شناسهٔ خبر: 66013782 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی: راه تداوم پیشرفت جامعه پزشکی عمل به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب است

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه راه تداوم پیشرفت جامعه پزشکی عمل به سیاست‌های کلی سلامت است گفت: آنچه تاکنون درحوزه سلامت انجام شده ناظر بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نبوده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - محمد رئیس‌زاده صبح امروز، شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ در نشست خبری با موضوع دهمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری گفت: این سند در ۱۴ بند تدوین شده و بیش از ۹۲ مفهوم در حوزه بهداشت و درمان و حوزه سلامت دارد، راه تداوم پیشرفت جامعه پزشکی و برون رفت از چالش‌ها عمل به این سند و جلوگیری از تدوین آیین نامه‌های متضاد با این سند بالادستی است.

وی درباره تعرفه‌های پزشکی بیان کرد: تاکنون مصوبه هیات وزیران درباره این موضوع ابلاغ نشده و هر زمان که هیات دولت مصوبه را ابلاغ کرد می‌توانیم اعلام کنیم که به چه میزان تعرفه ابلاغ شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به اینکه انجمن‌های علمی زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند و ارتباط ساختاربندی با نظام پزشکی ندارند، ادامه داد: آنچه تاکنون درحوزه سلامت انجام شده ناظر بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نبوده، در بند یک این سیاست‌ها مواردی مطرح شده است که در برنامه‌ها وجود ندارد.

رئیس زاده افزود: درباره اولویت پیشگیری بر درمان در طی این ده سال هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و همچنان درمان مقدم بر پیشگیری است، همچنین پیوست سلامت برای هیچ پروژه و طرح توسعه‌ای تهیه نشده است درحالی که براساس این سند باید این اتفاق بیفتد و در نتیجه بار ناشی از عدم انجام این سیاست بر حوزه سلامت وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص‌های سلامت باید اعلام شود تا بدانیم در آسیای جنوب غربی در چه رتبه‌ای هستیم، توضیح داد: برخی ادعا‌ها مطرح می‌شود، اما باید براساس آخرین شاخص‌های علمی اعلام شود تا نه ناامید شویم و نه امید کاذب داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه درباره کیفیت خدمات سلامت معتقدم در ده سال اخیر وضعیت ما بهتر شده است و بحث اعتبار بخشی در این باره انجام شده است، گفت: درباره همگانی ساختن بیمه درمان نیز اقدام‌های خوبی صورت گرفته البته اگر دهک‌های پایین رایگان بیمه می‌شوند باید منابع به بیمه پرداخت شود تا هزینه‌های آن به حوزه سلامت وارد نشود، اگر قرار است کودکان زیر ۷ سال رایگان در بیمارستان درمان شوند باید منابع به موقع به بیمارستان وارد شود تا ارائه خدمات با چالش مواجه نشود.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره تدوین تعرفه خدمات مبتنی بر شواهد توضیح داد: در این زمینه نه تنها پیشرفت نداشتیم بلکه پسرفت هم داشته‌ایم و تعرفه‌ها دستوری بوده است و تعرفه دستوری فقط برای سازمان‌های بیمه گر نفع دارد. افزایش تعرفه یعنی بیمه هزینه بیشتری پرداخت کند بنابراین اگر ما معتقدیم تعرفه باید مبتنی بر شواهد باشد برای این است که هزینه بیشتری توسط بیمه پرداخت شود و به مردم و جامعه پزشکی فشار کمتری وارد شود اگر این چنین نشود و بیمه کمتر پرداخت کند، جامعه پزشکی ضرر می‌کند و در جایی که امکان نظارت وجود ندارد از جیب مردم پرداخت می‌شود و بی قانونی و ناهنجاری ایجاد می‌شود.

وی افزود:اگر تعرفه به قیمت واقعی نزدیک شود این کار به نفع مردم و جامعه پزشکی است، اما اگر از آن به بهانه مختلف فاصله بگیریم به ضرر مردم است که جامعه پزشکی هم جزئی از همین مردم است.

رئیس زاده درباره بند ۱۰ و تامین درآمد پایدار برای حوزه سلامت بیان کرد: عدد دقیق سهم سلامت از جی دی پی را نمی‌دانیم، اما براساس آنچه که به صورت غیررسمی اعلام شده این سهم کاهش پیدا کرده و قطعا از کشور‌های منطقه نیز پایین‌تر است.

وی درباره بند ۱۲ و طب سنتی ایرانی در سیاست‌های ابلاغی نیز عنوان کرد: ما در این زمینه توفیقاتی داشته ایم، اما عدم توفیق‌مان در این زمینه بیشتر شده است و فضای کلی در جامعه تناسبی با این سیاست‌ها ندارد. به این معنی که روش‌های درمانی طب سنتی ترویج شده بدون اینکه روز آمد و استاندارد سازی و علمی شده باشند.

رئیس سازمان نظام پزشکی توضیح داد: در آموزش پزشکی نیز خلاف سیاست‌های ابلاغی عمل شده است و صرفا یک موضوع از آن را در نظر گرفته و سایر مولفه‌ها را در آموزش پزشکی را رها کرده‌ایم، افزایش ظرفیت دانشجو باید با افزایش کیفیت آموزش و امکانات آموزشی همراه باشد.وی ادامه داد: براساس آخرین آمار ۹۸ هزار پزشک عمومی داریم، اما در برخی از رشته‌های تخصصی بیش از ۷۰ درصد ظرفیت خالی مانده است این افزایش صرف دانشجو پزشکی عمومی به عنوان افزایش متخصص نیست و عدم دسترسی به متخصص را رفع نمی‌کند. ظرفیت رشته بیهوشی ۳۸۰ نفر است که در سال‌های اخیر کمتر از ۱۰۰ نفر وارد شده‌اند و مجموع دانشجویان رشته بیهوشی در طی ۴ سال به ۴۰۰ نفر نمی‌رسد در حالی که حدود هزار نفر در طی این ۴ سال کمبود داریم.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد از پزشکان در شهر‌ها مشغول به کار هستند گفت: تمام مشکلات سلامت مناطق محروم را نمی‌توان با نیرو‌های طرحی برطرف کرد، باید به سمت بومی گزینی پیش رویم و نیرو‌های متخصص تربیت شوند. نیروی کیفی و با رغبت را در این مناطق قرار نمی‌دهیم و معمولا افراد به اجبار به این مناطق اعزام می‌شوند.

رئیس‌زاده گفت: در برخی کشور‌های پیشرفته دنیا ۱۰۰ هزار فوت و مرگ و میر به دلیل عدم دسترسی کافی به خدمات بهداشتی وجود دارد، اما ما در حوزه عدالت در سلامت و دسترسی مردم به خدمات وضعیت مناسبی به نسبت میانگین داریم و اگر بیمه‌ها سامان پیدا کنند وضعیت منابع مالی نیز بهبود خواهد یافت.

وی گفت: برخی خدمات پزشکی به دلیل اینکه فوق تخصصی هستند نمی‌توانند در همه شهرستان‌ها ارائه شوند و بنابراین برخی از بیماران برای درمان به پایتخت مراجعه می‌کنند. برخی از بیماران نیز تصور می‌کنند خدمات درمانی کیفیت بهتری در پایتخت دارد، در هر حال وزارت بهداشت و سایر نهاد‌های ذی‌ربط باید اقدامی کنند تا همراهان بیماران اطراف بیمارستان‌ها چادرخوابی نکنند، زیرا استقرار همراهان بیماران در چادر و به این شکل شایسته مردم نیست.

انتهای پیام/

نظر شما