شناسهٔ خبر: 65907255 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش:

۸ هزار کلاس درس در تهران مقاوم‌سازی می‌شود/ لزوم مدرسه‌سازی در منطقه ۲۲

تهران- ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مقاوم‌سازی هشت هزار کلاس درس پس از ابلاغ برنامه هفتم توسعه در تهران آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که دانش‌آموزان ساعات آموزشی و پرورشی خود را در آنجا می‌گذرانند و با توجه به حفظ سلامت و جان دانش‌آموزان ساخت و مقاوم سازی این مدارس اهمیت بسیاری دارد.

اکنون ۸۲ درصد مدارس کشور ایمن و ۱۸ درصد یعنی حدود ۶۵ هزار کلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی دارد که مدارس تهران هم نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

در این راستا، حمیدرضا خان‌محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره مقاوم‌سازی مدارس تهران اظهار داشت: با اعتبار مقاوم‌سازی در چند سال گذشته در برنامه ششم توسعه به‌واسطه عدم تحقق و تحریم‌هایی که وجود داشت، در عمل کار قوی انجام نشد.

وی افزود: حکم برنامه هفتم مصوب شده و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، اما تا این حکم ابلاغ نشود نمی‌توان رسما اعلام کرد. پس از این ابلاغ، فرایند مقاوم‌سازی هشت هزار کلاس درس پیش‌بینی شده تهران را انجام می‌دهیم.

۸ هزار کلاس درس در تهران مقاوم‌سازی می‌شود/ لزوم مدرسه‌سازی در منطقه ۲۲

لزوم ساخت مدرسه در ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۲۲

وی درباره کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ تهران و راهکار این موضوع، گفت: در این زمینه به انبوه سازی اصرار داریم و پیگیر هستیم که آنچه که قانون در ماده ۱۸ شوراها تاکید کرده، دستگاه‌ها و سازندگان را مقید بدانند که مدرسه‌سازی را به سرانجام برسانند.

رییس سازمان نوسازی مدارس ادامه‌داد: آنچه که بر اساس پیش‌بینی و قانون ساخت و ساز وجود دارد، سازندگان برای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید مدرسه را تامین کنند.

خان‌محمدی یادآور شد: در منطقه‌ای خاص مقرر شد که با تغییر کاربری‌ در زمین‌ها و کاربری‌های آموزشی، در مجتمع «شهید باکری» این امکان را ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پیشتر درباره مشکلات مدارس تهران گفته بود: خیرین بیشتر تمایل کمک به مناطق روستایی را دارند، اما مشکلات در کلانشهرها از جمله تهران جدی است که به حضور این افراد نیازمندیم.

خان‌محمدی، فروش املاک مازاد آموزش و پرورش را یکی از راه‌ها برای بهبود وضعیت مدارس تهران دانست و گفت: هفتم آذر مصوبه‌ای از سوی شورای سران ابلاغ شد که تسریع در فروش املاک مازاد در آن ذکر شده است.

وی افزود: املاک مازاد به مواردی گفته می‌شود که آموزش و پرورش تا ابد نمی‌تواند از آنها برای دانش‌آموزان استفاده کند، پهنه کم است و نمی توان در آن مدرسه ساخت یا در بخش تجاری قرار گرفته است، بنابراین این طور نیست که مدارس را بفروشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان‌کرد: بر اساس مصوبه فروش املاک مازاد، جایی که امکان استقرار مدرسه و دانش‌آموز نیست، باید تبدیل به احسنت شود.

خان‌محمدی یادآورشد: با فروش این املاک مازاد و تغییر کاربری‌ها بر اساس دستورالعمل، ارزش افزایی ایجاد شده، بخش خصوصی وارد شده و فرآیندهای قانونی طی می‌شود.

وی گفت: فروش املاک مازاد می‌تواند یکی از نقاط راهگشا برای حل این معضل مدارس تخریبی تهران باشد و به شرطی که پدیده تغییر ترکیب جمعیتی شدید نداشته باشیم، با رشد ۱۰ تا ۱۲ درصد می توان این موضوع را کنترل کرد.

نظر شما