شناسهٔ خبر: 65945747 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

راهکارهای تحقق شعار سال | اهمیت مشارکت مردم در فعالیت‌ های اقتصادی

مقام معظم رهبری سال۱۴۰۳ را با نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند. این ششمین سال متوالی است که ایشان بر رشد تولید تأکید می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان بر این باورند که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به رشد تولید و مشارکت بیشتر مردم، باید الزامات مختلفی از سوی نهادهای مختلف برای تحقق شعار سال فراهم شود و در عین حال بازنگری جدی در برنامه خصوصی‌سازی‌ و سیاست‌های اصل۴۴ برای مشارکت مردم انجام شود.

بهمن‌ماه سال قبل مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی با اشاره به ظرفیت کاملا مؤثر بخش خصوصی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی، «حمایت دولت، به‌ویژه رفع موانع فضای کسب‌وکار» و «مسئولیت‌پذیری بخش خصوصی» را ۲ضرورت مهم و زمینه‌ساز پیشرفت چشمگیر کشور برشمردند. برخی سوءاستفاده‌ها در اجرای سیاست‌های اصل۴۴، نمونه‌ای از مشکلاتی بود که رهبر انقلاب در تبیین معایب فقدان نظارت صحیح به آن اشاره کردند و گفتند: به همین علت در روند اجرای سیاست‌های اصل۴۴، کارهای بی‌قاعده‌ای انجام شد که هم به بنگاه‌ها، هم به کشور و هم به مردم ضربه زد.

به‌دنبال بیانات مقام معظم رهبری در بهمن‌ماه پارسال، ایشان سال۱۴۰۳ را نیز با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند، اما اهمیت این نامگذاری برای سال۱۴۰۳ چیست؟

اهمیت مشارکت مردم

بخش دوم شعار سال۱۴۰۳ به مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی اختصاص دارد. این موضوع نیز در گذشته بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

مقام معظم رهبری حتی در اواسط دهه۸۰ با ابلاغ سیاست‌های اصل۴۴ مسیر و خط‌مشی مشارکت مردم را در اقتصاد ترسیم کردند، اما به‌دلیل اجرای نادرست این سیاست‌ها، سپردن کار به مردم و خصوصی‌سازی‌ با مشکلات و موانعی روبه‌رو شد؛ بر همین اساس کارشناسان بر این باورند که برای تحقق شعار سال و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد باید سیاست‌های اصل۴۴ و برنامه خصوصی‌سازی‌ به‌درستی اجرا شود.

احد آزادی‌خواه، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این‌باره می‌گوید: امسال همچون سال‌های گذشته از سوی معظم‌له تعیین راهبرد برای کشور است. رهبر انقلاب در شعار امسال حضور مردم را شرط جهش تولید دانستند. مشارکت مردم در تولید درواقع رمز رونق اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال‌زایی و توسعه است.

او با اشاره به دولتی بودن اقتصاد ایران می‌گوید: دولتی بودن اقتصاد در دولت‌های مختلف آسیب‌های جدی به همراه داشته که این مسئله نارضایتی را به‌دنبال دارد؛ تنها راه مقابله با این موضوع برون‌سپاری یا سپردن اقتصاد به‌دست مردم است.

مسعود کرباسیان، وزیر اسبق اقتصاد نیز به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به اهمیت بخش خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق فرمایشات ایشان باید اقدامی صورت بگیرد تا به بخش خصوصی بها داده شود.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این‌باره می‌گوید: دولت در دهه‌های قبل ذوب‌آهن، پالایشگاه و فولاد می‌ساخت، اما در دهه۸۰ به‌دلیل چرخش سیاسی، اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ و درگیر شدن در تحریم‌ها، عملا بخش زیادی از توان دولت گرفته شد و واقعیت‌های جدید را به‌وجود آورد. به‌گفته او، این شرایط کشور را عملا با این واقعیت مواجه کرد که رشد اقتصادی با مشارکت مردم رخ می‌دهد.

راهکارهای تحقق شعار سال | اهمیت مشارکت مردم در فعالیت‌ های اقتصادی

نظر شما