شناسهٔ خبر: 66155492 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا باید قدردان اقدام منطقی ایران باشد 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز درباره عملیات ایران و همچنین ادعا‌های مقامات غربی گفت: آمریکا باید قدردان اقدام منطقی ایران باشد.

صاحب‌خبر -

آمریکا باید قدردان اقدام منطقی ایران باشد 

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز درباره عملیات ایران و همچنین ادعا‌های مقامات غربی برای پاسخ به ایران گفت: به نظر می‌آید اینکه موضع آمریکا چیست؟ برای قضاوت زود هنگام است، اما لازم است اشاره کنم که ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است. اقدام ایران در حمله به برخی مقر‌های نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد و همچنین تجاوز اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه است.

 

تاکید کنعانی بر حق دفاع مشروع در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره حق قانونی ایران برای پاسخ به تجاوزات صهیونیست ها، گفت: جمهوری اسلامی ایران قدرتی امنیت آفرین است و اقدام ایران در حمله به برخی مقر‌های نظامی رژیم صهیونیستی در راستای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع ذیل ماده منشور ۵۱ ملل متحد و و در پاسخ به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به ویژه حمله ۱۳ فروردین علیه مقر دیپلماتیک ایران در کشور سوریه بود.
کنعانی با بیان اینکه ایران به دنبال توسعه تنش در منطقه نیست گفت: ایران پایبند به موازین و قوانین بین‌المللی است و برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز عمل خواهد کرد. اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را هدف قرار داد.
کنعانی تاکید کرد: جای تأسف است که دولت انگلیس چشم خود را بر جنایات آشکار رژیم غاصب صهیونیستی و اقدامات تنش زای این رژیم می‌بندند، اما اقدام مشروع ایران در دفاع از خود را غیرقابل پذیرش می‌داند. اقدام ایران کاملا مشروع در چارچوب حق ذاتی دفاع و بعد از مدت‌ها خویشتندارای بوده است. این نشانگر رفتار حرفه‌ای و مسئولانه و متعهدانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه افزود: توصیه ما به همه حامیان رژیم جنایت پیشه صهیونیستی این است که قدردان ارزش اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ و عبارات نامناسب در ارتباط با ایران، رژیم صهیونیستی را از شرارت بیشتر که تبعات و آثار غیرقابل محاسبه آن برای همین رژیم خواهد بود بر حذر دارند.

 

 

اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل مثبت بود
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تصویب دو قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی و قطعنامه آتش بس در غزه گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر دو قطعنامه حمایت می‌کند. امیدواریم برخی کشور‌های اروپایی و آمریکا به قطعنامه‌های شورای حقوق بشر پایبند باشند و با مفاد این قطعنامه همراهی کنند.
کنعانی افزود: در خصوص قطعنامه درخواست آتش بس غزه متاسفانه رژیم (نژادپرست) آپارتاید صهیونیستی به عنوان بازیگری سرکش با حمایت آمریکا تاکنون اهمیتی به قطعنامه‌های شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر نداده و تحت حمایت آمریکا به جنایات جنگی و نسل کشی در سرزمین‌های فلسطینی ادامه می‌دهد. این امر (ارسال سلاح به رژیم اسرائیل) نشانگر نقش دولت آمریکا در نسل کشی جاری در سرزمین فلسطین به دست غاصبان این سرزمین است. ایران تایید این قطعنامه را گواهی بین‌المللی بر ماهیت ضد بشری رژیم صهیونیستی تلقی کرده و از تصویب آن استقبال می‌کند.



