شناسهٔ خبر: 66200111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشت پنبه در ۱۱ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خراسان‌شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت پنبه در سطح ۱۱ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان آغاز شد و پیش بینی می شود که در سال زراعی جاری حدود ۳۰ هزار تن وش پنبه برداشت شود.

صاحب‌خبر -

وحید صباغ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی در کشت محصول صنعتی و استراتژیک پنبه رتبه پنجم کشوری را دارد.

وی از کشاورزان خواست تا از بذور اصلاح شده و ارقام مناسب استفاده کنند چرا که موجب افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه ها می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به کشاورزان افزود: مراحل بذر پاشی را در راستای کاهش هزینه ها و بالا بردن راندمان تولید با دستگاه ها انجام دهند و با این اقدام در مصرف بذر نیز صرفه جویی خواهد شد و همچنین کشاورزان می توانند در فصل برداشت نیز به شکل مکانیزه برداشت کنند.

وی تصریح کرد: بیشتر زمین های کشاورزی استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان و رقم ورامین می رود.

صباغ گفت:‌ سال زراعی گذشته ۲۶ هزار تُن وش پنبه از ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار از کشتزارهای استان برداشت شد.

لزوم ترویج کشاورزی قراردادی در کشت پنبه

وی بیشترین سطح زیر کشت پنبه را مربوط به کشتزارهای شهرستان های مانه و سملقان دانست و گفت: وش تولیدی پنبه‌زارهای خراسان شمالی در چند سال اخیر به صورت قراردادی به فروش می‌رود، کشاورز در روش قراردادی با صاحبان صنایع و کارخانه‌ها برای خرید محصول قراردادی را منعقد می‌کند تا محصول را براساس برنامه تولید و به فروش رساند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشاورزی قراردادی نتایج مثبتی در گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی، حل معضل تامین مالی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دارد.

صباغ با بیان اینکه متوسط برداشت وش پنبه از سطح پنبه زارهای خراسان شمالی سه تن در هر هکتار است، گفت: در این استان طی سال های مختلف پنج تا ۱۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت پنبه می رود که بحث اقتصادی آن برای این خطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

شهرستان های مانه، سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

نظر شما