شناسهٔ خبر: 65897894 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: تراکنش مالی تروریست‌ها و ملی‌گرایان اوکراین کشف شد

مسکو- ایرنا- کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد: تحقیقات صورت گرفته شواهدی مبنی بر ارتباط بین عوامل حمله تروریستی به سالن کنسرت کرکوس با ملی‌گرایان اوکراین از جمله تراکنش مالی را تأیید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از ریانووستی، کمیته تحقیقات روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: نتایج اولیه تحقیقات، ماهیت برنامه ریزی شده اقدامات تروریست ها، آماده سازی دقیق و حمایت مالی سازمان‌دهندگان این جنایت را تأیید می کند.
در این گزارش آمده است: پس از تحقیق بر روی تروریست‌های بازداشت شده، مطالعه تجهیزات فنی کشف شده از آنها و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد تراکنش های مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط آنها با ملی گرایان اوکراینی به دست آمد.
علاوه بر این، کمیته تحقیقاتی روسیه داده‌هایی را تأیید کرده است که عاملان این حمله تروریستی مقادیر قابل توجهی پول و ارزهای دیجیتال از اوکراین دریافت کرده اند.
بازرسان این کمیته همچنین متهم دیگری را شناسایی کردند که در یک طرح تامین مالی تروریسم نقش داشت. کمیته تحقیق تقاضای دستگیری وی را به دادگاه ارائه خواهد کرد.

۱۲ آهنگ در سوگ قربانیان حادثه تروریستی کروکوس
در همین حال، روزنامه راسیسکا گازتا چاپ مسکو نوشت:‌ هنرمندان روسیه ۱۲ قطعه آهنگ را برای گرامیداشت یاد قربانیان حمله تروریستی به تالار کروکوس ضبط کردند.
آلبوم هنرمندان روس با نام "صدای من را بشنو" منتشر شد و در آن، خوانندگان نسل جدید روسیه آهنگ‌های مسلم ماقمایف هنرمند فقید اتحاد جماهیر شوروی را اجرا کردند.
در این گزارش آمده است:‌ در این حادثه تروریستی سالن کنسرت که به نام مسلم ماقمایف نامگذاری شده بود، موزه او و همچنین پیانویی که در آنجا وی آن را می‌نواخت در آتش سوخت.
قرار است درآمدهای فروش این آلبوم موسیقی به قربانیان حادثه کروکوس تعلق گیرد.

تیراندازی تروریست‌ها و اقدام آنها به پرتاب بمب های آتش زا قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در شهر کراسنوگورسک در نزدیکی مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به جان باختن ۱۴۳ نفر و مجروح شدن ۱۸۲ نفر (بنا بر آمار وزارت شرایط اضطراری روسیه) منجر شد.
شاهدان عینی در زمان وقوع حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس از حضور چهار تروریست سخن گفتند که بعدا گفته شد آنها بطری بنزین برای آتش زدن سالن نیز همراه داشتند. این آتش‌سوزی منجر به فروریختن بخش‌هایی از این تالار شد.
به گفته رئیس کمیته تحقیقات روسیه، تروریست ها ساعت ۱۹.۵۸ جمعه سوم فروردین (به وقت مسکو) (۲۰:۲۸ به وقت تهران) به تالار شهر کروکوس رسیدند و ساعت ۲۰.۱۱ ساختمان را ترک کردند.
عملیات آواربرداری و جستجوی قربانیان این حادثه از زیر آوار سه شنبه هفتم فروردین ماه خاتمه یافت.
بنا بر اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، تاکنون ۱۱ نفر از جمله چهار عامل تروریستی که به این تالار حمله کردند، بازداشت شده‌اند. عاملان حمله تروریستی اوایل صبح روز شنبه ۲۳ مارس (چهارم فروردین ۱۴۰۳) در حالی که به سمت مرز اوکراین می‌رفتند، در منطقه بریانسک بازداشت شدند. در بازجویی مشخص شد که آنها شهروند تاجیکستان هستند. دادگاه باسمانی مسکو برای آنها تا ۲۲ مه ( دوم خردادماه ۱۴۰۳) تحت بازداشت قرار داد. در مجموع ۱۱ نفر در این پرونده بازداشت شده اند.


با وجود آنکه رسانه‌ها و مقامات غربی، از گروه تروریستی داعش به عنوان عامل این حمله تروریستی یاد کرده و اوکراین را از دخالت در این عملیات تبرئه کرده‌اند، مقام‌های مسکو ضمن تعجب از سرعت عمل غرب در شناسایی عوامل تروریستی بر تکمیل تحقیقات خود در این زمینه تأکید کرده‌اند.
با این حال، نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه هفتم فروردین ۱۴۰۳ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا اوکراین یا گروه تروریستی داعش پشت این حمله تروریستی بوده است پاسخ داد: البته، اوکراین.
الکساندر بورتنیکوف رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه نیز در آن روز در مصاحبه‌ای گفت: ما معتقدیم که این اقدام تروریستی هم توسط اسلام گرایان تندرو و هم توسط سازمان های اطلاعاتی غربی طراحی، تدارک و اجرا شده است و سرویس های ویژه اوکراین مستقیماً به این موضوع مرتبط هستند و همکاری داشته‌اند.
رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: کی‌یف به طور مستقیم با سازماندهی حمله تروریستی مرتبط بوده و سازمان‌های اطلاعاتی غربی در آماده‌سازی این حمله مشارکت داشته‌اند.
الکساندر بورتنیکوف افزود: گمان می رود که ایالات متحده، انگلیس و اوکراین پشت این حمله تروریستی باشند. بورتنیکوف تاکید کرد که ما در مورد اطلاعات موجود صحبت می کنیم، هرچند که این اطلاعات کلی است، اما در حال حاضر پیشرفت خاصی را در این پرونده داشته‌ایم.
مدیر این سازمان اطلاعاتی روسیه تصریح کرد که مشتری (سفارش دهنده عملیات تروریستی کروکوس) هنوز شناسایی نشده است، اما این سازمان اطلاعاتی می تواند ببیند چه کسی این حمله را سازماندهی کرده و عاملان را به خدمت گرفته است.
وی توضیح داد که این حمله تروریستی به نفع سرویس های اطلاعاتی غرب و اوکراین بود تا اوضاع روسیه را متزلزل کند و در جامعه هراس ایجاد کند. بورتنیکوف همچنین اشاره کرد که اسلام‌گرایان افراطی می خواستند به قلمرو اوکراین فرار کنند، جایی که از آنها انتظار می رفت و قرار بود "به عنوان قهرمان" از آنها استقبال شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با تأکید بر ضرورت تکمیل تحقیقات این کشور درباره این حادثه تروریستی گفته بود: جنایت وحشتناک در کروکوس، اقدامی برای ارعاب و ایجاد وحشت در جامعه روسیه است که توسط اسلام‌ گرایان افراطی انجام شد؛ این سؤالات مطرح می شود که آنها این کار را به سفارش کدام مشتری انجام دادند؟، چه کسی از این کار سود می‌برد؟ و آیا اسلام گرایان افراطی واقعاً تصمیم به حمله به روسیه گرفتند؟ همچنین باید به این سوال پاسخ داد که چرا تروریست ها پس از ارتکاب جنایت در کروکوس قصد عزیمت به اوکراین را داشتند و چه کسی در آنجا منتظر آنها بود؟
در حالی روس ها از اوکراین به عنوان عامل پشت پرده جنایت کروکوس یاد می کنند که تقابل نظامی دو کشور در بیش از دو سال گذشته همچنان ادامه دارد.

نظر شما