شناسهٔ خبر: 65983903 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فوتبال در بهمن ۱۴۰۲؛

حذف تلخ تیم ملی فوتبال از جام ملت‌ها / قهرمانی شگفت انگیز ساحل‌عاج بدون مربی

تهران- ایرنا- بهمن ماه سال ۱۴۰۲ با حذف تلخ تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا و قهرمانی شگفت‌انگیز ساحل عاج بدون مربی در جام ملت‌های آفریقا پیگیری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۲ با تمام تلخی و شیرینی‌هایی که برای هواداران فوتبال داشت به پایان رسید و خاطراتی را برای هواداران محبوب‌ترین ورزش دنیا به جا گذاشت.

تحریریه ورزشی خبرگزاری ایرنا قصد دارد در این گزارش اتفاقات مهم فوتبالی در آذر ۱۴۰۲ را با شما مخاطبین مرور کند.

حذف تلخ تیم ملی فوتبال از جام ملت‌ها

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت امیر قلعه‌نویی جام ملت‌های اسای را آغاز کرد. یوزها عملکرد خوبی در مرحله گروهی داشتند و موفق شدند هر ۳ دیدار خود را برتری پشت سر بگذارند. برتری ۴ بر یک مقابل فلسطین در اولین دیدار به هواداران ایران این امید را داد که ملی‌پوشان با آمادگی لازم پا به این رقابت‌ها گذاشتند.

ملی پوشان ایران اما در دومین دیدار خود اصلا شبیه به تیمی که مقابل فلسطین قرار گرفته بود نبودند، اما موفق شدند با تک گل مهدی قایدی هنگ کنگ را از پیش رو بردارند تا صعودشان به مرحله حذفی را قطعی کنند. آخرین دیدار شاگردان قلعه‌نویی در مرحله گروهی صدرنشین این گروه را مشخص می‌کرد. جایی که هواداران امارات در شب قبل از این دیدار شروع به کری‌خوانی برای ایرانی‌ها کردند که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

حذف تلخ تیم ملی فوتبال از جام ملت‌ها / قهرمانی شگف‌انگیز ساحل‌عاج بدون مربی

اما بازیکنان ایران درس خوبی به اماراتی‌ها دادند که هیچ‌وقت نباید یک یوز ایرانی را خشمگین کنند و موفق شدند با ارائه یک بازی جذاب با نتیجه ۲ بر یک امارات را مغلوب کنند و به عنوان صدرنشین مقتدرانه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شوند.

شاگردان امیر قلعه‌نویی در این مرحله مقابل سوریه قرار گرفتند و همانند دیدار مقابل هنگ‌کنگ در این دیدار نیز اصلا شبیه به دیدارهای قبلی نبودند و به سختی موفق شدند در ضربات پنالتی از سد سوریه عبور کنند. مهدی طارمی نیز در این دیدار اخراج شد. یوزها در مرحله یک چهارم به تیم قدرتمند ژاپن رسیدند، تیمی که نتایج آن‌ها قبل از شروع جام ملت‌ها لرزه بر تن هر حریفی می‌انداخت، اما سامورایی‌ها اصلا شبیه به تیم قبل از مسابقات نبودند و حتی نتوانستند به عنوان صدرنشین از گروه خودشان صعود کنند و بعد از عراق به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شدند و با برتری مقابل بحرین پا به این مرحله گذاشته بودند.

حذف تلخ تیم ملی فوتبال از جام ملت‌ها / قهرمانی شگف‌انگیز ساحل‌عاج بدون مربی

اما باز هم شاگردان امیر قلعه‌نویی نشان دادند که انگیزه بالایی برای کسب عنوان قهرمانی دارند و در حالی که نیمه اول را با شکست یک بر صفر راهی رختکن شده بودند موفق شدند در این دیدار یک کامبک تاریخی را انجام دهند و با برتری ۲ بر یک ژاپن را از این رقابت‌ها حذف کنند.

تیم‌های ایران، قطر، اردن و کره‌جنوبی چهار تیم نهایی این رقابت‌ها را تشکیل دادند. بیشتر کارشناسان و هواداران منتظر دیدار ایران و کره جنوبی در فینال این رقابت‌ها بودند اما متاسفانه اصلا این اتفاق رخ نداد. تیم ملی فوتبال در بازی که اگر کمی خوش‌شانس‌تر می‌بود می‌توانست به راحتی به فینال صعود کند اما در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ نتیجه را به میزبان این رقابت‌ها واگذار کرد و حذف تلخی از جام ملت‌ها داشت.

حذف تلخ تیم ملی فوتبال از جام ملت‌ها / قهرمانی شگف‌انگیز ساحل‌عاج بدون مربی

کره جنوبی نیز با شکست ۲ بر صفر مقابل اردن از این رقابت‌ها کنار رفت تا شاهد تقابل قطر و اردن در فینال این رقابت‌ها باشیم. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این ۲ تیم بتوانند به فینال این رقابت‌ها صعود کنند. در نهایت قطر موفق شد با نتیجه ۳ بر یک اردن را مغلوب کند و برای دومین بار متوالی به عنوان قهرمانی دست پیدا کند و جام را در کشورش نگه دارد.

قهرمانی شگف‌انگیز ساحل‌عاج بدون مربی

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که تیمی در مرحله گروهی ۲ شکست را تجربه کرده و در هر ۳ دیدار مرحله حذفی گل اول را دریافت کرده است بتواند در نهایت به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. فیل‌ها به سختی و با تک ماده توانستند راهی مرحله حذفی شوند. آن‌ها جام را با برتری مقابل گینه بیسائو آغاز کردند اما در ادامه با دو شکست مقابل نیجریه و گینه استوایی به عنوان یکی از تیم‌های برتر رتبه سوم راهی مرحله حذفی شدند و تصمیم به اخراج مربی خود گرفتند. ژان لوئی گاسه، فرانسوی ۷۰ ساله پس از مرحله گروهی اخراج شد و رئیس فدراسیون به همراه یکی از دستیاران مربی فرانسوی یعنی امرس فائه جایگزین وی شدند.

حذف تلخ تیم ملی فوتبال از جام ملت‌ها / قهرمانی شگف‌انگیز ساحل‌عاج بدون مربی

ساحل عاج مرحله یک شانزدهم نهایی را در یاموسوکرو، مرحله یک چهارم نهایی را در بواکه پایتخت شورشیان سابق و مرحله نیمه نهایی و فینال را در ابیجان پیروز شد و کل کشور جشن گرفتند. این تیم موفق شد در مرحله یک هشتم سنگال قدرتمند را در ضربات پنالتی مغلوب کند. در ادامه موفق شد مالی را با نتیجه 2 بر یک از پیش‌رو بردارد. در مرحله نیمه نهایی نیز با یک گل کنگو را مغلوب کرد و به فینال این رقابت‌ها رسید.

حذف تلخ تیم ملی فوتبال از جام ملت‌ها / قهرمانی شگف‌انگیز ساحل‌عاج بدون مربی

در نهایت ساحل عاج موفق شد با برتری 2 بر یک مقابل نیجریه به مقام قهرمانی سی‌وچهارمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا دست پیدا کند. با این قهرمانی، ساحل عاج بار دیگر نشان داد که با داشتن استراتژی درست، اراده قوی و همدلی میان بازیکنان و کادر فنی، می‌توان بر چالش‌ها غلبه کرد و به افتخارات بزرگ دست یافت.

نظر شما