فرصت ها و ظرفیت های همکاری با کنیا بوده است.
وی افزود: ما برای آن که مطمئن شویم توافقات با کنیا در عمل اجرایی می شود و منافع آن به بخش خصوصی و مردم می رسد، این نشست را برگزار کرده ایم و خوشبختانه استقبال خوبی از آن شده است.
فتحی ابراز داشت: در این نشست بیش از 80 شرکت، تشکل و اتحادیه در حوزه های مختلف اقتصادی شرکت کردند و مطالبی درباره فرصت های همکاری و کار در کنیا و آفریقا به آنها ارایه شد.
وی درهمین حال گفت: سیاست وزارت جهادکشاورزی، مشارکت همه جانبه برای توسعه همکاری با آفریقا است.
برپایه این گزارش، در نشست فرصت های همکاری های اقتصادی و تجاری با کشور کنیا، رییس اداره دوم آفریقا در وزارت امورخارجه بر شناخت بازار آفریقا برای توسعه فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی ایران تاکید کرد و گفت: مطالعه بازار به حضور موثر بخش خصوصی در آفریقا کمک می کند و آیتم های مختلفی برای این شناخت وجود دارد..
اسماعیل رزاقی با بیان این که نقش وزارت امورخارجه در شناخت بازار، نقش واسطه ای است، افزود: در چهار سال اخیر در وزارت امور خارجه، ساختاری شکل گرفته است و یک سایت اقتصادی توسط بخش دیپلماسی اقتصادی راه اندازی شده که در این سایت اطلاعات پایه ای هر کشور بارگذاری شده است.
وی در همین حال شناخت قوانین و مقرارت کشورها را برای ورود به بازار آنها ضروری خواند.
رزاقی درهمین حال گفت: بخش خصوصی همچنین می تواند برای شناخت اولیه از بازار کشورها با سفارتخانه ها و میزهای پایه در وزارت امور خارجه ارتباط بگیرد.
وی نقش روسای کمیسیون های همکاری های مشترک در شناخت بازار کشورها را مهم خواند و ابرازداشت: کمیسیون های مشترک و اسنادی که امضا می کنند به پیشبرد مباحث اقتصادی بخش خصوصی کمک می کند.
رییس اداره دوم آفریقا در وزارت امورخارجه به نقش سازمان تجارت اشاره و تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت علاوه بر ارایه اطلاعات پایه، می تواند مطالعات کلان درباره شناخت بازار کشورها را انجام دهد و بازارهای هدف را شناسایی و درباره ظرفیت های کلی آنها به فعالان اقتصادی اطلاع رسانی کند.
وی ادامه داد: تاسیس دفاتر یا خانه های تجارت به شناخت جزییات و ورود به بازار کشورها کمک می کند.

نظر شما