شناسهٔ خبر: 66134982 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

زمان رسیدگی به تقاضاهای حمل و نقل پسماند به ۴ روز کاهش پیدا کرده است

مدیر کل محیط زیست استان خراسان رضوی از زمان کاهش رسیدگی به تقاضاهای حمل و نقل پسماند، به 4 روز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ؛اله پور بیان داشت: در راستای اجرای ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها و آیین‌نامه‌های اجرایی آن و در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیط‌زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آن‌ها، این اداره کل با توجه به دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مصوب نسبت به امر نظارت بر نقل و انتقال پسماندها در سطح استان اقدام می‌نماید.

این مقام مسئول اظهار داشت: با عنایت به بررسی موضوع در سامانه جامع محیط انسانی میانگین زمانی بررسی تقاضاها در حوزه مدیریت پسماند در خراسان رضوی، به 4 روز کاهش پیدا کرده است.

خراسان رضوی رتبه دوم در مقدار حجم و تناژ مجوز صادر شده برای انتقال پسماند در کشور
اله پور عنوان داشت: در این شاخص استان خراسان رضوی پس از استان اصفهان در مقام دوم کشور قرار دارد. گفتنی است، این اقدام موجب انتقال و مدیریت اصولی پسماند ها در سطح استان می شود و تبعات سوء زیست محیطی ناشی از عدم مدیریت آلاینده ها، به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند.

کنترل و اعمال دقیق ضوابط و مقررات حوزه مدیریت پسماند 
اله پور گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی علیرغم اعمال دقت نظر در اجرای ضوابط و مقررات حوزه مدیریت پسماند و کسب رتبه دوم در صدور مجوز نقل و انتقال پسماند، در خصوص مخالفت با نقل و انتقالات پسماند که ضوابط و مقررات مربوطه را رعایت نکرده اند نیز، در کشور پس از اصفهان در جایگاه دوم قرار دارند.
وی با بیان اینکه در مدت مشابه با 203 تقاضای حمل و نقل پسماند (مندرج در سامانه جامع محیط زیست) نیز به دلیل عدم احراز شرایط و ضوابط لازم مخالفت شده است، گفت: در راستای اجرایی نمودن مفاد کنوانسیون بازل، نظارت‌های لازم در خصوص حمل و نقل فرامرزی پسماند نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

بررسی 8250 تن پسماند صنعتی و ویژه در خراسان رضوی
وی تصریح کرد: در این راستا و در یک بازه زمانی یک‌ساله در خصوص انتقال و نحوه مدیریت 8250 تن پسماند صنعتی و ویژه در داخل کشور بررسی و اعلام نظر شده است.
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی عنوان کرد: علاوه بر عملیات صدور مجوز، در خصوص 174 محموله انتقال یافته، نظارت و پیگیری‌های سامانه‌ای نیز انجام شده است.

31 هزار تن واردات پسماند صنعتی زیر ذره بین حفاظت محیط زیست خراسان رضوی
معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی افزود: طی سال 1402 در خصوص واردات پسماندهای صنعتی به مقدار حدود 31000 تن، بررسی‌های لازم صورت پذیرفته است.در مدت مشابه در خصوص 13 تن صادرات پسماند صنعتی نیز اعلام نظر شده است.

برگزاری 14 کارگروه استانی و 80 کارگروه مدیریت پسماند شهرستانی
این مقام مسئول بیان داشت: در راستای اجرای تبصره ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند(مصوب هیئت محترم وزیران) و به جهت افزایش هماهنگی های بین بخشی و تعامل موثر با ارگان های متولی در حوزه مدیریت پسماند، در سال 1402 نسبت به برگزاری 14 جلسه استانی و 80 جلسه شهرستانی کارگروه مدیریت پسماند اقدام شده است.

تشکیل پرونده 54 واحد متخلف در حوزه قضایی 
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی اعلام نمود: در راستای اجرای صحیح ماده 23 قانون مدیریت پسماند، مبنی بر انجام اقدامات نظارتی موثر در حوزه مدیریت پسماند، بالغ بر 520 مورد اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای مستقر در استان صادر شده است. در این راستا و در اجرای مواد 16،18،19،20  قانون مدیریت پسماند افزون بر54 پرونده قضایی نیز تشکیل و مورد پیگیری قرار گرفته است .

نظر شما