شناسهٔ خبر: 66038986 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

شهر گزارش می‌دهد

از نوماند تا مقابله با پدیده زباله‌گردی؛ مهم‌ترین بخش‌های گزارش سازمان پسماند چه بود؟ +داده‌نمایی

اقدامات مختلفی در حوزه مدیریت پسماند پایتخت انجام شده یا در حال انجام است تا درنهایت مشکلات این بخش مرتفع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار شهر، موضوع مدیریت پسماند در پایتخت چند وقتی است که انتقاداتی را به همراه داشته است. در همین راستا اقدامات مختلفی در سال گذشته انجام شد تا درنهایت مشکلات این حوزه حل شود. امروز و در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری توضیحاتی درخصوص اقدامات انجام شده در صحن ارائه داد که پس از آن اعضای شورا انتقاداتشان را مطرح کردند و درنهایت محمدی ابهامات را رفع کرد.

یکی از موارد مطروحه درباره نحوه اطلاع رسانی درباره طرح نوماند بود که معتقد بودند اگر طرح نوماند به درستی اجرایی و اطلاع رسانی نشود اعتماد مردم به وعده ها کاهش خواهد یافت که مدیرعامل سازمانت مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید بر اینکه طرح جامع در پیوست سوم درخصوص تفکیک از مبدأ با استفاده از اپلیکیشن الزام ایجاد کرده است، اظهار کرد: این سوال مطرح شد که شهرداران مناطق در طرح جدید چه نقشی دارند؟ برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران، شرایط عمومی پیمان ها تأییدیه شورای فنی دریافت کرد که در راستای شفاف سازی بود.

به گزارش شهر از ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ زیرساخت‌های اجرای طرح در تمامی مناطق ۲۲گانه فراهم شده است. شهروندان تهرانی می‌توانند با نصب سوپراپلیکیشن شهرزاد و مراجعه به بخش نوماند، درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماندهای خشک ثبت و روز و ساعت مراجعه ناوگان دریافت پسماند را طبق زمان‌بندی دلخواه خود اعلام کنند. شهروندان با استفاده از موجودی کیف پول‌شان که ما به‌ازای تحویل پسماند خشک شارژ می‌شود، می‌توانند از میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خرید کنند و همچنین کارت بلیت مترو خود را شارژ کنند.

نگاهی گذرا بر عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران +

خرید مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک، خرید از فروشگاه های منتخب شهروند و همچنین پرداخت کرایه تاکسی نیز از دیگر خدماتی است که شهروندان می‌توانند با تحویل زباله‌های خشک خود و افزایش موجودی کیف پول‌شان از آن بهره‌مند شوند. همچنین شهروندان می‌توانند با مراجعه به کیف پول شهروندی، هزینه تفکیک و تحویل دریافتی پسماندشان را از طریق کارت بانکی عضو شبکه شتاب به کارت خود واریز و در واقع به صورت نقد مبلغ فوق را دریافت کنند. شهروندان می‌توانند مبلغ دریافتی بابت تحویل پسماندهای تفکیکی‌شان را به خیریه‌ها اهدا کنند و در امور حمایت از نیازمندان و بیماران مشارکت کنند.


کاهش میزان شکایت از سازمان پسماند طبق گزارش سامانه ۱۳۷

نگاهی گذرا بر عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران +

در تیرماه ۳۶ هزار و ۶۰۲ شکایت از عملکرد مدیریت پسماند داشتیم که اقدامات زیرساختی داشتیم. البته هنوز در خیابان ۱۰۰ درصد کار خود را انجام نداده ایم اما با این وجود نارضایتی ها در بهمن ماه به ۱۸ هزار مورد رسید.


مدیرعامل سازمان پسماند با بیان اینکه در این بازه زمانی نارضایتی ها ۵۰ درصد کاهش یافت، گفت: با این وجود معتقدیم همین ۵۰ درصد نیز میزان بالایی است. این را هم باید درنظر گرفت که آبگرفتگی در بهمن ماه روند افزایشی دارد اما با این وجود پیام های نارضایتی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از معضلات ما زباله گردی است، یادآور شد: شعار تفکیک از مبدأ سالهاست مطرح می شود و بیش از ۱۸ سال است که آموزش تفکیک از مبدأ داده می شود. بیش از ۲۰۰ نفر آموزشگر در سطح شهر آموزش تفکیک از مبدأ می دادند اما میزان تفکیک از مبدأ حتی به درصد نمی رسد. تمام آموزشگران تجمیع شدند تا در حوزه نوماند کار کنند.

قرارداد جدید ریشه مافیای زباله گردی را می‌سوزاند/ ایجاد شهرک بازیافت

نگاهی گذرا بر عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران +

محمدی درمورد احداث یک شهرک بازیافت تا پایان برنامه با مشارکت بخش خصوصی هم گفت: ما قرارداد این شهرک بازیافت را منعقد کردیم و مناقصه برگزار شد اما منابع طبیعی به ناگهان زمین را تحویل نداد و استاندار در جلسه ای که برگزار کردیم، منابع طبیعی را الزام به تحویل زمین کرد. این شهرک بر اساس موقعیتی که گفته شده بود، در آرادکوه راه اندازی خواهد شد.

۱۵۴قرارداد به۱۴ قرارداد تبدیل شد که باعث افزایش نظارت و دقت می شود

نگاهی گذرا بر عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران +

در دوره پیشین مدیریت شهری به دهه ۷۰ بازگشتیم و با ۱۵۴ پیمانکار، امور دنبال شد. هر ناحیه به یک و یا بعضاً به دو پیمانکار واگذار شد و بیشترین نارضایتی از وضعیت رفت و روب به ۵، ۶ سال اخیر مربوط می شود.

با پیمانکاران متخلف برخورد می شود

اعضای شورا در مورد به کارگیری کودکان کار هم تذکر دادند که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران توضیح داد:  ممنوعیت جدی در قراردادهای ما برای فعالیت کودکان کار وجود دارد و اگر کودک با لباس شهرداری فعالیت کند، قطعاً با پیمانکار برخورد خواهد شد. ۷۰ درصد کودکان کار اتباع هستند. ما باید با ریشه این کار برخورد کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما