شناسهٔ خبر: 65900691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام غلامعلی اشتری

سمنان - ایرنا - شهید غلامعلی اشتری فرزند محمد، ستوان دوم هوانیروز ارتش از شهرستان گرمسار دیار دارالمرحمه سمنان است. از تیزپروازان ورزیده هوانیروز بود که ۶ سال پرواز و جنگ با دشمن را در جبهه‌های غرب و جنوب تجربه کرد تا اینکه بر اثر اصابت گلوله به بالگرد در شلمچه به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهید غلامعلی اشتری فرزند محمد، بیست و پنجم آبان ۱۳۳۵ در شهر ایوانکی از توابع شهرستان گرمسار به دنیا آمد. شهید اشتری تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت.

ستوان دوم هوانیروز ارتش بود که ازدواج کرد و صاحب یک فرزند دختر شد.

شهادت آرزوی قلبی غلامعلی بود

دایی شهید در خاطره ای از او نقل می کند: شوق رفتن به جبهه و شهادت را در او می‌دیدم. جلوی آیینه ایستاده بود و خودش را نگاه می‌کرد. گفتم: «دایی‌جان! خودت رو می‌بینی؟» گفت: «لباس ارتش برایم خیلی ارزش دارد وقتی آن را می‌پوشم، انگار به استقبال شهادت می‌روم.» گفتم: «این حرف را نزن!»

گفت: «حالا که می‌روم جبهه، امیدی به برگشتنم نداشته باشید.»

همیشه برای خانواده شهدا نیز ارزش بسیاری قائل بود و در مراسم تشییع پیکر یکی از شهدا پابرهنه شرکت کرد.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام غلامعلی اشتری

همسر غلامعلی نقل می‌کند: چند روز برای مرخصی پیش ما آمد. آرام شده بود. از برخوردش احساس کردم از دیدن ما خوشحال نشده است. گفتم: خدا را شکر که برگشتی! سرش را پایین انداخت و گفت: «این بار هم شربت را نخوردیم، آن قدر جلوتر از ما هستند که تا به ما برسد، تمام می‌شود.» منظورش را نفهمیدم. با تعجب نگاهش کردم. با خنده گفت: «شربت شهادت را می‌گویم.»

همسفرگی با فرزند یک کشاورز

فرزند شهید می گوید: از پدربزرگم در مورد شهادت پدرم و تشییع جنازه‌اش سؤال کردم. گفت: «روز تشییع، سربازی با دسته‌گل جلوی مردم حرکت می‌کرد، گریه‌اش لحظه‌ای قطع نمی‌شد. بالگردهای هوانیروز مردم را گلباران می‌کردند. به سرباز گفتم: چرا این قدر گریه می‌کنی؟ گفت: من نگهبان اتاق سروان اشتری بودم، پدرم کشاورز بود و وضع مالی خوبی نداشتیم، موقع غذا صدایم می‌زد و می‌گفت: بیا با هم غذا بخوریم. من هم فرزند کشاورزم، پس من و تو برادریم. هر وقت به مرخصی می‌رفتم پول سفرم را می‌داد. با گریه گفت: من بدون او احساس غربت می‌کنم.»

غلامعلی اشتری از خلبانان جنگنده کبرای هوانیروز بود که در ادامه عملیات فاو به شهادت رسید. او در سال ۱۳۵۴ برای خلبانی بالگرد در هوانیروز استخدام شد. پس از پشت‌سر گذاشتن آموزش نظامی، فراگیری زبان انگلیسی و دروس فنی عملی پرواز به درجه ستوانیار سومی رسید. تخصص پروازی خلبان اشتری بالگرد کبری و اولین واحد خدمتی او هوانیروز مسجدسلیمان بود.

از تیزپروازان ورزیده هوانیروز بود که ۶ سال پرواز و جنگ با دشمن را در جبهه‌های غرب و جنوب تجربه کرد. ایمان قوی و شهامت بالا و تجربه پروازی خوب باعث شدند که خلبان اشتری تعداد بی‌شماری از تانک‌ها و ادوات زرهی دشمن را در عملیات‌های حصر آبادان و بیت‌المقدس و فتح‌المبین به آتش بکشد. آخرین پرواز و مأموریت این خلبان مؤمن هوانیروز در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج در شمال دریاچه ماهی بود.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام غلامعلی اشتری

در آن مأموریت بالگرد او و هم‌پروازش ابراهیم فخرایی هدف گلوله قرار گرفت و سقوط کرد. پیکر این ۲ خلبان چندماه در بین مبادلات آتش ۲ نیرو قرار داشت تا اینکه پس از پیشروی نیروهای ایران، به عقب انتقال یافت.

خلبان غلامعلی اشتری با درجه سرهنگی در آمار شهدای هوانیروز و جنگ ثبت شده و مزارش در گلزار شهدای ایوانکی است.

نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.

رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ عملیات محدود نیمه‌گسترده و گسترده انجام دادند و با مدیریت تحسین‌برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در ۵۵ عملیات شامل ۲۴ عملیات توسط سپاه و بسیج، ۱۱۰ عملیات توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش و ۲۰ عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.

جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.

جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال ۱۳۶۵ قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال ۶۵ حدود ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل ۴۴ صدم درصد یعنی یک نفر در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان ۶۹ صدم درصد یعنی یک نفر در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.

سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۹۳۰ هزار بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و ۹ دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و ۵۷۴ نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام غلامعلی اشتری

هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد ۳۱۶ نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.

نگاهی به آمار رزمندگان و شهدای استان سمنان

شمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود ۱۱۳ نفر می‌رسد که معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با ۱۱۳ نفر معادل سه و ۶ دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.

از سه هزار شهید استان سمنان، ۲۲۰ نفر ورزشکار و ۹۶ شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و ۷۰۰ نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.

از مجموع ۹۶ شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، ۶ شهید نیز بهداشت و پزشکیار، ۵۶ شهید امدادگر، ۹ شهید حامل مجروحان، ۹ شهید راننده آمبولانس و ۱۸ شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.

شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و ۲۰۰ نفر است که از این تعداد یکهزار و ۸۰۷ نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. ۲۰۷ نفر دارای بیش از ۲۵ درصد جانبازی هستند.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام غلامعلی اشتری

طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر ۱۲۴ نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر ۵۸ نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از ۲ و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و ۷۴۷ نفر از این جانبازان بیش از ۲۵ درصد جانبازی دارند.

برنامه‌ریزی برای دومین کنگره شهدای استان سمنان در بهار ۱۴۰۳

سمنان به عنوان یکی از استان‌های سرآمد دوران دفاع مقدس و جزو سه استان دارای بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیت برای پاسداری از کیان نظام جمهوری اسلامی، به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین و مقابله با جنگ ترکیبی و تهاجم فرهنگی دشمنان وارد میدان شده است و برگزاری هشت اجلاسیه در هشت شهرستان استان سمنان برنامه‌ریزی شد تا در نهایت هشت اجلاسیه به دومین کنگره سه هزار شهید در بهار سال ۱۴۰۳ مزین شود.

برگزاری اجلاسیه شهدا در هر شهرستان استان سمنان در واقع اقدامی برای معرفی شهدای هر شهرستان به نسل امروز آن شهرستان است که در نهایت تمامی مردم استان سمنان و دیگر استان‌ها در نقاط مختلف کشور در «کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان» با تمامی شهدا و خط مشی و سیره این بزرگواران همیشه‌جاودان بیش از پیش آشنا شوند تا راه بر توطئه دشمنان سد شود.

نظر شما