شناسهٔ خبر: 65913953 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

تصادفات رانندگی ترمز برید/ حتی یک تصادف هم زیاد است

مسئولان راهور و پلیس راه از جمله عوامل مهم حوادث رانندگی امسال را، خواب آلودگی، خستگی، سرعت زیاد، عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی مطرح نموده اند که همگی ناشی از عامل انسانی است.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

حوادث رانندگی کشور همچنان قربانی می گیرد و متاسفانه در ایام تعطیلات عید امسال هم شاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنان هستیم.

به گزارش تین نیوز، یک راننده برون شهری فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا با بیان این مطلب گفت: در مقوله تصادفات، بیش از ۲ میلیون حادثه در طول سال رخ داده و حدود ۱۳۸ همت سالانه تصادفات به اقتصاد کشور خسارت وارد می شود.

محمد اتحادی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در تصادفات رانندگی؛ سهم نا ایمن بودن جاده ها ۲۰ درصد و سهم خودروهای ناایمن حدودا ۱۲ درصد و باقی مانده نیز سهم کاربران جاده ای و رانندگان و عامل انسانی می باشد.

او عنوان کرد: خاطرم هست حدود ۱۵ سال پیش، طرح آموزش برای هموطنان قبل از سفر و تعطیلات را در شبکه های اجتماعی منتشر و همین طور در ملاقات با ریاست وقت پلیس راهور فراجا در استان اصفهان این پیشنهاد را مطرح نمودم.

وی ادامه داد: پیشنهاد بنده به این صورت مطرح شد که قبل از تعطیلات و در اسفند ماه مراکزی را در استان ها مشخص کنند و با اطلاع رسانی به هموطنان درخواست کنند برای دوره آموزش های ۲ ساعته و به صورت دلخواه شرکت نمایند و قالب این آموزش ها شامل رانندگی صحیح در جاده های برون شهری و نکات مهم ایمنی در رانندگی و نمایش فیلم های آموزشی باشد.

اتحادی گفت: برای شرکت کنندگان در این طرح بسته های تشویقی از جمله استفاده رایگان از آزادراه ها و بزرگ راه های کشور (عوارض اخذ نشود) در نظر گرفته شود برای هموطنان شرکت کننده در این کلاس ها که تخلف حادثه سای برای آنان ثبت نشده جوایز دیگری در نظر گرفته شود و شرکت های بیمه با همکاری پلیس و راهداری هزینه ها را تقبل کنند.

این راننده برون شهری با بیان این که متاسفانه برای اجرای این طرح و پیشنهادات بنده همکاری نشد، گفت: چند روز پیش از قول یکی از مسئولان سازمان راهداری، یکی از علل حوادث رانندگی اخیر، بی تجربگی و عدم اطلاعات لازم رانندگی در راه های برون شهری عنوان شد.

اتحادی افزود: سوال این است که رانندگان سواری شخصی که در جاده های برون شهری در حال رانندگی هستند، چطور باید کنترل شوند که تجربه دارند یا خیر؟ آیا رانندگان سواری شخصی از رانندگی تدافعی اطلاعات کامل دارند؟ آیا مدارک رانندگان سواری شخصی که در جاده های برون شهری در این ایام رانندگی می کنند کنترل و بازدید می شود؟ آیا پلیس راه نمی تواند در پاسگاه ها با افزایش نیرو، رانندگان و مدارک آن ها را کنترل کند؟

وی با تاکید بر این که الان پاسگاه‌ه ای پلیس راه وسیع و دارای پارکینگ و لاین های زیادی هستند، گفت: کنترل مدارک رانندگان مهم است و این موارد باید مدنظر قرار گیرد چرا که مسئولان راهور و پلیس راه از جمله عوامل مهم حوادث رانندگی امسال را، خواب آلودگی، خستگی، سرعت زیاد، عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی مطرح نموده اند که همگی ناشی از عامل انسانی است.

وی گفت: همچنین به کرات در طول سال گذشته از طرف مسئولان مربوطه به ۳۲ دستگاه دولتی و غیر دولتی در مقوله تصادفات اشاره شده است و همینطور کمیسیون ایمنی راه ها هم فعالیت های زیادی در زمینه کاهش تصادفات داشته است ولی متاسفانه حوادث رانندگی در کشور ما ترمز بریده و سالانه حدود ۲۰ هزار کشته و ۳۶۰ هزار مجروح برجا می گذارد که زیبنده کشور ما نیست این درحالی است که از دست دادن یکی از اعضای خانواده به هیچ روشی قابل جبران نیست.

وی افزود: امسال ایستگاه های پویش چشم به راهیم در مراکز استان های کشور برپا شد. در این ایستگاه ها مراسم مختلفی اجرا می شود از جمله این که از هنرمندان و پیشکسوتان دعوت می شود. امسال آقای خیابانی مجری توانا و گوینده برنامه های ورزشی هم دعوت شده است. چرا همراه با ایشان اساتید و کارشناسان پلیس راه ، دفتر ایمنی ترافیک سازمان راهداری و همین طور اساتید دانشگاه انتظامی و کارشناسان تصادفات دعوت نشده اند؟

اتحادی تاکید کرد: لازم بود به همراه مجریان تلویزیونی، اساتید محترم هم در همه استان ها حضور داشته و نکات ایمنی برای کاهش تصادفات را مطرح می کردند،  شعار، خوب رانندگی کنیم حتی یک تصادف هم زیاد است را فراموش نکنیم.

نظر شما