شناسهٔ خبر: 65907664 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چند توصیه کنکوری برای دانش‌آموزان روزه‌دار

یک مشاور کنکور گفت: درس خواندن از بعد از سحر تا بعد از اذان ظهر و سپس استراحت و خواب کوتاه و درس خواندن تا اذان مغرب، سپس استراحت و مطالعه دوباره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

صاحب‌خبر -

احمد خدادوست در خصوص مدیریت زمان و درس خواندن در زمان روزه‌داری، اظهار کرد: درباره تغذیه در دوره روزه‌داری دانش‌آموزان می‌توانند از توصیه‌های متخصصان استفاده کنند، اما درباره ساعات مطالعه، دانش‌آموز باید ببیند چه روش مطالعه‌ای منجر به خستگی او نمی‌شود. امسال نیز ماه رمضان و تعطیلات نوروزی با هم ادغام شده و طبیعتا تعطیلات بیشتر است.

وی بیان کرد: درس خواندن از بعد از سحر تا بعد از اذان ظهر و سپس استراحت و خواب کوتاه و درس خواندن تا اذان مغرب، سپس استراحت و مطالعه دوباره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود. این روشی است که بسیاری از مشاوران توصیه می‌کنند و ساعت بیولوژیکی بدن نیز در آن نیز رعایت شده است بنابراین می‌تواند استاندارد باشد.

خدادوست گفت: برخی دانش‌آموزان این روش را دوست ندارند و شب بیداری را می‌پسندند. در این روش دانش‌آموز روز را استراحت می‌کند و شب را به مطالعه اختصاص می‌دهد البته بسیاری از مشاوران این روش را تایید نمی‌کنند، اما باید این را قبول کرد که ساعت بیولوژیکی برخی دانش‌آموزان این گونه است و نمی‌توانند در دوران روزه‌داری، در ساعات روز مطالعه کنند.

وی بیان کرد: روش شب‌بیداری ممکن است صدماتی داشته باشد، زیرا باعث به هم ریختن زمان خواب می‌شود و پس از به پایان رسیدن تعطیلات نیز باعث افت تحصیلی می‌شود. البته هدف تایید و رد کردن روش اول و دوم نیست بلکه بهتر است دانش‌آموز روش مطالعه را برحسب شرایط خود انتخاب کند.

این مشاور کنکور گفت: شب بیداری باعث به هم ریختن سیستم بدن می‌شود؛ برخی دانش‌آموزان شب بیدار هستند و تمام روز می‌خوابند که شیوه خوبی نیست.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از تعطیلات عید، افزود: دوران عید روز‌های طلایی دانش‌آموزان کنکوری است. دانش‌آموزان دوازدهم همچنان مدرسه می‌روند بنابراین زمان کمی نسبت به دانش‌آموزان پشت کنکوری دارند. یک هفته مانده به پایان سال که عموما دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند و تعطیلات عید، زمانی طلایی و سرنوشت‌ساز و رتبه‌ساز است.

وی ادامه داد: هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم استرس دانش‌آموز بالاتر می‌رود؛ برخی از دانش‌آموزان پیش از تعطیلات عید، تراز بالایی دارند، اما پس از عید ضعیف می‌شوند که دلیل آن می‌تواند نداشتن مهارت در خواندن، تست‌زنی، راهنمایی اشتباه و... باشد.

خدادوست گفت: اسفندماه، تعطیلات عید و پس از عید از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همیشه به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم که به گذشته و آینده فکر نکنند، چون باعث افت تحصیلی می‌شود. البته فکر کردن به آینده گاهی خوب است، اما باید توجه داشت که افراطی فکر کردن آسیب‌زا است.

وی عنوان کرد: در دو ماه باقی مانده به کنکور هستیم بنابراین دانش‌آموز باید تمام توان و انرژی خود را به کار گیرد. کنکور مانند ماراتن است و نشستن و دست از کار کشیدن بازندگی را درپی خواهد داشت. هر چند همه زندگی کنکور نیست، اما بخش زیادی از آینده از این طریق مشخص می‌شود.

این مشاور کنکور گفت: البته فقط دوران عید مهم نیست بلکه دوران بعد از عید بسیار مهم‌تر است. اگر دانش‌آموزی در تعطیلات عید خوب جمع‌بندی کند، در دوره پس از عید نیز می‌تواند موفق شود. در این دوره بهتر است تست زمان‌دار و پوششی کار کرد. البته نمی‌توان در این دوران تمام کتاب‌ها و پایه‌ها را خواند، اما با تست‌زنی می‌توان نقاط ضعف و قوت را مشخص کرد. دانش‌آموزانی که کمی عقب‌تر هستند باید سعی کنند تست آموزشی بیشتر و تست زمان‌دار کمتری کار کنند، چون تست زمان‌دار زمانی کار می‌شود که دانش‌آموز به موضوع درسی مسلط است.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود که دانش‌آموزان کنکوری در این دوران مسافرت‌ها را لغو کنند تا نتیجه بهتری بگیرند. البته دانش‌آموزان پایه دوازدهم می‌توانند به مسافرت یک روزه و دانش‌آموزان دیگر پایه‌ها به مسافرت دو تا سه روزه بروند.

منبع: ایسنا 

نظر شما