امیدواریم همکاری ایران و اردن با نگاه مشترک به تهدید صهیونیست‌ها ادامه یابد
سخنگوی وزارت خارجه گفت: خبر احضار کاردار ایران در اردن را دریافت کردم. اردن اعلام کرد این در واکنش به خبر‌هایی بود که در برخی منابع رسانه‌ای ایران در ارتباط با اردن انجام شده و احیانا نقش اردن در ارتباط با رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی بوده است. در جایگاهی نیستم که اکنون نقش اردن در رهگیری این پرتاب‌ها را تأیید یا تکذیب کنم این موضوع نظامی است و مراجع نظامی اظهارنظر باید بکنند.
کنعانی در ادامه افزود: آنچه برای ما حتمی و مسلم است این است که ایران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای کاملا متعهدانه عمل کرده و اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی علاوه بر تنبیه متجاوز و پاسخ مشروع به یک اقدام غیرقانونی بود در عین حال اقدامی بازدارنده علیه اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی در تهدید امنیت و ثبات منطقه‌ای بوده است. اردن از جمله کشور‌هایی است که در منطقه از ناحیه اقدامات جنایات آمیز و توأم با نقض صلح و ثبات منطقه متاثر بوده است. شایسته است اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه متجاوز مورد حمایت و تأیید کشور‌های جهان از جمله کشور‌های منطقه‌ای و اسلامی و عربی قرار بگیرد. روابط خوبی بین ایران و اردن برقرار است امیدواریم با نگاه مشترک نسبت به تهدید رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت بین‌المللی این همکاری‌های منطقه‌ای ادامه یابد.



تعلق کشتی توقیفی به رژیم صهیونیستی محرز است
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران در راستای منافع ملی و در چارچوب حاکمیت سرزمینی خود همه تردد‌ها را در تنگه راهبردی هرمز مد نظر دارد و از نقض و خدشه دار شدن حاکمیت آن به هر میزانی که باشد جلوگیری می‌کند. ایران متعهد و پایبند همیشگی به آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و ایران همواره در همین چارچوب عمل کرده و حافظ آزادی کشتیرانی براساس قوانین و مقررات بین‌المللی در این تنگه بوده است.
آقای کنعانی افزود: براساس اطلاعاتی که تا این مرحله دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است البته در مراجع ذیصلاح این موضوع را تحت بررسی دارند و اطلاعات تکمیلی توسط این مراجع اعلام می‌شود. در چارچوب اعمال مسئولیت و حاکمیت ایران و تلاش مستمر برای ایجاد زمینه کشتیرانی امن در تنگه هرمز و آب‌های خلیج فارس با توجه به نقض مقررارت بین‌المللی دریانوردی از سوی این کشتی و عدم پاسخ مقتضی به سؤالات مراجع ذیربط ایرانی این کشتی برای انجام بررسی‌های لازم به آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده و موضوع آن در مراجع ذیصلاح حقوقی و قضایی ایران انجام می‌شود و تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ خواهد شد و اطلاعات لازم از سوی مراجع ذیصلاح در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.




مقدمات آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک آذربایجان در تهران فراهم شده است
سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه تهران و باکو گفت: مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فراهم آمده و گفتگو‌های خوبی در سطوح مختلف از جمله وزرای خارجه صورت گرفته و هیأت دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در اواخر سال گذشته برای بررسی و فراهم سازی مقدمات آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک این سفارت به تهران آمدند. اتفاق نظر بین طرفین شکل گرفته که همسو با دیگر زمینه‌های رو به رشد روابط دو کشور همسایه و دوست به ویژه اتفاقات خوبی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی شاهد بودیم، همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور هم پای حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی حرکت کند و شاهد از سرگیری فعالیت دیپلماتیک این سفارتخانه در تهران باشیم.
کنعانی افزود: با اتمام دوره ماموریت سفیر ایران در باکو- البته هنوز در ماموریت حضور دارد - براساس روند جاری امور مرتبط با سفیر جدید انجام خواهد شد.

 

 

