شناسهٔ خبر: 66188864 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

هرمان جام حذفی چگونه به لیگ الیت معرفی شد؟

فرمت لیگ جدید آسیا براساس مسابقات شطرنج

فصل جدید رقابت‌های باشگاهی در آسیا در حالی شهریورماه امسال در سه سطح آغاز می‌شود که براساس آن 24 تیم در سطح اول، 32 تیم در سطح دوم و 20 تیم در سطح سوم این رقابت‌ها با یکدیگر برای کسب عنوان قهرمانی به رقابت خواهند پرداخت.

صاحب‌خبر -
فرمت لیگ جدید آسیا براساس مسابقات شطرنج

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: فصل جدید رقابت‌های باشگاهی در آسیا در حالی شهریورماه امسال در سه سطح آغاز می‌شود که براساس آن 24 تیم در سطح اول، 32 تیم در سطح دوم و 20 تیم در سطح سوم این رقابت‌ها با یکدیگر برای کسب عنوان قهرمانی به رقابت خواهند پرداخت.
درواقع از فصل آینده، مسابقات باشگاهی در سطح قاره با شکل و شمایل جدید و فرمت متفاوتی برگزار می‌‌شود که طی آن 76 تیم در سه سطح، به مصاف هم می‌روند. این در حالی است که سهمیه ایران در سطح نخست مسابقات یا همان لیگ الیت، 1+2 است؛ به این شکل که دو تیم به ‌صورت مستقیم راهی مرحله گروهی شده و یک تیم نیز باید در پلی‌‌آف کارش را آغاز کند. ضمن اینکه ایران در سطح دوم مسابقات یک نماینده دارد و در سطح سوم نیز تیمی از ایران شرکت نخواهد کرد. نکته قابل توجه اینکه با اعلام فدراسیون فوتبال ایران، قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ برتر در فصل بعدی رقابت‌ها به عنوان نمایندگان اصلی و قهرمان جام حذفی به عنوان نماینده پلی‌آف در لیگ الیت شرکت خواهند کرد و تیم سوم لیگ برتر نیز در لیگ قهرمانان آسیا حاضر می‌شود.

 تصمیم‌گیری با هیات‌رئیسه فدراسیون
این در شرایطی است که تا پیش از این عنوان می‌شد این تصمیم‌گیری توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا اعمال شده و برای اجرا به فدراسیون کشورهای عضو ابلاغ شده اما شنیده‌های «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که این تصمیم مهم از سوی کنفدراسیون آسیا به فدراسیون‌ها تفویض شده تا آنها بر اساس فرمت برگزاری و اهمیت رقابت‌های داخلی خود، نماینده‌های خود بر اساس رنکینگ و تعداد آنها را، برای رقابت‌های آسیایی انتخاب کنند. بنابراین این تصمیم‌گیری توسط هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال اعمال شده و هیات‌رئیسه نحوه صعود تیم‌ها به رقابت‌های فصل بعدی آسیایی را مصوب و ابلاغ کرده‌اند.
البته این تصمیم انتقاداتی را نیز در پی داشته، مبنی‌بر اینکه با توجه به احتمال شگفتی در جام حذفی و قهرمانی یک تیم غیرمدعی در این مسابقات، اختصاص سهمیه لیگ نخبگان به این تیم می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد.
هرچند این نکته نیز نباید مغفول بماند که نمایندگان فوتبال ایران ابتدا باید بحث کسب مجوز حرفه‌ای‌ را نهایی کنند و از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز لازم برای حضور در این رقابت‌ را بگیرند. این در حالی است که اگر هر کدام از این تیم‌ها مجوز آسیایی نگیرند، تیم‌‌های پایین‌‌تر در جدول رده‌‌بندی لیگ برتر سهمیه خواهند گرفت. همچنین در صورتی که قهرمان یا نایب‌قهرمان لیگ با فاتح جام حذفی یکسان باشد، تیم بعدی در جدول لیگ برتر دارای سهمیه خواهد شد.

