شناسهٔ خبر: 65900823 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک هزار و ۲۰۰ گردشگر از تالاب کانی‌برازان مهاباد بازدید کردند

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در تعطیلات نوروز امسال یک هزار و ۲۰۰ گردشگر داخلی و خارجی از تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

فاروق سلیمانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز امسال، تالاب کانی برازان بر روی مهمانان و گردشگران نوروزی باز است و علاقمندان می توانند از زیبایی های این تالاب دیدن کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون وضعیت آبی تالاب بسیار خوب است و چشمه ها و زهکش‌های منتهی به این تالاب احیا شدند و تلاب خود مهیای ورود پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنار آبزی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از گردشگران خواست با توجه به شروع شدن فصل لانه سازی و تخم آوری برخی گونه‌ها از ایجاد مزاحمت برای پرندگان و سروصدای بلند که باعث می شود پرندگان پرواز کنند، خودداری کنند.

وی با اشاره به اجرای دستورالعمل طبیعت‌گردی جامعه محور در تالاب‌ کانی برازان افزود: دستورالعمل این طرح با همکاری سازمان محیط زیست و دفتر حفظ و احیای تالاب‌ها تدوین شده است و ابتدا در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد اجرا شد.

وی اضافه کرد: قبل از اجرای این طرح سلسله جلساتی با جوامع محلی و بهره برداران حاشیه این تالاب برگزار شد چراکه هدف اصلی از اجرای این طرح حفاظت از تالاب در کنار بهره‌برداری خردمندانه است.

به گزارش ایرنا، پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

یک هزار و ۲۰۰ گردشگر از تالاب کانی‌برازان مهاباد بازدید کردند

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

در منطقه کانی برازان تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده شناسایی شده است که این گیاهان ۲۱ جامعه گیاهی را تشکیل می‌دهد و بیشتر گونه‌های شناسایی شده از خانواده اسفناج Chenopodiaceae و گندمیان Graminae بوده و گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب‌های دائمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.

نظر شما