شناسهٔ خبر: 66198765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ال‌ نینو رو به پایان است؟

دانشمندان آب‌وهوایی باور دارند پدیده قدرتمند ال‌ نینو که همراه با تغییرات آب‌وهوایی به تشدید افزایش دمای جهانی منجر شد، با ارمغان هوای سرد در سطح اقیانوس آرام، رو به پایان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مجموعه‌ای از رکوردهای اخیر ماهانه دمای بالای جهانی نشان می‌دهد که زمین احتمالاً وارد مرحله جدیدی از تغییرات آب‌وهوایی شده است.

پدیده ال‌نینو که در ژوئن گذشته آغاز شد، آب‌های گرم‌تری را به سطح اقیانوس آرام آورد و گرمای بیشتری به جو وارد کرد، با این حال اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرد که اقیانوس آرام در طول هفته گذشته به‌میزان قابل‌توجهی خنک شده و ال‌نینو در حال گذر است.

دانشمندان معتقدند که ماه‌های پس از پایان ال‌نینو، نشانه‌ای قوی در مورد این موضوع ارائه خواهد داد که آیا دمای بالای اخیر به دلیل تغییرات آب‌وهوایی شتاب‌زده بوده است یا خیر.

ال‌ نینو رو به پایان است؟

پدیده ال‌نینو در دوران حاضر

شروع ال‌نینو هر چند سال یک‌بار، تغییرات چشمگیری در آب‌وهوای بسیاری از نقاط جهان ایجاد می‌کند. موج‌های گرم‌تر آب که در سواحل پروی آمریکای جنوبی به سطح می‌آید با افزایش خشکسالی و سیل در مناطق مختلف جهان مرتبط است. این پدیده با سه مرحله مختلف ال‌نینوی داغ، شرایط خنثی یا و سردتر به نام لانینا مشخص می‌شود.

ال‌نینوی فعلی در ژوئن گذشته آغاز شد و در دسامبر به اوج خود رسید. گرم‌تر شدن آب در اقیانوس آرام به افزایش میانگین دمای جهانی به بالاترین حد ممکن منجر شد و از مارس برای ۱۰ ماه متوالی رکوردهای پیشین را شکست، با این حال سریع‌تر از حد انتظار از بین رفت و به مرحله لانینا وارد شد. به همین دلیل دانشمندان آب‌وهوایی در مورد اتفاقات بعدی تردید دارند.

محققان آمریکایی اعلام کرده‌اند که ۶۰ درصد احتمال ایجاد لانینا بین ژوئن تا آگوست و ۸۵ درصد احتمال وقوع آن تا پاییز وجود دارد، اما اداره هواشناسی استرالیا انتظار دارند شرایط خنثی ال‌نینو حداقل تا ماه جولای ادامه خواهد داشت.

ال‌ نینو رو به پایان است؟

لانینا تأثیر قابل‌توجهی بر طوفان‌ها دارد، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود آغاز آن یک فصل طوفان بسیار فعال را در اقیانوس اطلس نوید دهد. با این وجود اثر سرمایش لانینا کمی از سرعت گرمایش جهانی را کاهش خواهد داد. در این صورت رکورد دمایی سال گذشته مدرکی مبنی بر این‌که جهان به مرحله سریع‌تر گرم شدن رفته باشد نخواهد بود.

نظر شما