شناسهٔ خبر: 65949821 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خستگی و خواب آلودگی؛ علت اکثر تصادفات نوروزی

معاون عملیات پلیس راهور گفت: بیش از ۴۴ درصد از تصادفات نوروزی به علت بی توجهی رانندگان به جلو که ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده، اتفاق افتاده است.

صاحب‌خبر -

سردار محمدباقر سلیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در ۹۷ هزار تصادفی که از ۲۴ اسفند تا دیروز اتفاق افتاد، به طور میانگین در هر شبانه روز، حدود ۴۰ نفر فوت کردند و یک هزار و ۱۱۵ نفر هم مجروح و مصدوم شدند.

<div id="video-display-embed-code_10961328"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4195594/10961328?width=600&height=350"></script></div>

­

این مقام انتظامی افزود: آمار تحلیل حوادث نشان می‌دهد؛ چهار عامل بی توجهی به جلو، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی علت ۷۸ درصد از تصادفات در ایام نوروز امسال است که آمار هریک به تفکیک به شرح زیر است؛

­

- ۴۴ درصد از حوادث نوروزی به علت بی توجهی به جلو که ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان است

- ۲۰ درصد از حوادث به علت ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه که ناشی از سرعت غیرمجاز و نامتعارف به نسبت محیط و شرایط جاده دارد

- ۸ درصد از تصادفات به علت سبقت غیرمجاز و انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دو طرفه است

- ۶ درصد از تصادفات هم به علت تغییر مسیر ناگهانی و رعایت نکردن مقررات حین گردش‌ها و حق تقدم‌های سایر وسایل نقلیه است


معاون عملیات پلیس راهور گفت: ترددشمار‌های جاده‌ای که عموماً در جاده‌های اصلی هستند، حدود ۵۱۲ میلیون تردد را تا الان ثبت کردند که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

­

سردار سلیمی با بیان اینکه حدود یک میلیون وسیله نقلیه خارج از استان‌های خودشان هستند و بیشترین سهم مربوط به کلانشهر تهران است، افزود: هنوز ۶۰۰ هزار مسافری که از تهران خارج شدند بازنگشته اند.

­

این مقام انتظامی گفت: انباشت و تردد وسایل نقلیه را در استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، نوار ساحلی جنوب کشور در خوزستان، بوشهر و هرمزگان داریم و پیش بینی کردیم در روز‌های پایان هفته ترافیک سنگین یا نیمه سنگینی را در مسیر‌های ورودی به کلانشهر‌ها داشته باشیم.

­

معاون عملیات پلیس راهور با بیان اینکه یک سوم تصادفات که ۲۸ درصد را شامل می‌شود، بین ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب اتفاق می‌افتد، افزود: ساعات نزدیک به افطار در ایام ماه مبارک رمضان، میانگین سرعت بالاتر می‌رود، عجله و شتاب بیشتر و توجه رانندگان کمتر می‌شود و رانندگان سعی می‌کنند سریعتر خودشان را به مقصد برسانند.

­

سردار سلیمی با اشاره به اینکه معمولاً در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها شرایط برای بروز تصادفات به لحاظ تداخلات ترافیکی خیلی بیشتر است، گفت: مهارت و تجربه رانندگی برای رانندگانی که عموماً در شهر‌ها رانندگی کردند و در این ایام به جاده می‌روند، شاید یکی از عواملی است که زمینه بروز تصادفات را فراهم می‌کند.

­

نظر شما