شناسهٔ خبر: 66031358 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

مروری بر اخبار کتابخانه‌های عمومی در آذر ۱۴۰۲؛

از نامه‌نگاری وزیر فرهنگ تا دستور رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران

آخرین ماه از پاییز خبرهای خوبی برای کتابخانه های عمومی به همراه داشت؛ رئیس جمهور دستوراتی را برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران و تأمین اعتبار تکمیل پروژه های کتابخانه های مرکزی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوروز و آغاز سال نو فرصت مناسبی برای مرور رخدادهای سال گذشته است. این پایگاه نیز در سلسله مطالبی به مرور اخبار و رویدادهای سال ۱۴۰۲ می‌پردازد. در نهمین مطلب نگاهی به آذر ماه انداخته‌ایم.

کتاب‌خوانی در آخر پاییز

طرح کتاب‌خوان ماه، در آذر ماه ۱۴۰۲ کتاب‌های «شرحی کوتاه بر رساله‌ی حقوق امام سجاد علیه‌السلام»، «من فاطمه هستم دختر محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله»، «تربیت بدون فریاد» و «نقطه» را از قفسه کتابخانه‌های عمومی برای خواندن معرفی کرد.

نامه‌نگاری آقای وزیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال دو نامه از رئیس دیوان محاسبات برای صدور مجوز افزایش فوق‌العاده ویژه کتابداران و شهردار تهران در اجرای «کتابخانه شهر» تقدیر کرد.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور از کتابخانه‌های عمومی به عنوان «قلب تپنده حوزه کتاب و کتابخوانی» در کشور یاد کرد و با تأثیرگذار دانستن توجه ویژه تمامی مسئولان نظام به حوزه فرهنگ، به نمایندگی از کتابداران خطاب به سید احمدرضا دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور نوشت: «ضمن سپاس از اهتمام جناب‌عالی به رفع مشکلات مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، که همواره به شایستگی و با عزمی راسخ و مسئولیت‌پذیری در جایگاه خدمت‌رسانی خصوصاً به جامعه کتابداران ارجمند، تلاش نموده و مساعدت خود را از کتابخانه‌های عمومی دریغ نداشته‌اید، لازم می‌دانم از حسن نظر و همراهی شما و تمامی همکاران محترمتان صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه به علیرضا زاکانی شهردار تهران تأکید کرد: «می‌دانیم فراگیر شدن فرهنگ کتابخوانی و تحقق بایسته خواست مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در این حوزه، نیازمند همت همه مجریان و منسوبان به کتاب و کتابخوانی از جمله شهرداری و مجموعه‌های تابعه است. ... وظیفه می‌دانم از بذل توجه جناب‌عالی و همکاران ارجمندتان در مجموعه سازمان زیباسازی شهرداری تهران در همکاری صمیمانه با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برای اجرای طرح «کتابخانه شهر» قدردانی نمایم که به معرفی ۱۰۰ کتاب برتر در موضوعات متنوع، در آگهی‌نماهای شهری پرداختند و فضای شهرمان را با حال و هوای پرنشاط کتاب، معطر ساختند.»

اضافه شدن چند کتابخانه به شبکه کتابخانه‌های عمومی

در این ماه چند باب کتابخانه به شبکه کتابخانه‌های عمومی اضافه شد؛ افتتاح نخستین کتابخانه عشایری کشور با نام «رویش»، بازگشایی کتابخانه عمومی زنده‌یاد فیض لاهیجان، بازگشایی کتابخانه عمومی امام علی(ع) روستای کلاشم شهرستان شفت، افتتاح کتابخانه عمومی شهدای بهاران شهرستان فلاورجان و بازگشایی سالن آمفی تئاتر کتابخانه باقرالعلوم(ع) قاسم‌آباد خواف نمونه‌هایی از آن است.

پیشنهاد راه‌اندازی کتابفروشی در کتابخانه‌ها

پنجاه و ششمین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امناء، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد و اعضای حقیقی و حقوقی در دفتر وزیر برگزار شد. اسماعیلی در این جلسه علاوه بر تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت اعضای کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های فرهنگی، پیشنهاد بررسی راه‌اندازی کتابفروشی در کتابخانه‌ها را مطرح کرد.

دستور چهاربندی آقای رئیس جمهور

در پی تأکید رئیس‌جمهور در آئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال ۱۴۰۱ برای حل مشکلات قشر کتابدار و همچنین دسترسی آسان به کتاب و پایین آمدن قیمت آن در سبد خانوار، وزیر فرهنگ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهادهایی دربارۀ تحقق راهکارهای دسترسی آسان به کتاب، حل مشکلات معیشتی قشر کتابدار و ترمیم حقوق ایشان در راستای عمل به وعده­‌های دولت مردمی ارائه کرد. بر اساس دستور رئیس‌جمهور دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه ملزم به همکاری برای رفع مشکلات کتابداران و همچنین دسترسی آسان به کتاب در سبد خانوار شده‌اند. در بند دیگری از دستورات رئیس‌جمهور سازمان برنامه و بودجه ملزم است اعتبارات لازم برای تکمیل کتابخانه‌های مرکزی استان­‌ها را تخصیص دهد. تفاهم‌نامه­ وزارت آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه­‌های عمومی کشور به منظور استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت­‌های نهاد در دسترسی آسان به کتاب برای دانش‌آموزان و ایجاد زنگ مطالعه در مدارس یکی دیگر از دستورات رئیس‌جمهور است. همچنین اقدامات لازم به منظور واگذاری کتابخانه­‌های عمومی به ظرفیت‌های مردمی در قالب قراردادهای بلندمدت با هدف تحقق امر مردمی‌سازی و کاهش هزینه‌های دولت آخرین بند از دستورات رئیس‌جمهور بوده است.

