شناسهٔ خبر: 66195929 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات: توسعه شبکه باید اولویت اپراتورها باشد

صاحب‌خبر -

شفقنا-  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که توسعه شبکه اولویت اپراتورها باشد و اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به این بخش اختصاص دهند.

به گزارش شفقنا، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که توسعه شبکه اولویت اپراتورها باشد و اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به این بخش اختصاص دهند.

او با اشاره به اخبار مربوط به فروش سهام دیجی کالا گفت: من نه خریدارم نه فروشنده که بخواهم خرید دیجی‌کالا از سوی همراه اول را تأیید یا تکذیب کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال گذشته در تعامل وزارت علوم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجره واحد برای دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد که تاکنون بیش از ۲۶۰ دانشگاه عضو آن شده‌اند. این اقدام مشترک در ارزیابی اتحادیه بین‌المللی مخابرات به عنوان یکی از طرح‌های برتر انتخاب شد که مایه خوشحالی و افتخار است.

او ضمن بیان اینکه امسال مانند سال گذشته مسیر هوشمندسازی دولت را دنبال خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره هوشمند دولت به مردم ارائه می‌شود.

زارع پور همچنین با اشاره به تلاش ایران برای ساخت ماهواره گفت: ماهواره‌های متعددی در دست ساخت داریم و علاوه بر آن ماهواره‌هایی هم آماده پرتاب داریم. سعی می‌کنیم ماهواره‌های سنجشی متعددی را داشته باشیم، یعنی چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ماهواره‌های لایه LEO چند مرتبه در طول روز از روی کشور عبور می‌کنند و از آنجایی که سرعت آنها ۷-۸ برابر سرعت زمین است، بنابراین دائما این ماهواره‌ها را روی آسمان کشورمان نداریم.

وی تأکید کرد که اگر تعداد ماهواره‌ها بیشتر باشد دسترسی ما به داده های ماهواره‌ای و اطلاعات آنها بیشتر خواهد شد.

وزیر ارتباطات معتقد است که دنیا به سمت منظومه‌سازی می‌رود و منظومه سازی دانشی است که شاید در اختیار بیش از ۵-۶ کشور نباشد، دانشی که دانشمندان ایران نیز به آن دست پیدا کرده اند و هم اکنون منظومه شهید سلیمانی توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

زارع‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد که ایران امسال بتواند اولین قدم‌ها را در حوزه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی بردارد.

نظر شما