شناسهٔ خبر: 66032438 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به همت انجمن نویسندگان اهل‌قلم خراسان انجام شد؛

نذر کتاب؛ نذر دانایی

خراسان‌رضوی - اعضای «انجمن نویسندگان اهل‌قلم خراسان» این‌بار هم برای اهدای کتاب به یکی دیگر از بوستان‌های مشهد رفتند.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مرجانه حسین‌زاده: اعضای انجمن نویسندگان اهل‌قلم خراسان که از سال‌ها قبل فعالیت خود را بر مبنای اشاعه فرهنگ کتابخوانی و حمایت از نسل جوان آغاز کرده‌اند و با تلاش و پیگیری‌های پرثمر خود، گامی موثر در جهت ارتقای فرهنگ کتابخوانی و دسترسی مردم به دانش و اطلاعات، به ویژه در مناطق محروم، برداشته‌اند این بار با همراهی مرکز اسناد و کتابخانه‌ملی شرق کشور با چند جعبه کتاب به یکی دیگر از بوستان‌های مشهد رفتند.

به دنبال تماس یکی از فعالان فرهنگی مشهد با خبرنگار ایبنا شنبه عصر و دقایقی قبل از ساعت اعلام شده به بوستان مطهر در منطقه مطهری مشهد می‌رویم. چند نفر از اعضای نویسندگان اهل قلم خراسان به نمایندگی از دیگر اعضای گروه به پارک آمده‌اند. ساعات اولیه عصر است و خنکای بهار و بوی رطوبتِ چمن‌ها، فضای پارک را دلپذیر و خاطرنواز کرده است. آن‌ها با شوق و رغبت لابه‌لای توده‌های مردم در گروه‎‌های سنی پیر و جوان و کودک می‌روند، با آن‌ها گپ می‌زنند، از اهمیت کتابخوانی می‌گویند، نیازهای فرهنگی جامعه محلی را می‌شنوند و ارزشمندترین سرمایه فرهنگی، یعنی کتاب، را به دست مرم می‌سپارند و با لبخند با آن‌ها خداحافظی می‌کنند و به سراغ دیگر افراد می‌روند.

کتاب باید بخشی از برنامه روزمره مردم باشد

در حاشیه این رویداد نسرین اکرامی، نویسنده و روزنامه‌نگار با سابقه مشهدی که از اعضای فعال این انجمنِ کتاب‌دوست است، در خصوص این اقدام گفت: کتاب باید جزوی از برنامه روزانه مردم باشد و در جریان مستمر زندگی روزمره آنان قرار بگیرد.

نذر کتاب؛ نذر دانایی



ترویج فرهنگ مطالعه باید از جوامع محلی شروع شود

او در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه گفت: هرچند که رسانه‌ها در ترویج این فرهنگ خوب، نقش بسیار مهمی دارند اما ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی باید از جوامع محلی شروع شود و همه دوست‌داران کتاب باید در این کار مشارکت کنند چراکه این یک کار جهادی و یک مسوولیت اجتماعی است.

این نویسنده بیان کرد: انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان این کار شایسته را از مدتی قبل آغاز کرد، به این صورت که اعضای این انجمن در رویدادهای هفتگی و جلسات شعرخوانی، برای ما کتاب می‌آورند و مدیر انجمن این کتاب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و زمانی که کتابه‌ها به حد نصاب برسند برای اهدا این کتاب‌ها به مردم، به مناطق مختلف شهر می‌رویم.

برگزاری مستمر رویداد نذر کتاب؛ نذر دانایی

اکرامی اظهار کرد: در نظر داریم این رویداد را در ابتدای هر فصل با شعار «نذر کتاب، نذر دانایی» به صورت مستمر برگزار کنیم تا به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک شود.

هرکتاب، جوانی را از چوبه‌دار دور می‌کند

در ادامه محمد حقیقت‌خواه بیان کرد: هرکتاب جوانی را از چوبه‌دار یا به قول جلال آل‌احمد شلنگ قلیانی دور می‌کند به این خاطر به دنبال این هستیم تا به لطف حمایت و اعتماد مردم که کتاب‌هایشان را به ما می‌سپارند، این رویداد را به صورت مستمر در مناطق کم برخوردارتر شهر برگزار کنیم.

او اعضای انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان را مروجان کتاب خواند و تصریح کرد: ما در ادامه فعالیت‌های‌مان در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی سال گذشته طرح «کتاب در گردش» را هم در چند پارک در مشهد اجرا کردیم.

نذر کتاب؛ نذر دانایی


اهمیت امیدآفرینی در میان جوانان

مدیر انتشارات سیمرغ خراسان ادامه داد: این طرح امروز با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور انجام شد که طی آن کتاب «افسون انرژی» به قلم محمدمهدی دوستی میان مردم توزیع شد که از آثار پرفروش سال گذشته است و به چگونگی استفاده از قدرت درونی به منظور توسعه فردی و تحقق اهداف می‌پردازد.

حقیقت‌خواه تاکید کرد: جوانان ما امروز به خاطر سرعت سرسام‌آور تحولات اجتماعی تحت سیطره یاس و نا امیدی هستند. این کتاب راهی عملی و امیدآفرین برای کسب موفقیت است.

نظر شما