شناسهٔ خبر: 66100297 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک هفته با اخبار آموزش عالی؛

دیدارهای رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب و رییس‌جمهور/ بازدید وزیر علوم از سازمان سنجش

تهران- ایرنا- خانواده آموزش عالی اولین روزهای سال ۱۴۰۳ و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را فعالانه گذراند؛ دیدار شماری از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهور، بازدید وزیر علوم از سازمان سنجش در آستانه آزمون سراسری و آغاز ثبت میهمانی و انتقال دانشجویان از جمله اخبار و رویدادهای این هفته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانشگاهیان و خانواده آموزش عالی آخرین روزهای ماه مبارک رمضان را با فعالیت‌های مختلفی گذراندند. مهم‌ترین رویداد این روزها در هفته سوم فروردین ۱۴۰۳ دیدار ۲ ساعت و نیم شماری از فعالان دانشجویی با حضرت آیت الله خامنه ای عصر یکشنبه (۱۹ فروردین مصادف با ۲۷ رمضان المبارک ۱۴۴۵ قمری) با حضور سه هزار نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها بود.

در این دیدار ابتدا ۶ نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شامل حامد عبدالحسینی از اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، امیرحسین سیّدرحیم‌زاده از جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، حسین قنواتی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، محمدمهدی احمدی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، پوریا عصار از بسیج دانشجویی و فاطمه‌ سادات هوشمند میرحسینی از اتحادیه دفتر تحکیم وحدت به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود درباره مسائل کشور پرداختند.

رهبر معظم انقلاب در ادامه این دیدار که مانند همیشه حواشی و نکات جالبی هم داشت، فردای بهتر از امروز را مقصود اصلی کشور و نظام خواندند و با فراخوان دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به ارائه راهکارهای نو به نو برای تحقق این هدف اساسی و پیشرفت بدون عقب گرد مادی و معنوی کشور پرداختند و گفتند: تربیت عالم، تولید علم و جهت دادن به این دو مقوله سه وظیفه اصلی دانشگاه است.

دیدارهای رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب و رییس‌جمهور/ بازدید وزیر علوم از سنجش

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنانشان در بیان چند توصیه به تشکل‌های دانشجویی، انتظارات از تشکل‌ها را بسیار زیاد عنوان کردند و اظهار داشتند: تشکل‌های دانشجویی باید به ویژه در محیط دانشجویی و داخل دانشگاه اثرگذار باشند، در حالی‌که این اثرگذاری اکنون دیده نمی‌شود یا اندک است.

ایشان با یادآوری وجود تلاش‌هایی در دانشگاه‌ها برای اینکه دانشجویی ایرانی تشخّص خود را در دنباله‌روی از غرب بداند، خاطرنشان کردند: تشکل های دانشجویی باید در مقابل این تلاش‌ها فعالانه بایستند.

گزارشی از این دیدار را به روایت سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اینجا بخوانید.

گپ و گفت رمضانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رییس‌جمهور و وزرا

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور هم در ادامه دیدارهای رمضانی خود، شامگاه جمعه (۱۷ فروردین، مصادف با ۲۵ رمضان) میزبان جمعی از نمایندگان تشکل‌ها، جنبش‌ها و فعالان دانشجویی بود و پای صحبت‌ها و بیان دغدغه‌های آنها نشست و در ادامه درباره برخی مسائل مطرح شده توضیحاتی ارایه کرد.

در این دیدار محمدعلی زلفی گل، احسان خاندوزی، مهرداد بذرپاش و بهرام عین اللهی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند و ناظر بر حوزه مسئولیت خود به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

رییس جمهور در این دیدار برگزاری نشست‌های مختلف از سوی دولتمردان با جامعه دانشجویی کشور را فرصتی موثر و مغتنم جهت بهره‌گیری از ایده‌ها، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و حتی نقدهای منصفانه دانشجویان دانست و افزود: بالاترین میزان حضور دولتمردان در دانشگاه‌ها در تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به دولت سیزدهم است که نشان از اهمیت جایگاه دانشگاه و دانشجو در این دولت دارد.

دیدارهای رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب و رییس‌جمهور/ بازدید وزیر علوم از سنجش

آیت الله رئیسی ضمن استقبال از اعلام آمادگی گروه‌های مختلف دانشجویی برای کمک به دولت، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و محافل دانشجویی به‌ عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور در دستور کار دولت است و همانطور که اقدامات دولت در همه بخش‌ها مستند به اسناد علمی و پژوهشی است، دولت نهاد دانشگاه را اتاق فکر و پشتوانه علمی و پژوهشی خود می‌داند.

این دیدار سه‌ ساعته با حضور وزیران مختلف برگزار شد تا اگر دانشجویان نظر یا انتقادی دارند مطرح کنند و پاسخ بشنوند و به گفته سخنگوی وزارت علوم پرسش های جدی در حوزه اقتصاد و مسکن مطرح و اقدامات موثر دولت در حوزه اقتصاد توسط وزیر اقتصاد تشریح شد.

تخصیص ۱۰۵ درصدی بودجه دانشگاه‌ها

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم هم در آیین دیدار نوروزی وزیر علوم با کارکنان این وزارتخانه گفت: در ستاد وزارت علوم و دانشگاه‌ها همه سعی کردیم در حد توان و امکانات به بحث رفاهی کارکنان توجه کنیم و برای رفع این دغدغه همیشگی وزیر علوم تلاش کنیم و اقداماتی را در زمینه کمک هزینه ازدواج و فرزندآوری انجام دادیم.

علی خطیبی از توجه ویژه دولت به معیشت کارکنان سخن گفت و افزود: ابلاغ آیین نامه رفاهی کارکنان توسط دولت یکی از نشانه‌های این توجه در سال گذشته بود که باوجود محدودیت‌های مالی صورت گرفت.

وی به تلاش شبانه‌روزی مدیران وزارت علوم برای تخصیص کامل بودجه دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تا آخرین روز سال این پیگیری ادامه داشت و موفق شدیم برای دانشگاه‌ها به طور میانگین ۱۰۵ درصد تخصیص بگیریم.

دیدارهای رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب و رییس‌جمهور/ بازدید وزیر علوم از سنجش

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بیان کرد: در سال پیش رو نیروی انسانی جدید وارد دانشگاه‌ها می‌شود که امیدواریم حضور افراد جوان در کنار کارکنان با تجربه به خدمت‌رسانی بهتر برای مردم منجر شود.

خطیبی به اقدامات انجام شده در راستای تامین مسکن کارکنان اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال جاری این اقدامات به ثمر بنشیند و مشکل مسکن که دغدغه اصلی کارکنان است برطرف شود.

سازمان سنجش مجری عدالت آموزشی در کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی هفته گذشته به مرکز مشکین‌دشت شهر کرج سازمان سنجش آموزش کشور رفت و از واحدهای اداری، اجرایی و فنی این سازمان بازدید کرد و گفت: وظیفه سازمان سنجش آموزش کشور، حاکمیتی است و بخش قابل توجهی از عدالت آموزشی را محقق می‌کند. این سازمان با انجام وظایف به صورت شایسته، مسئولانه و طبق برنامه با برگزاری آزمون‌های ملی و بین‌المللی در امنیت و سلامت کامل، باعث افزایش اعتماد عمومی به نظام آموزشی کشور و حاکمیت می‌شود.

زلفی‌گل پس از بازدید از بخش‌های مختلف سازمان سنجش، در دیدار با مدیران و کارمندان سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: وظیفه این سازمان، حاکمیتی است و بخش قابل توجهی از عدالت آموزشی را در کشور محقق می‌سازد. این سازمان با انجام وظایف به صورت شایسته، مسئولانه و طبق برنامه تدوین شده با برگزاری آزمون‌های ملی و بین‌المللی در امنیت و سلامت کامل، باعث افزایش اعتماد عمومی به نظام آموزشی کشور و حاکمیت می‌شود.

