شناسهٔ خبر: 65904841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیلم| گشت و گذار در قدیمی ترین قلعه سرحد در بهار طبیعت خاش

زاهدان- ایرنا- اثر تاریخی قلعه حیدرآباد خاش به عنوان قدیمی ترین قلعه سرحد، در بهار طبیعت آماده بازدید مهمانان نوروزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قلعه تاریخی حیدرآباد خاش در سال ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹ هجری شمسی) از سوی شخصی به نام عیدوخان ساخته شده و تا سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به عنوان محل سکونت وی و خانواده اش مورد استفاده قرار گرفته است.

نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر که در سال ۱۲۹۵ به بهانه همکاری سرداران بلوچ با قوای آلمانی به بلوچستان حمله کردند، مدتی از این قلعه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات شان استفاده می کردند.

عمده مصالح به کار رفته در قلعه، خشت خام و کاهگل و دارای برج ها و طاق های هلالی زیبایی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

نقشه اصلی قلعه حیدرآباد به صورت مستطیل بوده که با اضافه شدن چند اتاق و دیوار در قسمت جنوب شرقی آن نقشه به بنایی ذوزنقه ای شکل تبدیل شده است.

در ساخت و تکمیل این بنا از تزئینات معماری خاصی بهره گرفته نشده تنها تزئینات کنگره ای شکل نیم دایره ای متمایل به بیضی و تیرکش های تعبیه شده در قسمت فوقانی حصار خارجی و تزئینات کادربندی اتاقک های نگهبانی بالای سردر ورودی ها و همچنین خشت چینی نیم دایره ای، قوس سردر ورودی اتاق هشت ضلع غربی حیاط مرکزی بخش سوم قلعه و تزئینات کاربردی آن از عناصر تزئین معماری این اثر است.

ساخت قدیمی ترین قلعه سرحد از خشت و گل

ملک مسعود ریگی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش اظهار کرد: این قلعه یکی از قدیمی ترین قلعه های سرحد محسوب می شود.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش تاریخ ساخت این قلعه تاریخی با معماری جالب و دیدنی را مربوط به اواخر دوران حکومت قاجاریه عنوان کرد و افزود: مصالح این بنا به طور کامل از خشت خام و گل است.

نظر شما