شناسهٔ خبر: 66063935 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاندار کرمانشاه: تکمیل قطعه ۹ بزرگراه کربلا ۲۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

استاندار کرمانشاه تکمیل قطعات ۹ و ۱۰ از بزرگراه کربلا را جزو مهمترین اولویت‌های زیرساختی مورد نیاز استان دانست و گفت: قطعه ۹ بزرگراه کربلا به طول ۱۶ کیلومتر، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم که در صورت تکمیل آن شاهد تسهیل در تردد و کاهش بسیاری از تصادفات خواهیم بود. استاندار کرمانشاه تکمیل قطعات ۹ و ۱۰ از بزرگراه کربلا را جزو مهمترین اولویت‌های زیرساختی مورد نیاز استان دانست و گفت: قطعه ۹ بزرگراه کربلا به طول ۱۶ کیلومتر، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم که در صورت تکمیل آن شاهد تسهیل در تردد و کاهش بسیاری از تصادفات خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ محمدطیب صحرایی در نشست وبیناری ستاد اربعین کشور که با حضور وزیر کشور و رییس ستاد اربعین برگزار شد؛ عنوان کرد: تکمیل بزرگراه کربلا نقش مهمی در تردد آسان و ایمن زوار حسینی دارد و در این میان تکمیل قطعه ۹ این بزرگراه به طول ۱۶ کیلومتر از اولویت بسیار مهمی برخوردار است.

وی همچنین عنوان کرد: جاده برکت به طول حدود ۳.۵ کلیومتر در سال گذشته در خسروی ساخته شد که در امنیت تردد مسافری و تداوم صادرات نقش بسیار مثبتی داشت و تکمیل آن برای ما بسیار حیاتی است.

صحرایی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سهم خود را از تعهدات مالی در این پروژه، پرداخت کرده است و در صورت پرداخت سهم ۴۰۰ میلیارد ریالی راه و شهرسازی این مسیر بسیار مهم، امسال به طول کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: روکش آسفالت به طول ۲۱۰ کیلومتر در شبکه راه های اربعین یکی دیگر از اولویت‌های استان است که تلاش می کنیم انجام شود.

وی طرح کمربندی شهرستان کنگاور را هم یکی از قطعات مهم بزرگراه کربلا دانست و گفت: ترمیم این کمربندی و مسیر ماهیدشت به اسلام آباد غرب به تسهیل تردد آسان و ایمن زوار از مرزهای خسروی و مهران بسیار کمک می‌کند.

عملیات اجرایی بزرگراه کربلا در حد فاصل اسلام آباد غرب مرز خسروی به طول ۱۲۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون حدود ۹۰ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است که این مسیر به ۱۰ خط تقسیم و کل قطعات جز قطعه ۹ و ۱۰ الف، مابقی تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

صحرایی ادامه داد: خوشبختانه طرح گسترش سایبان ها در پایانه مسافری خسروی پس از اربعین همچنان ادامه داشته است و با توجه به گرمای تابستان، تکمیل آن نیازمند پیگیری ویژه ستاد اربعین است.

وی اجرای پارکینگ اضطراری در مسیر اتوبوسی در جنوب شرقی پایانه خسروی یکی دیگر از خواسته‌های ستاد اربعین استان دانست و گفت: اجرای این پروژه مهم به تردد آسان تر زوار عزیز بسیار کمک می کند.

استاندار کرمانشاه همچنین گفت: از ۱۹ نقطه حادثه خیز در مسیرهای اربعینی استان کرمانشاه، ۱۰ نقطه آن رفع شده است و عملیات اجرایی بقیه آن ها هم از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است ولی تکمیل آن‌ها نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است.

صحرایی ادامه داد: همچنین برای ایجاد ایمنی بیشتر راه های اربعینی نیازمند هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم تا زوار با امنیت بیشتری این مسیر را طی کنند.

وی همچنین تاکید کرد: مرز سومار محل مناسبی برای عبور تجهیزات موکب های اربعین است و در صورت فراهم کردن تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب می تواند یاری دهنده خوبی برای مرزهای خسروی و مهران باشد.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به اقبال بسیار گسترده زوار حسینی در اربعین سال گذشته برای تردد از مرز خسروی، پیش بینی می شود امسال هم شاهد اقبال بیشتر و گسترده تر زوار حسینی برای تردد از طریق مرز خسروی باشیم.

وی افزود: با توجه به این شرایط ویژه مرز تقاضا داریم تخصیص های این حوزه به صورت حداکثری و در همین ابتدای کار داده شود تا شاهد بازدهی و اثربخشی بیشتری در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و مدیریت شرایط از هم اکنون باشیم.

سال گذشته در مجموع یک میلیون زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند و پیش بینی ها حاکی از ۲ برابر شدن تردد زائران در اربعین امسال از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

نظر شما