شناسهٔ خبر: 65907725 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مجلس ملی فرانسه تبعیض براساس مدل و رنگ مو را ممنوع کرد

نمایندگان مجلس ملی فرانسه روز پنجشنبه ممنوعیت تبعیض علیه افرادی را تصویب کردند که موهایی بافته شده به سبک بومیان آفریقا و استرالیا، سبک موی افرو یا گیس‌های بافته شده دارند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: نمایندگان مجلس ملی فرانسه روز پنجشنبه ممنوعیت تبعیض علیه افرادی را تصویب کردند که مو‌هایی بافته شده به سبک بومیان آفریقا و استرالیا، سبک موی افرو یا گیس‌های بافته شده دارند.

سبک موی افرو مدلی از آرایش مو‌ها است که با شانه کردن مو‌های وز طبیعی پدید می‌آید. 

اولیویه سروا، نماینده سیاهپوست مجلس ملی فرانسه پیش‌نویس این مصوبه را تهیه کرده بود. وی در دفاع از این طرح گفت که تصویب آن به قربانیان تبعیض به خاطر نوع آرایش مو در محیط کار و در دادگاه در برابر کارفرما کمک خواهد کرد.

مخالفان این طرح آن را «غیرضروری» و ایده‌ای وارداتی از جنبش «ووک» (Woke) در آمریکا خواندند. 

مصوبه مجلس ملی فرانسه اکنون برای تبدیل به قانون باید به تصویب مجلس سنای این کشور برسد که راستگرایان در آن اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند.

اولیویه سروا در دفاع از طرح خود به مطالعه‌ای اشاره کرد که نشان می‌داد از هر سه زن سیاهپوست در آمریکا دو نفر برای مصاحبه شغلی مدل موی خود را تغییر می‌دهند. این تحقیق همچنین نشان داده بود که مدل موی زنان سیاهپوست دو برابر و نیم بیشتر از دیگر مدل‌های مو ممکن است «غیر حرفه‌ای» ارزیابی شود. 

مصوبه مجلس ملی فرانسه همچنین تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان با مو‌های بلوند را ممنوع می‌کند. بسیاری از زنان با مو‌های بلوند بر این باور هستند که در مصاحبه‌های کاری جدی گرفته نمی‌شوند و به آن‌ها نگاهی جنسیت‌زده وجود دارد. 

دستکم ۲۳ ایالت آمریکا تاکنون قوانینی مبنی بر ممنوعیت تبعیض براساس مدل و رنگ مو وضع کرده‌اند. 

فرانسه برخلاف کشور‌های آنگلوساکسون از فرهنگ تساوی‌گرایی که با تاکید بر اصل برابری اجازه در نظر گرفتن سهمیه‌های قومی و نژادی را نمی‌دهد دفاع می‌کند. در همین راستا حتی جمع‌آوری اطلاعات و آمار براساس اصالت قومی و نژادی در فرانسه ممنوع است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما