شناسهٔ خبر: 66110463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ثبت سوغات شیرین مراغه در فهرست آثار ناملموس ملی

خبرگزاری صدا و سیما

روش تهیه سوغاتی شیرین و دلچسب مراغه به تازگی در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی شیرینی مخصوص چای مراغه، از شکر و آب به همراه طعم دهنده‌های طبیعی تولید و برای نوشیدن چای از آن استفاده می‌شود.

این شیرینی دلچسب طرفداران بسیاری درآذربایجان شرقی دارد و با بیش از ۱۵۰ سال قدمت شیرین کننده کام مردم این شهر و مسافران است.

رئیس اتحادیه قنادان مراغه گفت: شکر پس از جوشیدن در آب در چهار مرحله فرآوری و به شیرینی نرم و خوش طعم برای نوشیدن چای تبدیل می‌شود.

حسین زاده افزود: با وجود شیرینی چای مصرف قند در مراغه خیلی پایین است. روزانه در ۴۵ کارگاه شیرینی پزی این شهر بیش از چهار تن شیرینی مخصوص چای تولید و روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: این شیرینی علاوه بر مراغه، به شهر‌های همجوار از جمله بناب، ملکان، عجب شیر، آذرشهر، هشترود و چاراویماق و نیز به دیگر استان‌های کشور نیز ارسال می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه قنادان مراغه، این سوغاتی در گذشته به صورت ساده با طعم هل تولید و عرضه می‌شد و ولی در چند سال گذشته طعم‌های پرتقالی، لیمویی، دارچینی، زعفرانی و گل محمدی به آن اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه در هر کارگاه به طور میانگین ۱۰۰ کیلوگرم شیرینی مخصوص چای تولید می‌شود و مصرف و تولید این شیرینی در ایام سفر‌های نوروزی، در فصل بهار و تابستان زیاد و کارگاه‌های تولید شیرینی در این فصل‌های بیشتر کار می‌کنند.

 

<div id="video-display-embed-code_10997879"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4204093/10997879?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما