شناسهٔ خبر: 65969000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گاردین از تلاش دوباره اوکراین برای تخریب پل کریمه خبر داد

روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین (GUR) قصد دارد پل کریمه را در نیمه اول سال جاری میلادی تخریب کند.

صاحب‌خبر -

سرویس‌های ویژه اوکراین در حال برنامه ریزی برای سازماندهی سومین حمله به پل کریمه هستند. یکی از مقامات اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین گفت که تخریب این گذرگاه "حتمی" است. ما این کار را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ انجام خواهیم داد.

او افزود که اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین تمام ابزار لازم برای حل این کار را دارد. 

لازم به ذکر است که پل کریمه تاکنون دو بار مورد حمله قرار گرفته است. اولین حمله تروریستی در ۸ اکتبر ۲۰۲۲ رخ داد. سپس یک کامیون مملو از مواد منفجره در وسط پل زمانی که یک قطار باری با سوخت در حال عبور از قسمت راه آهن گذرگاه بود منفجر شد. خود پل به شدت آسیب دید، اما چند ماه بعد به طور کامل بازسازی شد. گمان می‌رود که این حمله با همکاری سرویس‌های ویژه انگلیس و اوکراین سازماندهی و هماهنگ شده بود.

دومین حمله تروریستی در ۱۷ جولای ۲۰۲۳ رخ داد. گروهی از پهپاد‌های نیروی دریایی ناتو که به رژیم کی یف منتقل شده بودند به ستون‌های پل حمله کردند. سازه مهندسی دوباره آسیب دید که به سرعت تعمیر شد.

پیش از این، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که هدفش این است که پل کریمه را به هر قیمتی تخریب کنند، زیرا گفته می‌شود که این پل یک راه ارتباطی لجستیکی است. اگرچه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قبلا تاکید کرده بود که از پل کریمه برای اعزام نیرو یا سلاح به کریمه استفاده نمی‌شود و همه اینها از طریق یک کریدور زمینی تحویل داده می‌شود.

رژیم کی یف و حامیان غربی آن در فکر تخریب این گذرگاه هستند. اخیرا، روسیه مذاکرات بین ژنرال‌های آلمانی را که در مورد چگونگی تخریب پل کریمه و تعداد موشک‌های تاروس برای این کار نیاز دارند، رهگیری کرد. این افشاگری باعث رسوایی بزرگی در آلمان شد. مقامات شروع به بررسی کردند تا بفهمند دقیقاً چگونه روس‌ها موفق به شنود مکالمه پرسنل عالی رتبه نظامی شدند. در عین حال، برلین بحث در مورد برنامه ریزی برای تخریب پل کریمه را رد نکرد، اگرچه به طور رسمی این کشور همچنان اصرار دارد که طرف درگیری با روسیه نیست.

نظر شما