شناسهٔ خبر: 65979436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیش از ۲ درصد محصولات کشاورزی کشور در زنجان تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سالانه سه میلیون و ۶۵ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی در استان زنجان تولید می‌شود که این میزان ۲.۴۵ درصد مجموع تولیدات این بخش در کشور است.

صاحب‌خبر -

بیش از ۲ درصد محصولات کشاورزی کشور در زنجان تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حسنی گفت: شمار بهره برداران کشاورزی در استان زنجان بیش از ۱۰۰ هزار نفر است و سالانه ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار تن انواع محصولات زراعی، ۵۸۰ هزار تن محصولات باغی، ۲۴۹ هزار تن فراورده‌های دامی و ۱۸ هزار تن آبزی در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: فعالیت‌های زراعی، باغی، گلخانه‌ای و آبزی‌پروری این استان در ۸۳۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه شماری از محصولات کشاورزی تولیدی در زنجان علاوه بر تأمین مصرف استان به دیگر استان‌های کشور نیز صادر می‌شود، ادامه داد: زنجان در تولید محصول زیتون رتبه اول، سیر رتبه دوم، عدس رتبه سوم و لوبیا و فندق رتبه چهارم کشور را دارد.

حسنی با اشاره به چالش کم آبی در استان، گفت: با توجه به این موضوع، تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری و پرهیز از آبیاری سنتی ضروری است.

وی به پیگیری اقدامات زیرساختی از جمله توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تأمین بذر‌های ویژه با مصرف آبی کم و اصلاح شیوه‌های کشاورزی مثل نشاکاری در استان اشاره کرد و افزود: مواجهه با چالش کم آبی یک موضوع فرابخشی و مرتبط به همه است و همه باید برای آن پای کار باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تلاش در راستای کشت نشایی محصولات مختلف از جمله محصولات جالیزی که موجب زودرسی، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد و فروش به قیمت مناسب می‌شود و همچنین معرفی ارقام اصلاح شده جدید از جمله در محصولات گندم، جو، باقلا، گوجه فرنگی و سیب زمینی نیز از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی افزود: توسعه آبیاری با نوار تیپ علاوه بر صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب موجب افزایش تولید هم می‌شود.

حسنی ادامه داد: در سیستم آبیاری نوار تیپ، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است، گفت: قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگزاری ساده آنها به صورت دستی از دیگر مزایای این نوع آبیاری است.


نظر شما