 شانس‌های صعود
حال اینکه چه تیم‌هایی برای فصل بعدی این رقابت‌ها شانس صعود در هر سطحی را دارند؛ احتمالا باید از حالا حضور استقلال و پرسپولیس را با توجه به اختلاف ایجادشده آنها در جدول رده‌بندی با تیم‌های بعدی، قطعی بدانیم. این در صورتی است که هنوز روی کاغذ تا تیم نهم جدول رده‌بندی یعنی آلومینیوم 30 امتیازی شانس حضور در لیگ الیت را دارا هستند اما با معادلات فوتبالی و در واقعیت، می‌توان پس از سرخابی‌ها، این شانس را برای تراکتور، سپاهان و ملوان بیشتر عنوان کرد.
همچنین در رقابت‌های جام حذفی نیز 16 تیم همچنان در مسابقات حاضر هستند که انبوه تیم‌های دسته‌اولی در جمع این تیم‌ها می‌تواند حکایت جالبی باشد که البته صعود هرکدام از آنها به مراحل بعدی می‌تواند این حکایت را جالب‌تر هم بکند. البته باز هم تاکید می‌شود که موضوع مجوز حرفه‌ای در این بین حکم نهایی را ایفا کرده و حتی در صورتی که در هر رقابتی، تیمی بتواند حائز رتبه لازم برای صعود به آسیا بشود، باید ابتدای به امر مجوز حرفه‌ای را کسب کرده و سپس خود را آسیایی بداند.

 فرمت برگزاری لیگ الیت
لیگ الیت آسیا با حضور برترین‌های قاره به منظور بازسازی برند رقابت‌های باشگاهی آسیا در حالی با حضور 24 تیم برگزار می‌شود که کشورمان برای این رقابت‌ها در فصل بعدی 2 نماینده قطعی و یک نماینده احتمالی خواهد داشت.
این رقابت‌ها قرار است با حضور 24 تیم در حالی برگزار شود که از هر سمت قاره کهن، 12 تیم در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. این در حالی است که طبق اعلام اولیه کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات با فرمت لیگ و در 8 هفته در مرحله گروهی برگزار می‌شود.
نکته قابل توجه اینکه کنفدراسیون آسیا بدون اعلام جزئیات، روش و فرمت برگزاری را براساس برگزاری مسابقات شطرنج پایه‌گذاری کرده است. بر این اساس تیم‌های هر کشور 8 بازی را با تیم‌های هم‌منطقه‌ای خود برگزار می‌کنند که در 4 دیدار میزبان و در 4 دیدار مهمان خواهند بود. هنوز نحوه انتخاب این تیم‌ها مشخص نیست اما این احتمال وجود دارد که به طور مثال تیم‌های هر کشور در مرحله گروهی با تیم‌های کشور خود بازی نکنند که در صورت تحقق این امر، برگزاری دربی آسیایی در مرحله گروهی منتفی خواهد شد.
برای مرحله بعدی 8 تیم برتر هر منطقه راهی دور یک‌هشتم شده و تا فینال و مشخص شدن قهرمان این مسابقات به رقابت خود ادامه خواهند داد. گفتنی است رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با حضور 32 تیم و AFC CUP نیز با حضور 20 تیم و با فرمت سابق برگزار خواهد شد.
گفته می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به کمبود زمان، نداشتن زیرساخت لازم در هر کشور و نداشتن منابع مالی لازم از برگزاری 22 دیدار به صورت رفت و برگشت بین این 12 تیم و حتی برگزاری 11 دیدار بین هر کدام از تیم‌ها (بدون توجه به فرمت رفت و برگشت) تعداد این رقابت‌ها را به 8 هفته کاهش داده است که این اتفاق می‌تواند یک نوع توفیق اجباری نیز برای فدراسیون فوتبال ایران به منظور اعمال برنامه‌ریزی هر چه بهتر مسابقات داخلی کشورمان در فصل بعدی باشد.
رقابت‌های الیت طی 3 هفته پیاپی در مرحله پلی‌آف از 30 جولای آغاز شده و در ادامه از 16 سپتامبر 8 هفته مرحله گروهی آن پیگیری و سپس 4 مرحله حذفی از یک‌هشتم تا فینال ادامه پیدا کرده و 4 می ‌2025 فینال این رقابت‌ها در عربستان برگزار می‌شود. بر اساس شنیده‌ها به طور موقت میزبانی 4 فصل بعدی نیز به عربستان اعطا شده است، مشروط بر اینکه AFC رضایت کامل را از عربستان داشته باشد.

نظر شما