شناسهٔ خبر: 65906944 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

واکنش‌ها به وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی

مهر

آمریکا و کره جنوبی اقدام روسیه در وتوی قطعنامه تمدید نظارت کمیته کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل بر تحریم‌های کره شمالی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق و به نقل از فرانس ۲۴، به‌دنبال اقدام روسیه مبنی بر وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید نظارت کمیته کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ، آمریکا و کره جنوبی واکنش تندی نشان دادند.

روسیه در حالی این قطعنامه را وتو کرد که هیات کارشناسان سازمان مل چند هفته پیش اعلام کرد که در حال تحقیقات درباره گزارش‌های تبادل سلاح بین مسکو و پیونگ‌یانگ است.

به غیر از چین که ترجیح داد به جای پیوستن به روسیه در وتوی قطعنامه، رای ممتنع بدهد، باقی اعضا به تمدید نظارت هیات کارشناسی رای موافق دادند.

تصمیم روسیه انتقادات زیادی را به همراه داشت. وزارت خارجه کره جنوبی تصمیم روسیه را به عنوان عضو دائم شورای امنیت، «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

آمریکا وتوی روسیه را «تلاشی منفعت طلبانه با هدف سرپوش گذاشتن بر گزارش‌های مرتبط با همدستی مسکو با کره شمالی» خواند.

متی میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امروز روسیه با اقداماتش به شکلی منفعت‌طلبانه به دنبال تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی است و تمام این اقدامات با هدف پیشبرد دادوستد فاسدی است که مسکو با کره شمالی آغاز کرده است.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز در شبکه‌های اجتماعی، این اقدام روسیه را «اقرار به جرم» توصیف کرده است. در ماه‌های اخیر اتهاماتی علیه پیونگ‌یانگ مبنی بر کمک به مسکو در جنگ با کی‌یف مطرح شده است. مسکو و پیونگ‌یانگ اتهامات همکاری و تبادل تسلیحات را قویاً رد کرده‌اند.

نظر شما