نشست صمیمی وزیر فرهنگ با خبرنگاران حوزه کتاب

نشست صمیمانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه کتاب، به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی؛ فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی؛ محمدمهدی سموعی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی؛ ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی صراحت و صداقت را دو ویژگی نشست صمیمانه با خبرنگاران حوزه کتاب رسانه‌ها برشمرد و بر لزوم گفتگو تأکید کرد.

اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر

استاندار بوشهر از تصویب زمینی در مرکز شهر بوشهر برای ساخت کتابخانۀ مرکزی در نشست اخیر کمیتۀ برنامه‌ریزی استان بوشهر خبر داد.

بازدید دبیرکل نهاد از ندامتگاه بزرگ تهران

دبیرکل و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با هدف بررسی وضعیت کتابخانه‌های مشارکتی در زندان‌ها و راهکارهای ارتقای کمی و کیفی از کتابخانه‌های ندامتگاه تهران بزرگ بازدید کردند.

اسرائیل نمی‌داند که ...

پوستر این چند کتاب «اسرائیل نمی‌داند که ...» با معرفی ۶ عنوان کتاب «ایلیا و حیفیا»، «برخیز و اول تو بکش»، «پروتکل‌های دانشوران صهیون»، «فلسطین از منظر حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظلّه العالی)»، «قدس، رؤیای ما» و «یدالله» منتشر شد.

تقدیر از برگزیدگان بخش کتاب و رساله دانشگاهی دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی

آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با حضور محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین، علی دارابی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و مسئولان در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد و برگزیدگان بخش کتاب و رساله دانشگاهی این جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از کتابخانه مرکزی یزد

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سفر به استان یزد از کتابخانه مرکزی یزد بازدید کردند.

اعلام آمادگی برای استفاده از ظرفیت شبکه کتابخانه‌های عمومی برای آموزش و توانمندسازی معلولان

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در اختتامیه دومین جشنواره ملی کتاب افراد معلول ایران (کاما) بر آمادگی استفاده از ظرفیت شبکه کتابخانه‌های عمومی برای آموزش، توانمندسازی و برگزاری رویدادهای معلولان خبر داد.

وزیر فرهنگ و دغدغه کتابخانه‌های عمومی

محمدمهدی اسماعیلی مسائل کتابخانه‌های عمومی و کتابداران با دغدغه پیگیری کرد؛ بازدید کتابخانه عمومی شهید مطهری فامنین با همراهی حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین و محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس، اعلام تقبل نیمی از هزینه از هزینه احداث کتابخانه مرکزی بوشهر از سوی وزارت فرهنگ در سفر به این استان، پیگیری اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی ساری در بازدید از این پروژه، اعلام اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل کتابخانه مرکزی اراک در بازدید از این پروژه بخشی از این اقدامات بود.

از دغدغه استخدام تا تغییر سرفصل‌های درسی

نشست صمیمی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به مناسبت روز دانشجو، در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد و حاضرین به طرح دغدغه‌های خود پرداختند. دانشجویان پیش از این نشست از بخش‌های مختلف این کتابخانه بازدید کردند و با خدمات آن آشنا شدند.

مسئولان همراه کتابخانه‌های عمومی

مسئولان و نمایندگان در این ماه نیز با کتابخانه‌های عمومی و برنامه‌های آن همراه بودند؛ بازدید نماینده ولی فقیه در کردستان از از کتابخانه عمومی شهید نعمتی کامیاران، کتابخانه عمومی شهید دکتر مجید شهریاری دهگلان و کتابخانه عمومی شهید مدرس قروه، رونمایی از کتاب «ساکن خیابان ملک» با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی، بازدید سیدناصر حسینی، نماینده مردم شهرستان‌های باشت و گچساران در مجلس از کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی(ره)، دیدار همکاران کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با نماینده ولی فقیه در استان، بازدید سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی از کتابخانه‌های عمومی ابن مسکویه شهر اصفهان و امام جعفر صادق(ع) جوی‌آباد شهرستان خمینی‌شهر، رونمایی از مجموعه کتاب «راه رشد» با حضور استاندار فارس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نمونه‌هایی از آن است.

هم‌افزایی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و نهاد برای ارائه خدمات فرهنگی

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از مدیران نهاد با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) دیدار و گفتگو کرد. دبیرکل نهاد همچنین در حاشیه این دیدار از کتابخانه‌های حرم حضرت عبدالعظیم(ع) بازدید کرد و در جریان خدمات آنها قرار گرفت.

انجمن تعزیه هرمزگان و اهدای ساختمان برای راه‌اندازی کتابخانه

اعضای انجمن تعزیه هرمزگان با توجه به قدمت دیرینه تعزیه‌خوانی در هرمزگان و نیاز به ایجاد کتابخانه با منابع تخصصی مربوط به تعزیه‌خوانی و عزاداری در استان، از اهدای ساختمانی برای راه‌اندازی کتابخانه عمومی در شهر بندرعباس خبر دادند.

انتصاب

دبیرکل نهاد در احکامی جداگانه محمدهادی ناصری طاهری را به سرپرستی اداره‌کل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌ها و حسن فرخی را به سرپرستی دفتر امور حقوقی منصوب کرد.

نظر شما