شناسهٔ خبر: 66164203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

ضربه تاریخی ایران تحلیل‌های جهانی را به هم ریخت

تحلیل‌هایی که کابوس صهیونیست‌هاست

صاحب‌خبر -

[شهروند] پس از ضربه سنگین جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی موج تحلیل‌ها در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خیره‌کننده و بسیار گسترده بوده است. هر چند رسانه‌های جریان اصلی همچون خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های آمریکایی عمدتا درصدد حفظ وجهه رژیم صهیونیستی و تلاش برای بر هم نخوردن تصویر مثبتی از اسرائیل که برای دهه‌ها ساخته بودند، برآمدند اما در لابلای تحلیل‌های آنان نیز اعتراف به سنگین بودن ضربه ایران به اسرائیل قابل مشاهده است. افزون بر آن فصل مشترک تحلیل‌های بسیاری از تحلیلگران عمدتا مستقل، تأکید بر تاریخی و بی‌سابقه بودن حملات ایران و شکست هیمنه رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدان آنان است. تحلیل‌هایی که در فضای پرالتهاب کنونی در حکم کابوس برای سران رژیم صهیونیستی و برهم زننده تلاش مقامات این رژیم و رسانه‌های غربی برای حفظ وجهه به ظاهر مقتدر اسرائیل است. در ادامه نگاهی به تعدادی از تحلیل‌های انتشاریافته در رسانه‌ها در مورد حمله تلافی‌جویانه جمهوری‌اسلامی به رژیم صهیونیستی خواهیم داشت.

اعتراف جالب تحلیلگر امنیتی اسرائیلی
ایرنا در مطلبی از قول یک پژوهشگر اسرائیلی آورده است: «بنی سباتی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی «کان» درباره پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تلاش این رژیم برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایران تصریح کرد: «از درگیری خارج شدیم و گویی که در وضعیت مساوی هستیم، اما در حقیقت چنین نیست، پیروزی و موفقیت ایران، بزرگ‌تر است.» وی در اشاره به ورود پهپادها و موشک‌های ایران به حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی و پرواز آنها بر فراز نهادهای حکومتی رژیم صهیونیستی، آن را پیروزی ایران توصیف کرد و گفت که نتیجه (درگیری)، شکسته شدن دیوار اسرائیل بود زیرا موشک‌ها و پهپادها به حریم هوایی قدس، آسمان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و مسجدالاقصی ورود و نفوذ کردند.
سخنان این تحلیلگر امنیتی اسرائیلی که در این سطح و در یک مرکز پژوهشی مهم فعالیت دارد، می‌تواند نمودی از تحلیل‌های درون محافل امنیتی رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد. محافلی که برخلاف جوسازی رسانه‌ای و ادعاهای مقامات این رژیم درباره خنثی کردن حملات ایران و آمادگی همه‌جانبه، واقعیت درونی اسرائیل را بیان می‌کنند.

پیام‌های پاسخ ایران به روایت تحلیلگر لبنانی
تسنیم نیز در مطلبی از قول ایهاب شوقی، تحلیلگر و کارشناس مطرح لبنانی پاسخ ایران را «پاسخی همه‌جانبه به همه طرف‌هایی بود که در ارزیابی قدرت ایران اشتباه کرده بودند» خواند. این تحلیلگر لبنانی با اشاره به شبهات مضحک درباره نمایشی بودن دشمنی ایران با اسرائیل و روابط پنهانی ایران و آمریکا عنوان کرده است: «این عملیات بزرگ ایران پیامی بود برای همه مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت و شجاعتی فراتر از تصور آنها دارد و هیچ هراسی از رویارویی مستقیم، نه‌تنها با رژیم اشغالگر بلکه حامیان آن به سرکردگی آمریکا هم ندارد.» وی در ادامه مطلب خود عنوان کرده است: «پاسخی که از دل خاک ایران علیه  ‌صهیونیست‌ها انجام شد حامل پیام بزرگی برای همه دشمنان بود که با تهدید و ارعاب سعی داشتند ایران را از این پاسخ منصرف و وانمود کنند که ایران قدرت پاسخ از داخل خاک خود را ندارد، اما ایران همه این تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی را زیر پا گذاشت و به جهانیان گفت که حمله به کنسولگری ایران در دمشق یعنی تجاوز به حاکمیت و خاک ایران و بنابراین پاسخ به این جنایت اشغالگران، از داخل خاک ایران انجام می‌گیرد. ایران با این عملیات بر بازدارندگی خود تأکید کرد که ضامن حفظ منافع و مواضع ایران در خارج از این کشور و نیز ضامن محافظت از حاکمیت کشورهایی است که میزبان هیأت‌های دیپلماتیک ایران هستند... با نگاهی به جزئیات حمله موشکی و پهپادی ایران به فلسطین اشغالی و مختصات جغرافیایی که این حمله در آن انجام شد به خوبی می‌توان فهمید که ایران توانست این پیام را برساند که قادر است همه جغرافیای فلسطین اشغالی را مستقیما از خاک خود هدف قرار داده و به هر موضع صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی برسد.» وی در پایان نوشته است: «در اینجا باید توجه کنیم سلاح‌هایی که ایران با آنها مواضع اشغالگران را هدف قرار داد، بخش بسیار کمی از قدرت نظامی ایران بود و این کشور هنوز از سلاح‌های پیشرفته خود که می‌توانند اراضی اشغالی را بر سر صهیونیست‌ها خراب کنند، رونمایی نکرده است. امروز توپ در زمین آمریکا و اسرائیل بوده و دشمن، دیگر قدرت مانور ندارد و مجبور است به قدرت محور مقاومت و ثبات و «وعده صادق» آن اعتراف کند.»