اعمال تحریم‎های جدید علیه ایران، اقدامی غیرسازنده است
سخنگوی وزارت خارجه ایران دربارۀ احتمال اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان از سوی اروپایی‌ها گفت: اقدامات دولت‌های غربی در موضوع هسته‌ای مسئولانه نبوده است. آنها به تعهدات خود درخصوص توافق هسته‌ای عمل نکرده اند و اقدامات مسئولانه و متعهدانه ایران در ارتباط با برجام بدون پاسخ باقی مانده است بنابراین هرگونه تحریم جدید (اگر قصدی بر این اقدام داشته باشند) سازنده نخواهد بود و کمکی به مناسبات دوجانبه نخواهد کرد. ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای مسئولانه و متعهدانه عمل کرده است.
آقای کنعانی افزود: ایران به همکاری‌های سازنده با آژانس ادامه خواهد داد. ایران مایل به گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با همه کشور‌ها از جمله اروپا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است. اخیرا اظهار نظر‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی زیاد شده که رگه‌های سیاسی بودن در محتوای آن بیش از رگه‌های حرفه‌ای بودن است و این کمکی به برجام و دیگر موضوعات نمی‌کند. انتظار است گروسی در چارچوب مسئولیت خود به عنوان مدیرکل آژانس عمل کرده و اظهارنظر کند و به رفتار‌های مسئولانه و همکاری‌های متعهدانه ایران با آژانس در همان چارچوب نگاه ایجابی و مثبت داشته باشد و در چارچوب توافقات مشترک عمل کند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره حملات رژیم صهیونیستی به مواضع مقاومت، گفت: اقدامات متجاوزانه علیه جریان‌های مقاومت در منطقه منافعی را برای حمله کننده‌ها از جمله رژیم صهیونیستی و دیگران ایجاد نخواهد کرد. گروه‌های مقاومت نمایندگان ملت‌ها و دولت‌های خودشان هستند و از منافع ملی و منافع مردم و کشور خودشان عمل می‌کنند.





اگر چراغ سبز آمریکا نبود رژیم اسرائیل جرأت حمله به مقر دیپلماتیک ایران را نداشت 
سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش آمریکا در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت کشورمان در دمشق، گفت: پیام‌هایی که در بازه زمانی اخیر، بین ایران و آمریکا، رد و بدل شد در ارتباط با اقدام ماجراجویانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود. انتظار این بود که دولت آمریکا، براساس تعهد کشور‌ها و دولت‌ها به مقررات بین‌المللی و منشور ملل و کنوانسیون‌های وین اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کند. دولت آمریکا کاملا برعکس این موضوع عمل کرد و از محکوم کردن عملیات ماجراجویانه و غیرقانونی این رژیم اجتناب کرد و مانع تصویب بیانیه شورای امنیت در ارتباط با محکوم کردن اقدام این رژیم شد.
کنعانی افزود: ایران اعلام کرد که دولت آمریکا در ارتباط با جنایتی که این رژیم انجام داده مسئول است. معتقدیم چنانچه چراغ سبز آمریکا نبود این رژیم جرأت و شهامت اقدام علیه مقر دیپلماتیک ایران را نداشت و مسئولیت دولت آمریکا نسبت به اقدام این رژیم یک مسئولیت تفکیک ناپذیر است. متعاقب جدی شدن ایران و تصمیم قاطع ایران پس از اتمام حجتی که با طرف‌های ذیربط انجام شد و پس از اعلام تصمیم ایران به طرف‌های بین‌المللی، دولت آمریکا جدی‌تر از گذشته وارد شد که مانع پاسخگویی ایران شود.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: دولت آمریکا یا باید مسئولیت خود را در این خصوص مشخص می‌کرد یا اقدام بازدارنده‌ای در مقابل این رژیم انجام می‌داد و تعهد خود را به صلح و امنیت بین‌المللی و تکرار نشدن جنایات از سوی این رژیم، اعلام می‌کرد. ایران براساس مقررات بین‌المللی و حق ذاتی خود برای دفاع از امنیت و منافع ملی خود عمل کرده است. ایران خود را ملزم به توافق با هیچ طرفی نمی‌داند و برای منافع خود از هیچ طرفی اجازه نمی‌گیرد.
کنعانی گفت: تصمیم ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی پس از آن قطعی شد که شورای امنیت در انجام مسئولیت خود برای تنبیه متجاوز در نتیجه اقدام دولت آمریکا، انگلیس و فرانسه بازماند و به رغم پیگیری‌ها در مجامع بین‌المللی و رایزنی‌های دیپلماتیک، روشن شد که اقدامی از سوی مراجع بین‌المللی از جمله شورای امنیت به دلیل نقش آفرینی غیرسازنده آمریکا و دو کشور متصور نیست و این حق مسلم ایران بود که مبتنی بر منشور در چارچوب حمایت از منافع ملی خود و تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی برای تکرار این اقدامات متجاوزانه اقدام کرد.

 

 

 

نظر شما