جوان آنلاین: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طراحی سؤالات آزمونهای شبه نهایی از ۹۰ درصد محتوای برنامه و کتاب درسی و با رویکرد سؤالات مفهومی و استاندارد به شیوه امتحانات نهایی و براساس همان چارچوب و الگوی درسی امتحانات نهایی است.
محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جزئیات آزمونهای شبهنهایی را تشریح کرد و گفت: آزمون شبهنهایی که برنامهاش تحت عنوان طرح سهنما توسط معاونت آموزش متوسطه برگزار شد با هدف توجه به دروس مهم و شناخت نقاط ضعف آموزشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری و برنامهریزی برای بهبود نقاط ضعف وهمچنین آشنایی دانشآموزان با امتحانات نهایی به ویژه با رویکرد سؤالات مفهومی و استاندارد بودهاست.
وی افزود: با توجه به آنکه برای اولینبار آزمون نهایی در پایههای دهم و یازدهم نیز انجام میشود و هیچ سابقه قبلی ندارد. تمرکز ما در آزمونهای شبه نهایی روی پایههای دهم و یازدهم است که در چهار عنوان واحد درسی، دو عنوان درس عمومی و دو عنوان درس اختصاصی انجام میشود. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به استانها اعلام شدهاست طوری برنامهریزی شود که محیط آزمون شبیهساز آزمونهای نهایی باشد که دانشآموزان آمادگی بیشتری را در این رابطه داشتهباشند که خود زمینهساز کاهش استرس دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد ماه میشود. کاظمی تصریح کرد: تصحیح اوراق توسط خود معلمان دانشآموزان و آزمون هم در همان مدرسهای که دانشآموزان هستند، برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: شروع آزمونها هم از ۲۷ فروردین بودهاست و تا ۴ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و در چهار روز (۲۷، ۲۹فروردین و۱، ۴ اردیبهشت) با فاصله زمانی که در آزمونهای نهایی برنامهریزی شده و طراحی سؤالات شبهنهایی براساس چارچوب و الگوی مفهومی که کار مشترک سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مرکز سنجش بوده در اختیار دبیرخانههای راهبری دروس قرار گرفتهاست و در طراحی سؤالات سعی شده متناسب با همین چارچوب مفهومی که الگوی طراحی سؤالات امتحانات نهایی هم خواهد بود انجام شود.
وی با بیان اینکه طراحی سؤالات آزمونهای شبهنهایی از ۹۰ درصد محتوای برنامه و کتاب درسی و با رویکرد سؤالات مفهومی و استاندارد به شیوه امتحانات نهایی و براساس همان چارچوب و الگوی درسی امتحانات نهایی است، ادامه داد: برای شرکت در آزمونهای شبهنهایی الزامی نیست، اما به جهت آمادگی بیشتر برای امتحانات نهایی توصیه شد که همه دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم در این امتحانات شرکت کنند، ضمن اینکه پس از تصحیح اوراق نقاط ضعف دانشآموزان مشخص میشود و میتوانند رفع اشکالات و نواقص یادگیری، توسط معلم و حتی خود دانشآموزان انجام دهند.
کاظمی گفت: امیدواریم با شرایطی که ایجاد شدهاست، زمینهسازی عدالت آموزشی وهم چنین ارتقای کیفیت آموزش و آشنایی بیشتر دانشآموزان و از سوی دیگر کاهش استرس دانشآموزان باشد و سعی شده فرایند برگزاری و حضور مراقبان و کنترلهای قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمونهای نهایی باشد، جلسه تبیینی وتوجیهی در این رابطه برای معاونین و کارشناسان آموزشی مناطق و سرگروههای آموزشی و همچنین مدیران مدارس برگزار شد و از طرف معاونت آموزش متوسطه و مرکز سنجش نکات مورد نیاز منتقل شد.
نظر شما