شناسهٔ خبر: 65903934 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چوگان در سال ۱۴۰۲

فرزندِ ناخوانده!

نیما علیپور

فدراسیون چوگان در حالی سال گذشته پس از حدود ۹ ماه رییس خود را شناخت که با چالش جدی در مورد مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) به عنوان خانه اصلی خود، روبرو بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ۲۰ خردادماه سال گذشته بود که فرایند انتخابات فدراسیون چوگان کلید خورد و ثبت نام از داوطلبان احراز پست ریاست و اعضای هیات رییسه فدراسیون چوگان به مدت ۱۰ روز کاری ادامه پیدا کرد تا فرایند برگزاری انتخابات این فدراسیون به صورت رسمی آغاز شود.

پس از آغاز فرایند انتخابات این فدراسیون، چهارم تیرماه سال جاری بود که طی حکمی از سوی سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، اصغر ناظری به عنوان سرپرست فدراسیون چوگان انتخاب شد و تاریخ انتخابات این فدراسیون در نهایت پس از هفت ماه که بدون رئیس اداره می‌شد، مشخص شد تا مجمع عمومی انتخاباتی جهت تعیین رییس و سایر اعضای هیأت رییسه، ۱۹ اسفندماه سال جاری در محل سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شود و این فدراسیون پس از حدود ۹ ماه مجددا فعالیت‌های خود را با حضور رییس، دنبال کند.

با توجه به اینکه ناظری به عنوان نامزد انتخاباتی ثبت نام کرده بود، دوم اسفندماه سال گذشته بود که کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان،  محمودرضا امیاری را به عنوان سرپرست فدراسیون چوگان منصوب کرد و در نهایت اصغر ناظری ۱۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به عنوان رییس جدید فدراسیون چوگان، انتخاب شد.

وعده‌های پس از انتخابات

همکاری با بخش خصوصی، افزایش باشگاه‌ها و چوگان بازها، برگزاری لیگ ملی چوگان، جذب مربی خارجی، ‌شکیل تیم‌ملی در دو بخش بانوان و آقایان و اعزام بانوان به مسابقات برون مرزی از جمله‌ مهم‌ترین برنامه‌های اعلامی رییس جدید فدراسیون چوگان است و باید منتظر ماند و دید تا چه میزان محقق می‌شود.

چوگان؛ از بودن تا نبودن!

چوگان، کهن‌ترین بازی ورزشی جهان به شمار می‌آید و ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح این بازی‌ها بین ایرانیان و تورانیان انجام شده است؛ براساس اسناد و مدارک تاریخی در ایران این ورزش قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارد و جزئی از هویت ایرانیان به شمار می‌رود. چوگان یادآور خاطرات شیرین مردم بوده و به همین سبب نقش و نگارهای این بازی پرشور در بسیاری از آثار فرهنگی، هنری و صنایع دستی ایرانیان دیده شده است.

با این وجود اما طی یکسال گذشته وضعیت چوگان در کشور بسیار مبهم بود و مشخص نبود که چه نگاهی به این رشته ورزشی وجود دارد. ورزش ایران به این مسئله عادت کرده که در گفتار از ورزش چوگان حمایت شود اما در عمل شاهد موضع‌گیری انفعالی نسبت به این رشته ورزشی از سوی مسئولان ارشد ورزش کشور باشیم.

به طور مثال یکی از بزرگترین مشکلاتی که فدراسیون چوگان طی یکسال اخیر با آن روبرو شد، ‌پرونده مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) بود که این پرونده چندی پیش به دادسرای کارکنان دولت رفت تا اختلاف به وجود آمده بین شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و فدراسیون چوگان از طریق این دادگاه حل شود.

حتی کار به جایی کشید پلمب مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در دستور کار قرار گرفت و با نصب بنر اعلام شد فدراسیون چوگان مسوولیتی در این مجموعه ندارد و از انعقاد قرارداد با آن خودداری شود. در عین حال طبق ادعای رییس وقت فدراسیون چوگان اعلام کردند که فدراسیون چوگان باید تخلیه شود و این مجموعه متعلق به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است، هم‌چنین از ورود مدیریت و اعضای باشگاه و نیز کارمندان فدراسیون چوگان نیز به مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) ممانعت به عمل آمده بود.

حال جالب است بدانید تمامی این اتفاقات درحالی رخ داد که حمید سجادی، ‌ وزیر سابق ورزش و جوانان در جشن واگذاری سهام سرخابی ها به مردم اعلام کرد: امیدوارم زمینه تشکیل تیم‌های بانوان استقلال و پرسپولیس مهیا شود، همچنین اگر این دو باشگاه تصمیم گرفتند در چوگان هم تیم‌های آبی و قرمز داشته باشیم. درست است در ورزش کشور حدود ۱۰۰ سال ورزش نوین امروزی را داریم اما وقتی به تاریخ برمی گردیم ما چند هزار سال پیش هم ورزش داشتیم، ۴۰۰۰ سال پیش کشتی پهلوانی داشتیم که شکل آن فرق می‌کرد. یکی دیگر از این رشته‌ها چوگان است که به عنوان خادم ورزش خواسته‌ام را می گویم و این به مسئولان دو باشگاه برمی‌گردد، وقتی چوگان با ۳۵۰۰ سال سبقه را داریم، در مسابقات باشگاهی آن در کشور ۴ یا ۵ تیم باشگاهی بیشتر نداریم. امیدوارم اگر این دو باشگاه تصمیم گرفتند، در چوگان هم تیم‌های آبی و قرمز داشته باشیم.

رفتارها در مورد رشته چوگان کماکان نشان می‌دهد هر چند مسئولان در شعار، حامی توسعه چوگان به عنوان یک ورزش کهن در کشور هستند اما در عمل، عزمی برای توسعه این رشته ورزشی وجود ندارد و صرفا تمایل بر این است که چوگان در سایه، فعالیت خود را پیش ببرد. با این وجود باید منتظر ماند و دید در دوران وزارت کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان چه نگاهی در خصوص ورزش چوگان حاکم خواهد بود و رفتارها با این رشته ورزشی خاص، چگونه خواهد بود؟

انتهای پیام

نظر شما