شناسهٔ خبر: 65895318 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جان باختن ۱۱ مهاجر دیگر در سواحل تونس

۱۱ پناجوی دیگر در پی غرق شدن قایق آن‌ها در سواحل تونس جان خود را از دست دادند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - گارد ساحلی تونس به‌تازگی اجساد ۵ مهاجر دیگر را خارج کرده و تعداد قربانیان این هفته به ۱۱ نفر رسید.

آن‌ها همچنین در مجموع ۶۶۳ مهاجر را نجات دادند که نشان دهنده افزایش عبور پناهجویان از شمال آفریقا به ایتالیا به دلیل بهبود آب و هواست.

گارد ساحلی تونس گزارش داد که ۵ جسد در نزدیکی شهر ساحلی صفاقس پیدا شده که طی ۴ روز اخیر در مجموع ۱۱ مهاجر در این منطقه جان باخته‌اند.

نیرو‌های امنیتی تونس همچنین از روز جمعه گذشته از عبور بیش از ۳ هزار مهاجر با قایق به اروپا جلوگیری کرده‌اند؛ گفته می‌شود که اکثر آن‌ها از جنوب صحرای آفریقا بوده‌اند.

تنها در یک روز، ۶۳۳ نفر پس از یک ماموریت نجات، از حرکت با قایق از تونس به سمت اروپا جلوگیری شدند و نیرو‌های امنیتی همچنین ۱۲۰ قاچاقچی را دستگیر کردند.

علاوه بر این، غرق شدن یک کشتی در سواحل ایتالیا در آخر هفته گذشته منجر به مرگ یک دختر ۱۵ ماهه شده است.

مقامات ایتالیایی گزارش دادند که در ساعات اولیه روز دوشنبه گذشته، یک نفتکش در دریای مدیترانه ۱۳۹ پناهجو را از یک کشتی غیرقابل دریانوردی که از لیبی به سمت اروپا در حرکت بودند، سوار کرد.

در جریان این عملیات نجات، ۳ مهاجر به داخل آب سقوط کرده و همچنان در دریا مفقود هستند و براساس گزارش‎ها، جست‌وجوی اولیه برای یافتن آن‌ها ناموفق بوده است.

بقیه مهاجران نجات‌یافته از سوی گارد ساحلی ایتالیا به جزیره لامپدوزا در دریای مدیترانه منتقل شدند. این مهاجران از کشور‌های مختلف آفریقایی و همچنین از سوریه، پاکستان و بنگلادش حرکت کرده بودند.

براساس توافقنامه اخیری که بین دولت ایتالیا و آلبانی امضا شده است، مهاجران نجات‌یافته از دریای مدیترانه می‌توانند به‌زودی به‌طور فزاینده‌ای برای پردازش به آلبانی منتقل شوند

قرار است ۲ مرکز پذیرش و یک مرکز بازگشت در آلبانی افتتاح شود تا این روند تسهیل شود.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا در اواخر سال گذشته به توافقی بحث‌برانگیز با تونس دست یافت؛ در ازای دریافت میلیون‌ها یورو کمک مالی، انتظار می‌رود این کشور آفریقای شمالی اقدامات شدیدتری را علیه پناهجویان و عبور غیرقانونی انجام دهد. با این حال، تردید‌هایی در مورد پایداری این توافق وجود داشته است.

ایتالیا و تونس نیز پیش از این قراردادی را در زمینه کنترل مهاجرت امضا کردند.

براساس گزارش انجمن حقوق اقتصادی و اجتماعی تونس (FTDES)، بیش از هزار و ۳۰۰ مهاجر که قصد داشتند از سواحل تونس به اروپا بروند در سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/

نظر شما