متزلزل شدن اعتماد به نفس صهیونیست ها
محمد مختار الشنقیطی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عرب، نیز در مطلبی که ایرنا آن را منتشر کرده است درباره پاسخ ایران به اسرائیل نوشته است: «هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر) و ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (۲۵ فروردین) که در آن رژیم صهیونیستی بخش مهمی از بازدارندگی خود را از دست داد، به‌عنوان دو روز مهم در تاریخ ثبت خواهند شد. حجم خسارت‌هایی که رژیم اسرائیل در روزهای هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۳ آوریل ۲۰2۴ به این رژیم وارد شد، دلیل انتخاب این ۲ روز به‌عنوان ۲ روز مهم نیست بلکه دلیل آن، متزلزل شدن اعتمادبه‌نفس صهیونیست‌ها، برهم خوردن مصونیت پروژه سیاسی آنها و احساس نگرانی صهیونیست‌ها از چشم‌اندازهای گوناگون ساخته‌شده برایشان و تضعیف اراده و اعتماد آنها به آینده این رژیم در سرزمین فلسطین است. آنچه جدید است و شاهد آن بودیم، هدف قرار دادن اهدافی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌طور مستقیم از داخل مرزهای ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌صورت آشکار است.»

بولتون از شکست بازدارندگی اسرائیل می‌گوید
جان بولتون، سیاستمدار افراطی جمهوریخواه و از نزدیکان ترامپ، که دارای روابطی ویژه با لابی‌های صهیونیستی و از حامیان جدی اسرائیل است درباره حمله ایران به اسرائیل می‌گوید: «این حمله شکست بزرگ سیاست بازدارندگی اسرائیل و آمریکاست.» وی در ادامه خواستار حملات قوی‌تر از سوی اسرائیل به ایران شده تا این مسئله را جبران کند.

حمله‌ای خطرناک و هدفمند
خبر فوری به نقل از مایکل آ.‌هوروویتز، تحلیلگر ژئوپلتیک و مسائل امنیتی درباره پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل آورده است: «ماهیت و هدف حمله ایران به اندازه تأثیر آن مهم است. با وجود همه صحبت‌هایی که درباره ارسال پهپادهایی با سرعت اندک و قابل رصد در ساعات اخیر شده، باید گفت که تهران همچنین بیش از 100موشک بالستیک شلیک کرد. این تصور که این حمله برای شکست خوردن طراحی شده یا هماهنگ‌شده بود، اشتباه است. ایران بسیار تلاش کرد تا بر پدافند هوایی اسرائیل غلبه کند. این یک حمله بسیار خطرناک بود که به راحتی می‌توانست با بحث ما در مورد جنگ آینده پایان یابد، نه مانند این ساعات که همه از یکدیگر سؤال می‌کنند آیا اسرائیل به این حمله پاسخ خواهد داد یا خیر. من پیش از این معتقد بودم که ایران بیشتر به سمت یک حمله نمادین برود و حالا ثابت شده که تحلیل من اشتباه بود.»

حق دفاع، مشروع و قانونی ایران
برنا نیز از قول بنجامبن نورتون درباره عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل می‌گوید: «درواقع این اسرائیل است که این جنگ را با حمایت آمریکا آغاز کرد. ایران به قوانین بین‌المللی که به وضوح تهران را مجاز به پاسخگویی و دفاع از خود می‌داند، پایبند بوده است. کشورهای غربی سعی می‌کنند اسرائیل تجاوزگر را قربانی نشان دهند. این ریاکاری و معیارهای دوگانه زمانی آشکارتر می‌شود که به یاد آوریم ۴ آوریل، سه روز پس از حمله اسرائیل به سفارت ایران، آمریکا، انگلیس و فرانسه، جلوی محکومیت آن را در شورای امنیت سازمان ملل گرفتند.» نورتون در ادامه با اشاره به حق ایران برای دفاع مشروع مطابق قوانین بین‌المللی نوشته است: «درواقع بلافاصله پس از حمله به اسرائیل، نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، خاطرنشان شده که پیش از این اقدام نظامی، شورای امنیت ۱۳ روز انفعال و سکوت را در پیش گرفت و تجاوز رژیم اسرائیل را نیز محکوم نکرد. ماده ۵۱ منشور ملل متحد به صراحت می‌گوید که درصورت حمله مسلحانه علیه یکی از اعضای سازمان ملل که ایران نیز یکی از اعضای این سازمان است، این عضو، حق ذاتی دفاع از خود را در اختیار دارد. ماده ۵۱ همچنین اشاره می‌کند که شورای امنیت باید اقدام‌های لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی اتخاذ کند. مثل روز روشن است که ایران به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و این اسرائیل، آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.»

احیای قدرت بازدارندگی ایران
ایسنا در مطلبی از قول اسکات ریتر، تحلیلگر شناخته شده و بازرس سابق سازمان ملل، آورده است:««اسکات ریتر» تحلیلگر آمریکایی گفت آنچه ایران در حمله شنبه و یکشنبه به اهداف رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی انجام داد، احیای قدرت بازدارندگی این کشور بود. ریتر که از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ بازرس سازمان ملل در بخش سلاح‌های کشتارجمعی بود، در واکنش به حمله ایران با انتشار ویدئویی در فضای مجازی گفت: «اسرائیل فکر می‌کرد می‌تواند بدون هیچ تبعاتی به ایران حمله کند. اکنون دیگر چنین نیست. هم‌اکنون مقامات اسرائیل در حال ارزیابی خسارات وارده به پایگاه‌های خود بوده و این را دریافته‌اند که ایران عامدانه تصمیم گرفت اقدام فوق‌العاده مرگباری علیه اسرائیل انجام ندهد.» به‌گفته این تحلیلگر آمریکایی، ایران با این حمله پیامی به رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا ارسال کرد و نشان داد می‌تواند حمله به «نواتیم» و «رامون» را «در هر کجای اسرائیل و خاورمیانه اجرا کند. آمریکا و اسرائیل هم در مقابل، هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. این یعنی بازدارندگی. این یعنی در آینده هرگاه آمریکا و اسرائیل بخواهند اقدامی علیه ایران انجام دهند، باید ابتدا تبعاتش را درنظر بگیرند، زیرا می‌دانند ایران، توان حمله به هر هدفی در هر نقطه‌ای از منطقه را دارد. هیچ‌کس هم نمی‌تواند آنها (ایران) را متوقف کند. به همین دلیل است که جو بایدن در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو از او خواست پاسخی به حمله ایران ندهد و تصریح کرد آمریکا در هیچ حمله تهاجمی علیه ایران هم‌ مشارکت نخواهد کرد. زیرا آمریکا عواقب چنین حمله‌ای را می‌داند و این یعنی آمریکا از حمله به ایران بازداشته شده است.» این مقام اطلاعاتی سابق آمریکا درباره نقش آمریکا در پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل مدت‌هاست سعی دارد آمریکا را وارد مناقشه‌ای بزرگ در منطقه کند. برخی می‌گویند حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق هم با همین هدف انجام شد، اما ایرانی‌ها بسیار هوشمندانه پاسخ دادند.» اسکات ریتر واکنش ایران به اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی را با واکنش ایران به ترور شهید سردار «قاسم سلیمانی» مقایسه کرد و گفت: «در آن زمان موشک‌های ایرانی با دقت بسیار بالایی به پایگاه عین‌الاسد حمله کردند. این حمله به آمریکا نشان داد که ایران اگر بخواهد، می‌تواند همه پایگاه‌های آمریکا در منطقه را با دقت بسیار بالایی هدف گرفته و هر تعداد آمریکایی را که می‌خواهد، به کام مرگ بکشاند. (پس) آمریکا از حملات مشابه در آینده بازداشته شد...اسرائیلی‌ها امروز پس از مواجهه با خسارات وارده درخواهند یافت که هیچ نقطه‌ای (از اراضی اشغالی) از حمله موشک‌های بالستیک ایران در امان نیست. اسرائیل می‌داند هر تشدیدی در تنش‌ها، مساوی با نابودی اسرائیل است. احتمالا اسرائیل به حمله ایران پاسخ متقابل نخواهد داد و با اقدامات ایران، از پاسخ بازداشته شده است.»

 

نظر شما