شناسهٔ خبر: 66021776 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شناسایی ۲ فرد مبتلا به بیماری مالاریا در اهواز

مدیر گروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز از شناسایی ۲ فرد مبتلا به بیماری مالاریا در حوزه این مرکز خبر داد.

صاحب‌خبر -
شناسایی ۲ فرد مبتلا به بیماری مالاریا در اهواز
 
عبدالعزیز بلاسم با اشاره به اینکه بهار فصل تخم ریزی بسیاری از حشرات است، گفت: ۲ نفر مبتلا به مالاریا در حوزه غرب اهواز شناسایی شدند.
 
 
وی مالاریا را نوعی بیماری انگلی عنوان کرد که از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود، افزود: افراد شناسایی شده در خارج از استان مبتلا شدند که پس از بروز علایم توسط پرسنل مرکز بهداشت غرب اهواز شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند.
 
 
بلاسم ادامه داد: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود و کارکنان بهداشت علاوه بر اینکه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه گیری از افراد مشکوک و بررسی آب‌های راکد پیگیری می‌کنند، در صورت کشف یک فرد مبتلا، دریافت نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.
 
 
مدیر گروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز می‌گوید: همه مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.
 
 
وی اضافه کرد: پشه آنوفل بومی ایران است و در همه مناطق کشور گونه‌های مختلف آن وجود دارد، اما استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده اند.
 
 
بلاسم با بیان اینکه کشور‌های همسایه مانند افغانستان و پاکستان جز کانون‌های بیماری محسوب می‌شوند، گفت: افرادی که سابقه سفر به استان‌ها و کشور‌های آلوده را دارند در صورت مشاهده تب و لرز حتما باید از نظر مالاریا بررسی شوند.
 
 
وی علائم اصلی این بیماری را تب، لرز و تعریق به صورت متناوب عنوان کرد و افزود: سایر علائم بالینی در افراد مختلف ممکن است دیده شود، بنابراین افراد در صورت سفر به مناطق جنوب شرقی کشور و بروز تب و لرز به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی مراجعه کنند.

نظر شما