وی بر اهمیت سلامت و امنیت آزمون سراسری تأکید کرد و گفت: سلامت و برگزاری مطلوب آزمون‌ها به افزایش سرمایه اجتماعی منجر می‌شود و ایراد خدشه به آزمون‌ها به اعتماد عمومی آسیب وارد می‌کند؛ بنابراین برای امنیت آزمون‌ها باید با دقت کافی پیشگیری را در اولویت قرار داد و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این جهت باید نقش مهم خود را ایفا کنند.

دیدارهای رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب و رییس‌جمهور/ بازدید وزیر علوم از سنجش

پایان نام‌نویسی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳

علیرضا کریمیان مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز طی هفته گذشته اعلام کرد: در مجموع بیش از ۹۰۰ هزار داوطلب برای شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ نام‌نویسی کرده‌اند. مهلت نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، از هفتم تا دوازدهم فروردین بود که در ادامه تا پنجشنبه (شانزدهم فررودین) تمدید شد.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود. مهلت نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، از یکشنبه (۵ آذر ۱۴۰۲) آغاز شد و قرار بود شنبه (۱۱ آذر) پایان یابد که تا ۱۵ آذر تمدید شد. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین روزهای ۲۷ و ۲۸ آذر را برای نام‌نویسی جاماندگان اعلام کرد و در نهایت یک میلیون و ۵۷ هزار نفر برای شرکت در این آزمون نام‌نویسی کردند.

نام‌نویسی آزمون سردفتر اسناد رسمی ۱۴۰۳ آغاز شد/ ۲ شهریور زمان برگزاری آزمون

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای از آغاز نام‌نویسی در آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی سال ۱۴۰۳ از امروز (دوشنبه ۲۰ فروردین) تا دوشنبه آینده (۲۷ فروردین) و زمان برگزاری این آزمون دوم شهریور پیش‌رو خبر داد.

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر دارد در راستای ماده (۳) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که بر اساس آن ماده (۵) قانون دفاتر اسناد رسمی اصلاح شده است از بین متقاضیان واجد شرایط زیر از طریق آزمون کتبی و اختباره سردفتر استاد رسمی انتخاب کند.

داوطلبان واجد شرایط می‌توانند از امروز (دوشنبه ۲۰ فروردین) تا دوشنبه آینده (۲۷ فروردین) با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org ثبت‌نام کنند.

آغاز ثبت میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه‌ها

مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان نیز این هفته از ثبت میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در سامانه سجاد از ۲۰ فروردین خبر داد.

ابوالفضل دانشور در این خصوص توضیح داد: دانشجویان دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه ای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور از امروز می توانند درخواست میهمانی و انتقال خود را برای دو نیمسال سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در سامانه سجاد به نشانی https://portal.saorg.ir ثبت کنند.

وی با بیان اینکه مهلت ثبت نهایی درخواست‌ها تا ۳۱ اردیبهشت است، اظهار داشت: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می توانند با استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی مناسب به ویژه از طریق فضای مجازی و سامانه‌های دانشگاه‌ها، زمان شروع ثبت درخواست و ثبت نهایی درخواست‌های میهمانی و نقل و انتقال را برای دانشجویان اطلاع رسانی کنند تا حقی از کسی ضایع نشود.
این مقام مسوول در سازمان امور دانشجویان افزود: تمام امور میهمانی و انتقال دانشجویان به دانشگاه یا موسسه آموزش عالی نزدیک به محل سکونت خانواده، با رعایت ضوابط آموزشی و احراز شرایط مندرج در آیین‌نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته که در سال ۱۴۰۲ به‌روزرسانی و به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده است، در سامانه جامع دانشجویان (سجاد) و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. متقاضیان جهت ثبت درخواست ابتدا باید در سامانه سجاد ثبت‌نام کرده و پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

دیدارهای رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب و رییس‌جمهور/ بازدید وزیر علوم از سنجش

ضرورت ایجاد فضای باز برای تبیین تعامل قرآن و علم توسط دانشمندان

همچنین این هفته رییس دانشگاه تهران در شورای سیاست گذاری نخستین کنگره بین‌المللی قرآن و علم، بر ایجاد زمینه مناسب و فضای باز برای تبیین تعامل قرآن و علم از سوی دانشمندان و محققان علوم مختلف تاکید کرد.

نخستین کنگره بین‌المللی قرآن و علم قرار است روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران و در محورهای «نقش قرآن در علم»، «علم و الهام از قرآن»، «قرآن و شبهات علمی»، «قرآن و علم و فناوری‌های نوین»، «قرآن، عقلانیت و ارزش‌های اخلاقی» و «علم و حکمت قرآنی» برگزار شود.

سید محمد مقیمی با بیان اینکه پیش‌نشست‌های این کنگره از ۶ ماه قبل در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شده است، گفت: آخرین پیش‌نشست کنگره اسفند ماه به میزبانی دانشگاه تهران و با حضور قرآن‌پژوهان و شخصیت‌های علمی از تخصص‌های مختلف برگزار شد و پیش‌نشست‌های دیگری نیز در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران خواهیم داشت.

کارکرد دانشگاه؛ تربیت، فرهنگ، علم و فناوری

رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در نشست هم‌اندیشی تمدن‌پژوهان حاضر شد و گفت: کارکرد دانشگاه در تربیت، فرهنگ، علم و فناوری تعریف می‌شود، دانشگاه می‌خواهد در اقتصاد، نوآوری و موضوعات اجتماعی نقش‌آفرین بوده و در محیط بین‌المللی پیشران، الهام‌بخش، مرجعیت‌آفرین و در نهایت تمدن‌ساز باشد.

این نشست با حضور مهدی نوید ادهم دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه، محمدرضا حسنی آهنگر رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، اعضای هیات مدیره انجمن علمی نوین اسلامی و جمعی از اندیشمندان این حوزه برگزار شد.

محمدمهدی طهرانچی در این نشست به رسالت دانشگاه آزاد اسلامی در نقش‌آفرینی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: رسالت ما در این حوزه، بیانات رهبر معظم انقلاب است که فرمودند اکنون مهم‌ترین سوال این است که دانشگاه‌ها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه می‌توانند در شکل‌گیری «تمدن نوین اسلامی» همان «جامعه آرمانی اسلام»، نقش‌آفرینی کنند. باید تمام برنامه‌ها و مسیر حرکت دانشگاه‌ها در جهت نقش‌آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

وی به الگوی کارکرد و نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش عالی و جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: کارکرد دانشگاه در تربیت، فرهنگ، علم و فناوری تعریف می‌شود و دانشگاه می‌خواهد در اقتصاد، نوآوری و موضوعات اجتماعی نقش‌آفرین بوده و در محیط بین‌المللی پیشران، الهام‌بخش، مرجعیت‌آفرین و در نهایت تمدن‌ساز باشد. بر این اساس؛ دانشگاه آزاد اسلامی برای چهار نظام تربیتی، علمی، فرهنگی و فناوری یک سند تحول و تعالی دارد که در ۱۰ بسته کاری، خودسازی و جامعه‌پردازی را دنبال می‌کند.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بهترین تمدن‌پژوه کشور است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با درک اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب، شش مرحله برای بازسازی جریان علمی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی طراحی کرده که از رستاخیز علمی آغاز شده، به انقلاب علمی، تولید نظریه و فکر، مرجعیت علمی و رهبری علم جهانی می‌رسد و آخر این مسیر به تمدن نوین اسلامی ختم می شود.

نظر شما