شناسهٔ خبر: 66156755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷۵۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی بنیاد مسکن در استان اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل از افتتاح ۷۵۰ میلیارد ریال پروژه‌ عمرانی اعم از طرح هادی و مسکن محرومان طی روزهای آتی در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حامد کیخسروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ با فرمان تاریخی امام خمینی (ره) و افتتاح حساب ۱۰۰ امام تشکیل شد و هدف از تاسیس آن تامین مسکن محرومین و مستضعفان و ساماندهی حاشیه شهرها بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: یکی از برنامه‌های راهبردی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح هادی است که پایه و اساس عمران روستایی به شمار می‌رود و سایر دستگاه‌های اجرایی هم خدمات خود را در بستر و چهارچوب این طرح ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرح‌های هادی روستایی از محل اعتبارات استانی اجرا می‌شود، یادآورشد: علاوه بر این بنیاد مسکن در قالب تفاهم‌نامه با اداره ثبت اسناد و املاک اقدام به سنددار کردن مسکن روستاییان می‌کند.

کیخسروی ادامه داد: در این راستا برای واحدها و قطعات مسکونی واقع در محدوده طرح هادی تشکیل پرونده شده و نقشه آن را به اداره ثبت اسناد می‌دهد و اداره ثبت اسناد هم سند این قطعات را صادر می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰۶ هزار واحد مسکن روستایی در استان اردبیل وجود دارد که از این میزان ۵۰ درصد واحدها وارد عملیات ثبتی شده است.

به گفته این مقام مسئول ، در سال‌های قبل برای واحدهای روستایی سندهای تک جلدی صادر می‌شد و الان اسناد به صورت تک برگ صادر می‌شود.

هفت هزار و ۵۰۰ واحد روستایی در استان اردبیل امسال مقاوم‌سازی می‌شود

وی با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه مقاوم‌سازی واحدهای روستایی اظهار کرد: هدف از مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی کاهش خسارت‌ها و تلفات حوادث قهری مانند سیل و زلزله به کمترین میزان است و در این زمینه استان اردبیل موفق شده است جایگاه خوبی در کشور کسب کند.

کیخسروی با بیان اینکه این طرح از سال ۱۳۸۴ در روستاهای کشور و استان آغاز شده است، یادآورشد: امسال در استان اردبیل هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مقاوم‌سازی خواهد شد و امیدواریم با اقدامات در دست اجرا ۱۰۰ درصد واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به استقبال خانوارهای روستایی از برنامه مقاوم‌سازی روستایی اظهار کرد: برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با سود پنج درصد و مهلت بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می‌شود که این تسهیلات استقبال خوبی شده است.

وی همچنین گفت:در قالب نهضت ملی مسکن تکالیفی هم بر عهده بنیاد گذاشته شده است ، واگذاری زمین در روستاها به صورت ۹۹ ساله است.در این طرح برای هر متقاضی یک قطعه زمین ۳۰۰ تا ۳۵۰ متری واگذار می‌شود که این قطعات در شهرستان اردبیل، شناسایی، تفکیک و تثبیت شده و در سامانه هم قابل رویت است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: سیاست دولت در این مناطق اجرای قطعات و ساخت واحدهای ویلایی است با این حال افراد می‌توانند نسبت به اخذ مجوز تراکم ۲ یا حداکثر سه سقف اقدام کنند.

کیخسروی همچنین در خصوص همکاری خیرین با بنیاد مسکن در تامین مسکن محرومین اظهار کرد: پایه و اساس حساب ۱۰۰ امام با مشارکت خیرین گذاشته شده است ، در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل با انجمن خیرین مسکن‌ساز تعامل دارد و پروژه‌هایی در این زمینه تعریف شده است که بنیاد مسکن و یا خیرین اراضی را تامین می‌کنند و از طریق منابع حساب ۱۰۰ امام شروع به ساخت کرده و یا کمک هزینه تامین و تعمیر مسکن داده می‌شود.

بنیاد مسکن در قالب نهضت ملی پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی احداث می‌کند

به گفته این مقام مسئول ، تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم پرداخت می‌شود که تسهیلات برای نوسازی و یا احداث واحدهای خودمالکی داده می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر مشارکت دارد ، در استان اردبیل هم برای بنیاد احداث پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی تعریف شده است که این واحدها در مراحل مختلف اجرایی هستند که بخشی از این واحدها آماده تحویل است.

استان اردبیل؛ پایلوت طرح منظومه‌های روستایی در کشور

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل طرح جدید بنیاد مسکن که در آستانه اجراست را طرح منظومه‌های روستایی دانست که با هدف توانمندسازی اقتصاد روستاییان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان در دستور کار قرار گرفته و در آن بنیاد مسکن فرصت‌های شغلی را برای دریافت تسهیلات معرفی می‌کند.

کیخسروی خاطرنشان کرد: این طرح در استان اردبیل به صورت پایلوت اجرا می‌شود ، در بخش شاهرود خلخال و هیر وارد مرحله اجرایی شده است ، در سایر مناطق هم طرح منظومه روستایی طراحی و تصویب شده و در سال جهش تولید با مشارکت مردم به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ از جمله سال‌های پرکار بنیاد مسکن در استان اردبیل بود، اظهار کرد: در حوزه عمران و آبادی روستاها پروژه‌های متعددی تعریف شد که به طور متوسط پیشرفت ۴۰ درصدی دارد و با وجود محدودیت‌های اعتباری با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال در قالب ۲۴۰ پروژه عمران روستایی به بهره‌برداری رسید.

نظر شما