شناسهٔ خبر: 66185616 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آشنایی با تنها بازیکنی که در یک بازی جام‌جهانی با هر ۲ پا گل زد + فیلم

تهران- ایرنا- تاریخ جام‌های جهانی فوتبال با خاطرات و ثبت رکوردهای بسیار همراه است و در یکی از این اتفاقات منحصربه‌فرد، یک بازیکن ژرمن موفق شد در یک بازی با هر دو پا گلزنی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه‌شنبه‌شب ایرنا، جام‌جهانی ۱۹۹۰ به جامی تبدیل شد که یکی از رکوردهای به یاد ماندنی در آن رقم خورد. رکوردی که هنوز هم پابرجاست و باید دید آیا روزی شکسته می‌شود یا همچنان به نام لوتار ماتئوس، شماره ۱۰ آلمان‌ غربی خواهد ماند.

ایتالیا میزبان جام جهانی ۱۹۹۰ بود. میزبان با اقتدار وارد این مسابقات شد و با نفراتی از جمله فرانکو بارزی، پائولو مالدینی، جوزپه جیانینی، روبرتو باجو، جانلوکا ویالی و در حضور سنگربانی مطمئنی به نام والتر زنگا در قامت یک مدعی خود را مطرح کرد. در آن دوره لاله‌های نارنجی نیز تیم خوبی داشتند و در ترکیب هلند بازیکنانی مانند رونالد کومان، فرانک ریکارد، رود گولیت و مارکو فن‌باستن بازی می‌کردند. در کنار این دو تیم مدعی، آرژانتین، برزیل و انگلیس هم حضور داشتند تا جمع مدعیان کامل باشد.

آشنایی با تنها بازیکنی که در یک بازی جام‌جهانی با هر ۲ پا گل زد + فیلم

لوتار ماتئوس بعدها در این خصوص گفت: حضور ما در جام جهانی ۱۹۹۰ در ابهام بود؛ ما بازیکنان نامدار و بزرگی زیادی را پس از سال ۱۹۸۶ از دست داده بودیم و کسی انتظار نداشت ما در ادامه راه، با قدرت پیش برویم. در فینال به آرژانتین ۳ بر ۲ باخته بودیم و در جام‌جهانی ۱۹۹۰ شرایط چندان خوبی نداشتیم.

در جام‌جهانی ایتالیا فرانتس بکن‌باوئر سکان هدایت آلمان‌ غربی را برعهده داشت. تیم او در گروه D با تیم‌های یوگسلاوی، کلمبیا و امارات همگروه بود. به زعم کارشناسان فوتبال، ماتئوس هافبکی خلاق و ماجراجو بود. جیوانی تراپاتونی مربی نامدار فوتبال در مورد او گفته بود که «هر تیمی با ماتائوس شانس دارد. هرچند مارادونا یک نابغه است اما اگر باید در یک بازی پیروز شوم و بتوانم هر فوتبالیستی را که می‌خواهم انتخاب کنم، ماتئوس را انتخاب خواهم کرد.»

آشنایی با تنها بازیکنی که در یک بازی جام‌جهانی با هر ۲ پا گل زد + فیلم

کاپیتان آلمان‌ها در اولین بازی خود در جام جهانی ۱۹۹۰ و در مرحله گروهی برابر یوگسلاوی یک رکورد جدید را به نام خود ثبت کرد. او در دقایق ۲۹ و ۶۳ برای آلمان‌ غربی از بیرون محوطه جریمه و با شوت‌های تماشایی گلزنی کرد اما آن چیزی که باعث شد نام او بر سر زبان‌ها بیفتد این بود که ماتئوس گل اول را با پای چپ و گل دومش را با پای راست وارد دروازه حریف کرد تا به اولین بازیکنی تبدیل شود که در یک بازی، با هر دو پا گلزنی می‌کند؛ شاهکاری شگفت‌انگیز که هرگز تکرار نشد.

مرد شماره ۱۰ آلمان‌ها در صحنه گل دوم، توپ را در زمین خودی دریافت کرد و یک‌تنه به خط دفاعی یوگسلاوی زد و با یک شوت سرکش دومین گل خود و سومین گل تیمش را به ثبت رساند. این بازی در نهایت ۴ بر یک به سود آلمان‌ غربی به پایان رسید.

آشنایی با تنها بازیکنی که در یک بازی جام‌جهانی با هر ۲ پا گل زد + فیلم

ماتئوس در مصاحبه‌ای به خاطرات آن روز اشاره کرد و گفت: یوگسلاوی تیم واقعاً سرسختی بود. آنها به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند اما در ضربات پنالتی به آرژانتین باختند. ما در آن بازی تحت فشار زیادی بودیم و کسب پیروزی خیلی مهم بود و به ما اعتماد به نفس زیادی داد.

اعتماد به نفسی که ماتئوس از آن حرف زده است، همان فاکتوری بود که در پایان به قهرمانی شاگردان بکن‌باوئر منجر شد.

ستاره اسبق ژزمن‌ها به این نکته هم اشاره داشت که «۱۵۰ بازی برای آلمان انجام دادم. در بازی برابر یوگسلاوی به عدد ۷۵ رسیده بودم و فکر می‌کنم بهترین عملکردم را در دوران فوتبال حرفه‌ای نشان دادم. من به آن بازی و عملکردی که داشتم افتخار می‌کنم.»

نظر شما