شناسهٔ خبر: 65962219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۱۵ فروردین ۱۴۰۳؛ از نشست شورای امنیت درباره حمله به سفارت ایران تا دستگیری فردی که پرچم اسرائیل را در دو نقطه تهران نمایش داده بود

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نشست شورای امنیت درباره حمله به بخش کنسولی سفارت ایران
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه  عصر سه شنبه به وقت محلی - نیویورک  ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. نماینده آمریکا گفت: در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشتیم و این را به تهران هم اعلام کردیم. نماینده روسیه هم با بیان اینکه آمریکا همیشه به اطلاعات دست اولش افتخار می‌کند، اما اکنون اطلاعاتی به‌دست نیاورده؛ باورکردنی نیست گفت: نمی‌شود به قربانیان بگویید اگر به آن‌ها حمله شد، واکنشی نشان ندهند. انگلیس نیز مدعی شد اقدامات ایران در شرایط ثبات‌زدا در منطقه نقش داشتهو نماینده ایران هم گفت: آمریکا مسئول تمام اقدامات اسرائیل است و بردباری‌های ما محدود است.

کاخ سفید: نقشی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق نداشتیم
جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا انتظار دارد ایران حمله در دمشق را تلافی کند؟  پاسخ داد: «من نمی توانم تصمیم گیری رهبر عالی ایران یا سپاه را پیش بینی کنم. اما خیلی صریح می گویم ما هیچ نقشی در حمله دمشق نداشتیم و به هیچ وجه بخشی از آن نبودیم.» وی افزود: «بنابراین اظهارات وزیرخارجه ایران  مبنی بر اینکه آمریکا باید پاسخگو باشد، بی پایه و اساس است. ما مانند همیشه محافظت از نیروهای خود را بسیار جدی می گیریم. ما از نیروها و پایگاه های خود در عراق و سوریه محافظت خواهیم کرد.» 

آمار نهایی شهدای حمله به سفارت ایران ۱۳ نفر اعلام شد
هفت مستشار نظامی ایران و ۶ شهروند سوری نیز در حمله به سفارت ایران به شهادت رسیدند. 

کرباسچی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه: کمبود سرانه فضای سبز داریم یا سرانه مذهبی؟
کرباسچی تاکید می‌کند که باید بررسی و اعلام شود که در تهران، میزان فضا‌های مذهبی چقدر است و چه تعداد درشان باز است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل هم میزان سرانه سبز در تهران باتوجه به آلودگی هوا چقدر است. خردادماه سال گذشته هم معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، گفته بود که هزار مسجد در تهران غیرفعال است، نیمی از مساجد کشور هم امام جماعت ندارند. به گفته او، در استان تهران هم از میان ۳۵۰۰ مسجد، هزار مسجد به دلایل مختلف در تمام فصل‌ها فعال نیست. 

جلسه شبانه شورای عالی امنیت ملی درباره حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: به دنبال جنایت جنگی دیگری از رژیم صهیونیستی علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک و به شهادت رساندن سردار سرلشکر پاسدار محمد رضا زاهدی، شورای عالی امنیت ملی ساعت ۲۱ شب گذشته(دوشنبه) در حضور رئیس‌جمهور و رئیس شورا تشکیل جلسه داد و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردید.

پیام رهبر انقلاب به دنبال ترور سرداران ایران در سوریه
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت شهادت سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست  اسرائیل ، تاکید کردند: آن‌ها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی.

پیام «مستقیم» آمریکا به ایران
آکسیوس رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید کاخ سفید در حمله اسرائیل به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق نقش نداشته و اسرائیل تنها در دقایق آغازین این عملیات متجاوزانه و بدون ارائه جزئیات به آن‌ها اطلاع داده است. 

دستگیری فردی که پرچم اسرائیل را در دو نقطه تهران نمایش داده بود
فارس نوشت: فردی که با انگیزه عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران، اقدام به نمایش پرچم رژیم صهیونیستی در میدان آزادی و بزرگراه امام علی (ع) کرده بود، دستگیر شد. 

چمران: تهران مسجد کم دارد؛ باید ۴۰۰ مسجد جدید در پایتخت ساخته شود
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مصوبه شورا درباره ساخت مساجد سه شنبه اول دی سال ۱۳۸۳ تصویب شده است. تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود و از طرفی باید نمازخوان نیز تربیت کنیم. 

کشته‌های آتش‌سوزی در کلوب شبانه در استانبول ۲۹ نفر
رسانه‌های دولتی ترکیه روز سه شنبه گزارش دادند که بر اثر آتش سوزی در یک کلوب شبانه دست کم ۲۹ نفر جان خود را از دست دادند.   دفتر استانداری استانبول اعلام کرد که هشت نفر دیگر در این حادثه مصدوم شده‌اند که حال هفت نفر آن‌ها وخیم است. وزیر دادگستری ترکیه در پیام‌رسان ایکس (توییتر سابق) نوشت، حکم دستگیری پنج نفر در رابطه با این حادثه از جمله سه تن از گردانندگان کلوپ و  مسئول نوسازی ساختمان صادر شده است. 

سفارت روسیه در تهران: از حمله اسرائیل به سفارت ایران شوکه و خشمگین هستیم
در متن بیانیه سفارت روسیه در تهران آمده است: « عمیقا از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق که موجب بروز تلفات جانی و تخریب ساختمان آن گردید شوکه و خشمگین هستیم.» 

سفارت جزو خاک یک کشور محسوب نمی‌شود
رضا نصری حقوقدان بین الملل نوشت: حمله به سفارتخانه یا اماکن دیپلماتیک اقدامی تحریک‌آمیز، جدی و غیرقابل اغماض است؛ اما این عبارت تکراری که «سفارتخانه یک کشور خاک آن کشور است» یک عبارت احساسی و اشتباه است و مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد. 

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما