شناسهٔ خبر: 66054377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

جهان در نقطه عطف تاریخی قرار دارد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: نخست‌وزیر ژاپن ضمن اشاره به تلاش این کشور جهت ترتیب دیداری با رهبر کره‌شمالی برای بررسی «مسائل حل‌نشده»، هشدار داد که تنش‌های پیچیده ژئوپلیتیک، جهان را به یک «نقطه عطف تاریخی» سوق داده و ژاپن را مجبور به تغییر موضع دفاعی خود کرده است.
به گزارش ایسنا، در اواخر ماه مارس «کیم یو جونگ» خواهر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن قصد دارد یک ملاقات شخصی با رهبر کره شمالی داشته باشد تا درباره روابط دوجانبه از جمله مساله «شهروندان ژاپنی که در دهه ۱۹۷۰ توسط مقامات کره شمالی ربوده شده‌اند» گفت‌وگو کنند.
طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خواهر کیم جونگ اون بعدا افزود که پیونگ‌یانگ هرگونه مذاکره با توکیو درخصوص سازماندهی چنین نشستی را نادیده خواهد گرفت و کیشیدا را به «مانور سیاسی» جهت افزایش رتبه پایین بی‌سابقه خود در میان شهروندان ژاپنی متهم کرد.
این در حالی است که فومیو کیشیدا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت توکیو هم‌چنین تلاش خواهد کرد تا روابط پایداری را میان ژاپن و کره شمالی ایجاد کند.
«یوشیماسا هایاشی» دبیر ارشد کابینه و سخنگوی ارشد دولت ژاپن هم در ماه فوریه گفت که کیشیدا به برگزاری مذاکرات سطح بالا با رهبر کره شمالی تمایل دارد. در آن زمان خواهر کیم جونگ اون تاکید کرد اگر توکیو طرح موضوع آدم‌ربایی را به عنوان شرطی برای اصلاح روابط دوجانبه کنار بگذارد، دلیلی برای دوری روابط میان این ۲ کشور وجود نخواهد داشت و سفر نخست‌وزیر ژاپن به کره‌شمالی شاید طول بکشد.
توکیو ادعا می‌کند که سرویس‌های اطلاعاتی کره شمالی حداقل ۱۷ شهروند ژاپنی را از دهه ۱۹۷۰ ربوده‌اند، اما پیونگ‌یانگ تنها ۱۳ مورد آدم ربایی را شناسایی کرده است.
نخست‌وزیر ژاپن طی مصاحبه‌ با تلویزیون سی‌ان‌ان در اقامتگاه شخصی خود در توکیو عنوان کرد: «همزمان با آنچه از جنگ روسیه-اوکراین، وضعیت خاورمیانه و هم‌چنین شرق آسیا شاهد هستیم، با یک نقطه عطف تاریخی مواجه شده‌ایم.»
فومیو کیشیدا در آستانه سفر به آمریکا جهت دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور گفت: «تنش‌های پیچیده ژئوپلیتیک، جهان را در نقطه عطف تاریخی قرار داده است و به همین دلیل ژاپن تصمیم گرفته است که توانمندی‌های دفاعی خود را به طور اساسی تقویت کند و ما سیاست امنیتی ژاپن را در این جبهه‌ها به شدت تغییر داده‌ایم.»
وی تاکید کرد که در مواجهه با چالش‌های امنیتی، اتحاد ژاپن و ایالات متحده «مهم‌تر» می‌شود؛ مساله‌ای که امیدوار است حمایت ۲ حزبی را در واشنگتن به دنبال داشته باشد.
کیشیدا این اظهارات را درحالی مطرح کرده که قرار است روز چهارشنبه دیداری با جو بایدن در واشنگتن داشته باشد؛ جایی که او هم‌چنین در جلسه مشترک کنگره سخنرانی و در اولین نشست سه‌جانبه میان ژاپن، ایالات متحده و فیلیپین شرکت خواهد کرد.
نشست کیشیدا و بایدن توسط واشنگتن به عنوان «فرصتی تاریخی» برای ۲ کشور جهت تجدید اتحادشان تلقی می‌شود و همزمان هر ۲ این کشورها چشم‌هایشان را به آزمایش‌های تسلیحاتی کره‌شمالی و روابط رو به رشد این کشور با روسیه دوخته‌اند.
نخست‌وزیر ژاپن از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱، بر تغییر گسترده‌ای در موضع دفاعی توکیو نظارت کرده است و از قانون اساسی صلح‌طلبانه تحمیل شده توسط ایالات متحده پس از جنگ‌جهانی دوم دوری کرده تا هزینه‌های دفاعی را به حدود ۲ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۷ افزایش دهد.
کیشیدا در پاسخ به سوالی درخصوص این تغییر به فضای «سخت و پیچیده امنیتی» در حوزه کشورهای شرق آسیا اشاره کرده و گفت: «در همسایگی ما، کشورهایی وجود دارند که در حال توسعه موشک‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ای هستند و کشورهای دیگری هستند که توانایی‌های دفاعی خود را به شیوه‌ای مبهم افزایش می‌دهند. هم‌چنین، تلاشی یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود، آن هم با زور، در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی دیده می‌شود.»
او افزود: من امیدوارم که ایالات متحده این را درک کند و ما بتوانیم برای بهبود صلح و ثبات منطقه با یکدیگر همکاری کنیم. روابط بین ژاپن و ایالات متحده صرف نظر از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، قوی‌تر از همیشه شده است. من فکر می‌کنم مهم است که مطمئن شویم مردم آمریکا اهمیت روابط ژاپن و ایالات متحده را درک می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما