توقیف کشتی msc Aries متعلق به یک میلیاردر صهیونیست توسط سپاه در راستای راهبرد قطع شریانهای اقتصادی رژیم صهیونیستی صورت گرفت
آغاز انتقام
صاحبخبر - علیرضا محمدی: در حالی که همه نگاهشان رو به بالا بود تا رد موشکهای کروز یا پهپادهای ایرانی را در پهنه آسمان به نظاره بنشینند، ناگهان خبر رسید تکاوران نیروی دریایی سپاه یک کشتی کانتینربر با پرچم پرتغال را در آبهای تنگه هرمز توقیف کردهاند. همزمان با تصاویر هلیبرن تکاوران سپاه از بالگرد میل 17 روی عرشه کشتی «MCS Aries» خبرهای تکمیلی مشخص کرد مالک این کشتی «ایال عوفر» میلیاردر اسرائیلی است. این خبر پیش از عمل متقابل ایران در برابر جنایت رژیم صهیونیستی، مثل شوکی بود که معادلات خودساخته در اذهان رژیم صهیونیست و حامیان غربیاش را برهم زد. از 13 فروردین که اسرائیلیها ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق را مورد حمله قرار دادند، تقریبا تمام تحلیلها حول محور حمله موشکی یا پهپادی کشورمان به سرزمینهای فلسطین اشغالی میچرخید و از انبوه تحلیلگران اسرائیلی و غربی، کمتر کسی فکرش را میکرد ایران پیش از انتقام، صحنه را مدیریت و گزینههای خود را منظم میکند تا همه بدانند هر نوع اقدامی میتواند بسیار فراتر از حد تصور آنها باشد. با توقیف کشتی میلیاردر اسرائیلی، حالا باید نگاه نگران صهیونیستها نهتنها به آسمانها، بلکه روی اقیانوسها نیز متمرکز شود! البته میدانند این پایان ماجرا نیست! شاید روز دیگر ایران صحنهای نو بسازد! به گفته «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته صهیونیست، آنها با زدن کنسولگری ایران وارد قمار بدی شدند که میتواند درهای جهنم را به رویشان بگشاید و هرگز تصور نمیکردند در چنین هماوردی عذابآوری گرفتار شوند. در واقع توقیف کشتی «MCS Aries» در تنگه هرمز، حرکت هوشمندانهای از طرف نیروی دریایی سپاه بود که میتواند حامل پیامهای معنادار برای طرف مقابل باشد؛ نخست اینکه لزوم تنبیه رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی که مورد تایید مقام معظم رهبری نیز هست، هرگز به معنی محدود ماندن کشورمان در نوع پاسخ به صهیونیستها نیست! ایران میتواند همزمان با حمله به نقاط حیاتی رژیم صهیونیستی با موشکها یا پهپادهایش، موجودیت اقتصادی یا حتی نظامی این رژیم در روی آبها یا هر نقطه دیگری را تهدید کند. از سوی دیگر به زعم برخی کارشناسان، توقیف کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز، این پیام را به رژیم صهیونیست، آمریکا و دیگر حامیان اسرائیل مخابره میکند که ایران در پیگیری راهبرد قطع شریانهای اقتصادی رژیم جنایتکار صهیونیستی جدی است. به ویژه این اقدام ایران کریدور حمل و نقل امارات، عربستان، اردن و سرزمینهای اشغالی را در آستانه بر چیده شدن قرار داده است. اما پیش از توقیف کشتی MCS Aries که قرار داشتن در شرایط کنونی، ماجرایش را تبدیل به داستانی جذاب کرده است! تنگه هرمز پیشتر نیز شاهد توقیف کشتیها و نفتکشهای دیگری توسط کشورمان بود؛ 13 تیرماه 1398 که انگلستان به بهانه حمل نفت ایران به سوریه توسط ابرنفتکش فیلیپینی گریس1، این نفتکش غولپیکر را توقیف کرد، قصه جنگ نفتکشها وارد مرحله تازهای شد. تنها ۲ هفته پس از این خطای انگلیسیها، ایران با توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» نشان داد میتواند از هر تهدیدی، فرصتی برای خود بسازد! چنانکه 15 دی 1399 پس از آنکه کره جنوبی به بهانه تحریمها، چندین بار از تعهدات خود مبنی بر پس دادن 8 میلیارد بدهیاش به ایران سر باز زد، ایران یک نفتکش متعلق به کره جنوبی را توقیف کرد و از برگهای برندهاش این بار در پهنه آبهای آزاد رونمایی کرد. ماجرای توقیف نفتکشها و کشتیهای کشورهای متخاصم توسط کشورمان، در سالهای بعد نیز ادامه یافت و البته از سوی آمریکاییها نیز دنبال شد. به عنوان نمونه اردیبهشتماه 1402 نیروی دریایی ایالاتمتحده، نفتکش سوئز راجان را که حامل نفت ایران بود به سرقت برد و حتی نام این کشتی را به نیکولاس ST تغییر داد! اما در پی این سرقت دریایی آشکار، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 21 دی 1402 نفتکش نیکولاس ST را که رنگ و نام عوض کرده بود، توقیف کرد. مرور تاریخچه کشمکش روی آبهای آزاد، همواره از برتری ایران در مواجهه با طرفهای متخاصم حکایت میکند. در پهنهای که ۲ امپراتور قدیم و جدید دریاها (انگلستان و آمریکا) در مقابل ایران حرفی برای گفتن ندارند، بدیهی است اسرائیل و میلیاردرهای صهیونیست - که ماههاست در گرداب دریای سرخ و پایمردی یمنیها غوطهورند - بخوبی میدانند در صورت گشوده شدن جبهه دیگری در دریای عمان، خلیجفارس و حتی فراتر از آنها، اقتصادشان چه صدمات جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. از همین رو است که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از اطلاع از توقیف این کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز، در یک واکنش کاملا عاجزانه، ایران را متهم به دزدی دریایی کرد! وزیر خارجه رژیمی که ۶ ماه است زنان و کودکان فلسطینی را در غزه قتلعام میکند، حالا که حریف قدرتمندی چون ایران، پیش از آغاز مرحله اصلی انتقام، آنها را روی آب مات کرده است، در صفحه ایکس خود نوشت: «از اتحادیه اروپایی و جهان آزاد میخواهم فورا سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کنند و ایران را هماکنون تحریم کنند». همین چند روز پیش بود که وزرای خارجه کشورهایی چون آلمان، انگلستان، استرالیا، ترکیه و چند کشور عرب منطقه در تماس با امیرعبداللهیان مراتب التماس طرف اسرائیلی و آمریکایی را به گوش وزیر خارجه کشورمان رساندند تا مگر از عمل متقابل دست بردارد، اکنون نیز وزیرخارجه رژیم جعلی اسرائیل از آنجا که میداند هیچ شانسی در برابر ایران در روی آبهای آزاد ندارد، با استمداد از اتحادیه اروپایی و آنچه او جهان آزاد خواند، ملتمسانه درخواست میکند تا مگر آنها به توقیف نفتکش اسرائیلی پاسخ دهند. در یک نگاه کلی، به نظر میرسد با اتفاقی که دیروز در تنگه هرمز رخ داد، کارشناسان غربی و صهیونیستی باید دایره نگاهشان به مساله فیمابین ایران و اسرائیل را گسترش دهند و در تحلیلهای خود نگاهی نیز به پهنه اقیانوسها، دریاها و شاید سراسر جهان داشته باشند! تجربه نشان داده در شطرنج «جنگ بین جنگها» که اسرائیلیها خود را مبتکر آن میدانند، ایران بازیگر بسیار ماهری است که میتواند به راحتی زمین بازی را تغییر دهد و رقبایش را به حیرت وادارد. اکنون نیز مواجهه ایران با رژیم اشغالگر قدس، وارد مرحله جدیدی شده است که میتواند به قول «اسحاق بریک» ژنرال پیر اسرائیلی، درهای جهنم را به رویشان بگشاید. *** شلیک به پاشنه آشیل اشغالگران با شروع عملیات مبتکرانه توفان الاقصی در 7 اکتبر سال میلادی گذشته توسط گروههای مقاومت فلسطینی، عصر جدیدی از تهدیدات میدانی حیات رژیم اشغالگر قدس را با تهدید مواجه کرد. هرچند این عملیات در نوع خود سنگینترین ضربه نظامیای بود که صهیونیستها در طول تاریخ منحوس خود از جریان مقاومت دریافت کردند اما با شروع یورش زمینی به نوار غزه، سطح درگیری برای اشغالگران به گروههای مقاومت ساکن در غزه محدود نماند. در میان این واکنشها دور از انتظارترین ضربهای که رژیم صهیونیستی دریافت کرد، از نقطهای بود که کمتر کسی به آن فکر میکرد؛ نیروهای انصارالله یمن با اعلام ممنوعیت حرکت کشتیهای تجاری به سمت سرزمینهای اشغالی، دریای سرخ را به یکی از چالشهای جغرافیایی رژیم صهیونیستی تبدیل کردند. حملات مبتکرانه یمن با نیت در تنگنا قرار دادن اقتصاد صهیونیستها باعث شد بندر مهم ایلات در اراضی اشغالی در شرایطی نزدیک به تعطیلی قرار گیرد که ضربه مهمی به اقتصاد رژیم صهیونیستی به حساب میآمد. در چنین فضایی اقدام روز گذشته سپاه پاسداران در توقیف کشتی کانتینربر با نام «MCS Aries» در دریای عمان از این جهت واجد اهمیت بالایی است که بار دیگر دست روی پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی در زمینه جغرافیا و امکان محاصره اقتصادی این رژیم گذاشت. ایده ایجاد کریدور آیمِک (IMEC) که از طریق اراضی اشغالی، هند را به اروپا نزدیک میکرد، از جمله طرحهایی است که تلآویو روی آن حساب ویژهای باز کرده بود و انتظار داشت این کریدور با بخشیدن مزیت جغرافیایی به رژیم صهیونیستی باعث ارتقای موقعیت استراتژیک اشغالگران شود. به همین خاطر توقیف کشتی اسرائیلی در دریای عمان میتواند مزیت و کارآمدی کریدورآیمِک را با چالش جدی مواجه کند. کنار هم قرار دادن 2 سورپرایز دریایی برای رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و دریای عمان در شرایطی بود که در تحلیلهای این رژیم درباره آینده درگیریها کمتر توجهی به این پاشنه آشیل شده بود.∎