شناسهٔ خبر: 66151899 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چتر بیمه ای دولت بر سر زنان روستایی خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- نداشتن بیمه از دغدغه‌های زنان روستایی خراسان شمالی است و این حمایت با نگاه ویژه دولت محقق شده و بیمه رایگان زنان سه فرزند به بالا از جمله خدماتی محسوب می شود که در این استان اجرا و در گام اول ۹۰۰ نفر از زنان روستایی بیمه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، زنان روستایی الگوی فعالیت در جامعه محسوب می شوند و ضمن اینکه دائم در تلاش بوده و محور صمیمیت و بقای خانواده خویش را تشکیل می دهند، در خارج از خانه پا به پای مردان و حتی گاهی بیشتر در کلیه فعالیت ها تلاش می کنند.

اقتصاد خراسان شمالی که بر مبنای کشاورزی بنا نهاده شده، زنان در این مدل از اقتصاد نقش بسیار برجسته ای دارند و دوشادوش مردان برای تامین مایحتاج بازار تلاش می کنند.

اگرچه سال‌های اخیر حمایت‌های جدی از این گروه از جامعه از سوی سازمان بهزیستی و کمک‌های دولت برای توانمند کردن اقتصادی زنان، مسیر زندگی آنان را تغییر داده است ولی سازمان های بیمه ای نیز در این مسیر به خوبی توانسته اند خدمات خود را به این قشر از جامعه ارائه دهند.

صندوق بیمه روستایی از مواردی است که می تواند تکیه گاهی ایمن برای زنان روستایی باشد و طرح رایگان بیمه زنان روستایی از جمله کارکردهای مثبتی است که در این استان به خوبی اجرا شده و در قدم اول در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹۰۰ زن دارای سه فرزند به بالا بیمه شدند و این رویه امسال نیز تا رسیدن به بیمه کامل جامعه هدف ادامه دارد.

چتر حمایتی دولت بر سر زنان روستایی خراسان شمالی

رایگان شدن بیمه زنان سه فرزند به بالا

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح در پایان سال گذشته در راستای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا شد که از تمامی زنان دارای سه فرزند و بیشتر روستایی، عشایری و ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر می خواهم از این فرصت استفاده کنند.

محمدرضا بیدی افزود: ۳۰ فروردین ماه، پایان مهلت ثبت نام مشمولین طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل روستایی دارای سه فرزند و بیشتر است.

گفت: مرحله نخست بیمه اجتماعی رایگان مادران دارای سه فرزند و بیشتر جهت بهره مندی هرچه بیشتر شهروندان از خدمات بیمه ای رایگان در حال اجرا است.

وی افزود: مبلغ حق بیمه توسط دولت پرداخت می شود و از هم استانی می خواهم که از این فرصت برای بهره مندی از مزایای بیمه ای که شامل مستمری پیری، بازماندگان و مستمری از کار افتادگی کلی و همچنین نقل و انتقال سوابق است، استفاده کنند.

بیدی تصریح کرد: متقاضیان در این فرصت باقی مانده به آدرس https://www.roostaa.ir بخش "ثبت نام مرحله نخست مادران روستایی و عشایری (غیر شاغل) " اقدام کنند.

وی شرایط بهره مندی از این طرح برای مشمولین را شامل مادران غیرشاغل ساکن در مناطق روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر عنوان کرد و گفت: حداقل سه فرزند از یک مادر، حداقل سه فرزند در قید حیات، حداقل سه فرزند دارای تابعیت ایرانی از دیگر شرایط این طرح است.

۹۰۰ زن روستایی جدید زیر چتر بیمه رایگان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی تصریح کرد: ۹۰۰ نفر از زنان روستایی دارای سه فرزند و بیشتر در طرح بیمه رایگان ثبت نام کردند که پس از انجام‌ استعلامات لازم در صورت احراز شرایط ۱۰۰ درصد حق بیمه این افراد توسط دولت پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند سوم و بیشتر بالای ۲.۵ درصد نباشد.

بیدی گفت: با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند، ۲ سال به سنوات بیمه ای مشمول اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بیمه شدگان حال حاضر صندوق درصورت احراز شرایط مندرج در قانون؛ می توانند در دوره تمدید خود از مزایای این قانون بهره مند شوند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی اضافه کرد: با توجه به اولویت بندی ثبت نام مشمولین از سوی ستاد ملی جوانی جمعیت؛ مرحله پیش ثبت نام نخست مربوط به مادرانی است که تاریخ تولد فرزند سوم و بالاتر ایشان از تاریخ ۱۳۹۶ به بعد است.

بیدی تصریح کرد: پس از احراز شرایط مندرج در ماده (۲۱) از طریق سازمان ثبت احوال کشور؛ استعلام تایید غیرشاغل و عدم دریافت مستمری از سایر صندوق ها ثبت نام قطعی متقاضیان ثبت و نتیجه از طریق پیامک به ذینفع اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌شمالی گفت: اینک ۷۷ هزار و ۹۰۱ نفر از ساکنان روستاها و سایر مشمولان بیمه اجتماعی شده اند.

۲۳ درصد زنان روستایی عضو صندوق

وی یادآور شد: ۷۷ هزار نفر از روستاییان استان زیر پوشش این صندوق هستند که ۱۷ هزار نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

بیدی اظهار کرد:‌ استقبال زنان روستایی استان در سال های اخیر از بیمه کشاورزان، روستایی و عشایر افزایش یافته است.

وی افزود: تمامی افراد ۱۸ تا ۵۰ سال روستایی و عشایری، ساکنان کشاورز در شهرها، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، قالیبافان و سایر مشمولان می توانند زیر پوشش صندوق اجتماعی قرار گیرند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌شمالی ادامه داد: اینک چهار هزار و ۵۰۰ نفر از بیمه شدگان این صندوق حقوق دریافت می کنند که مبلغ مستمری ماه گذشته این خانوار ها ۶۲ میلیارد ریال بوده است.

بیدی یادآور شد: سه هزار خانوار روستایی و عشایری که سال گذشته بیمه شده فعال بودند امسال بنا به دلایل مختلف بیمه خود را تمدید نکردند.

وی با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی افراد زیرپوشش بیمه روستایی خراسان شمالی در سال ۱۴۰۱ گفت: حدود سه هزار خانوار روستایی و عشایری در سال گذشته زیر پوشش این صندوق رفتند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌شمالی تصریح کرد: این صندوق از روش های مختلف همچون تماس مستقیم و ارسال پیامک، بیمه شدگان غیرفعال را از این شرایط آگاه می کند.

وی ضریب پوشش بیمه ای استان را ۴۳.۲۴ درصد دانست.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما