شناسهٔ خبر: 66093959 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین: به شدت مخالف دخالت آمریکا و ژاپن در مساله تایوان هستیم

تهران- ایرنا- چین به دنبال دیدار و گفت و گوی سران آمریکا و ژاپن در مورد موضوعاتی از جمله تایوان، اعلام کرد که پکن به شدت مخالف دخالت واشنگتن و توکیو در مساله تایوان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو، وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه نارضایتی و مخالفت شدید خود را با آمریکا و ژاپن به علت دخالت سران آنها در امور داخلی مربوط به تایوان اعلام کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه از برنامه‌هایی برای بروزرسانی روابط نظامی رونمایی کردند که بزرگترین تغییر از دهه ۱۹۶۰ میلادی به حساب می‌آید.

مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی در مورد سفر کیشیدا به آمریکا، گفت که واشنگتن و توکیو در مورد تایوان و مسائل دریایی به چین حمله کردند، به شدت در امور داخلی چین مداخله کردند و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل را به طور جدی نقض کردند.

مائو با تاکید بر اینکه چین به شدت از این امر ناراضی و قاطعانه با آن مخالف است، گفت: روابط آمریکا و ژاپن نباید منافع دیگر کشورها را هدف قرار دهد یا به آنها آسیب برساند و صلح و ثبات منطقه را تضعیف کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: مساله تایوان صرفاً موضوع داخلی چین است و ما اجازه دخالت هیچ نیروی خارجی را نخواهیم داد.

رئیس جمهور ایالات متحده مدعی است که ارتقاء روابط نظامی در حیاط خلوت چین "صرفاً دفاعی" است.

بایدن روز پنجشنبه میزبان اولین نشست سه جانبه بین ژاپن، فیلیپین و ایالات متحده برای حمایت از مانیل در بحبوحه تنش‌ها با چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی خواهد بود.

آنها در هفته جاری تمرینات دریایی و هوایی مشترکی را با فیلیپین در دریای جنوبی چین انجام دادند تا روابطشان را برای مقابله با قاطعیت رو به رشد چین تقویت کنند.

مائو گفت که فعالیت‌های چین در دریای شرقی و جنوبی چین انطباق کامل با قوانین بین‌المللی است. او گفت: چین بر جزایر دریای جنوبی چین و آب‌های مجاور آنها حاکمیت غیرقابل انکاری دارد.

نظر شما