شناسهٔ خبر: 6601603 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز نخستين مرحله از دور جديد سفرهاي منطقه‌اي وزير خارجه؛ مقصد اول: کويت

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی/ 1115 1394/05/04
وزیر امور خارجه به منظور گسترش مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابله موثر با تروریسم و گروهک‌های افراطی - تکفیری، دقایقی قبل سفر منطقه‌ای خود را به سه کشور کویت، قطر و عراق آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما، این نخستین مرحله از دور جدید سفرهای منطقه‌ای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از گفتگوهای وین و جمع‌بندی مذاکرات ایران و شش کشور گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای وین است.
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه در این باره گفت: دور نخست سفر منطقه ای وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس، دو روزه و نخستین مقصد رایزنی‌های دیپلماتیک آقای ظریف هم کویت است؛ وی قرار است سپس به قطر و عراق سفر کند.
وی سفر منطقه ای آقای ظریف را حاوی پیام تعمیق دوستی ها و تقویت همه جانبه همکاری ها دانست و افزود: سفر وزیر امور خارجه به دیگر کشورهای منطقه نیز در دستور کار قرار دارد.
آقای ظریف در دیدار و گفتگو با مقامات عالی‌رتبه و همتایان کویتی، قطری و عراقی خود، علاوه بر تشریح آخرین نتایج جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین، درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای نیز به رایزنی می پردازد.
وزیر امور خارجه در کویت با شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت و همچنین شیخ صباح الخالد، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.
ظریف همچنین عصر امروز از کویت به قطر سفر می‌کند و در دیدار چند ساعته با مقامات این کشور،‌ با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و شیخ خالد العطیه، وزیر خارجه این کشور به رایزنی درخصوص گسترش روابط دوجانبه خواهد پرداخت.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه هم دیشب اعلام کرد: مقابله مؤثر با تروریسم مستلزم همکاری همه‌جانبه همه دولت ها، و جمهوری اسلامی ایران معتقد است هرگونه تسامح در برابر تروریسم و افراطی گری تکفیری، باعث جری شدن و افزایش اقدامات ضدانسانی آنها می شود.
وی همچنین بر لزوم همکاری همه جانبه دولت ها برای مقابله مؤثر با تروریسم در عین احترام به حاکمیت ملی دیگر دولت‌ها تاکید کرد.
خانم افخم افزود: هرگونه مقابله با تروریسم باید با رعایت اصول بنیادین حقوق بین الملل به‌خصوص احترام به حاکمیت ملی دولت‌ها باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تاکید کرد: بدون تردید هر اقدامی که به تضعیف حاکمیت ملی دولت ها منجر شود در عمل، می تواند گروه های تروریستی را در پیشبرد جنایات سبعانه خود جسورتر کند.
خانم افخم گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از همکاری بین المللی برای مقابله با تروریسم، ضرورت هماهنگی کامل با دولت های قربانی تروریسم برای هرگونه اقدام علیه گروه‌های تروریستی در خاک این دولت ها را یادآوری می‌کند و quotation mark به طور جدی quotation mark معتقد است مقابله ریشه‌ای با تروریسم تنها از طریق قطع منابع مالی، تسلیحاتی و فکری افراطی‌گری و هدایت تروریسم امکان پذیر باشد.
صداوتصویردارد

نظر شما