شناسهٔ خبر: 66148284 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

شکست سنگین رژیم صهیونیستی

صاحب‌خبر -

سیدهادی سیدافقهی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل سیاسی

تابوی 45ساله شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه شکسته شد.  سه جمله مهم در بیانات رهبری معظم کشورمان در رابطه با حادثه کنسولگری ایران در دمشق آمده بود؛ اینکه پاسخ سختی خواهیم داد و نیز دشمن را پشیمان خواهیم کرد. چنین بود که پس از حمله ایران، بایدن 25 دقیقه با نتانیاهو حرف زد و خواهش کرد که پاسخ حملات ایران را ندهد. و سوم هم اینکه پاسخ متناسب به دست دلاوران سازمان هوا و فضای سپاه به فرماندهی سردار حاجی‌زاده صورت گرفت؛ حمله‌ای ترکیبی اعم از موشک، پهپاد و تهاجم الکترونیک به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی که عملیاتی پیشرفته و در نوع خود بی‌نظیر است.
در این حمله، موشک‌ها  و پهپادها  با مدیریت جنگ الکترونیک به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی شلیک شد و اکثر آنها به هدف اصابت کرد. از آنجا که سرعت پهپادها کم است، ابتدا پهپادها به خاک اسرائیل فرستاده شدند و همزمان با نزدیک شدن پهپادها به منطقه مورد نظر، موشک‌ها که سرعت بیشتری دارند پرتاب شدند. رژیم صهیونیستی از نظر امنیتی آسیب‌هایی زیادی در 45 سال گذشته و حتی پس از امضای توافق هسته‌ای به ایران زد. هک کردن سیستم‌های خدماتی و زیرساختی نمونه‌هایی از آسیب‌های امنیتی این رژیم غاصب به کشورمان بود که هیچ‌کدام بی‌پاسخ نمانده است.
پیش از پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوزگری اسرائیل، رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه در مورد احتمالات و معادلات و نیز ماهیت و پیامدهای پاسخ ایران گمانه‌زنی می‌کردند، ولی هیچ‌یک عملیات گسترده و مستقیم را پیش‌بینی نکرده بودند.
اما ایران برای این ضربه راهبردی ظریف و منظم، بسیار روشمند به اهداف دقیق خود رسید. جالب است که برخی شبکه‌های عربی حمله ایران را به اسرائیل موثر ندانستند، اما فیلم‌های منتشرشده از حمله ایران به اسرائیل ثابت می‌کند که این حملات چقدر دقیق و هدفمند بوده است.
دفاع ضدهوایی و ضدموشکی اسرائیل  با پیشرفته‌ترین سامانه‌ها همراه  است. عبور از این سیستم بسیار پیچیده، چندلایه و پیشرفته کار بسیار سختی بود. باید طراحی عملیاتی  دقیقی انجام می‌شد تا موشک‌های کروز و بالستیک از این فضا عبور کنند و اهداف را بزنند.  با وجود این، حدود 280  پهپاد، کروز و موشک‌های بالستیک در فواصل زمانی توانستند لایه‌های عمیق دفاع هوایی به‌ظاهر اطمینان‌بخش رژیم صهیونیستی را درهم بشکنند.
مهم‌ترین هدف ایران در  حملات موشک‌های سپاه، پایگاه هوایی نواتیم بود. این پایگاه که در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه صحرای نقب و در نزدیکی شهر بئرالسبع قرار دارد، با برخورداری از یک باند پرواز ۳۴۰۰ متری، آشیانه و پایگاه اصلی جنگنده‌های F-35 رژیم صهیونیستی است و رژیم غاصب با همین جنگنده‌های F-35 کنسولگری را زده بود. ایران با این پاسخ قاطع نشان داد که نه از جنگ منطقه‌ای می‌ترسد و نه از جنگ...
مضاف بر اینها، ماهیت غرب نیز در این عملیات آشکار شد. در آغازین لحظات شلیک‌ها، آمریکا و فرانسه و دیگر کشورهای پشتیبان رژیم صهیونیستی حملات ایران را محکوم کردند، اما اقدام  نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.
این درحالی بود که برخی از کشورهای عربی به اسرائیل برای رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی کمک کردند و چند پهپاد را در استان‌های السویداء و درعا در جنوب سوریه و نزدیکی مرز اردن سرنگون کردند. البته کشورهایی هچون ترکیه، عراق و امارات به وعده خود عمل کردند و به آمریکایی‌ها اجازه عبور از آسمان کشورهایشان ندادند.
و سرانجام «جان بولتون»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، حمله تلافی‌جویانه ایران به سرزمین‌های اشغالی را شکست سنگین توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده ارزیابی کرد.

نظر شما