شناسهٔ خبر: 65894319 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام جزایری شرح داد

اعجاز‌های حقوقی قرآن کریم کدامند

معاون آموزشی جامعه المصطفی العالمیه گفت: قرآن کریم حاوی پیام‌ها و دستاورد‌های حقوقی متعددی است که در تقسیم بندی اهل علم ودانش به سه جهت تقسیم بندی شده است.

صاحب‌خبر -

سیدحمید جزایری، معاون آموزشی جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، معاون آموزشی جامعه المصطفی شامگاه چهارشنبه هشتم فروردین در نشست علمی «تبیین اعجاز حقوقی کلام الله مجید» که در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، اظهارکرد: معجزه عملی است خارج از توان بشری، همراه با تحدی و مطابق با واقع که مدعی نبوت برای اثبات ادعای خود انجام می‌دهد. انبیا به تناسب اقتضائات زمان، معجزات گوناگونی داشتند از جمله عصای حضرت موسی و شفای بیماران توسط حضرت عیسی و همچنین پیامبراکرم(ص) معجزات مختلفی داشتند، اما از آنجا که اسلام دینی جهانی و جاودان است، باید از معجزه‌ای برخوردار گردد که پاسخگوی بشر در ادوار مختلف باشد که این معجزه جاویدان، قرآن کریم نام دارد.

معاون آموزش المصطفی قرآن کریم را برای هر نسلی دارای حیثیت اعجازی دانست و افزود: شاید برخی تنها با اعجاز قرآن در حیطه زبانی آشنایی داشته باشند، اما محدود نمودن آن به مباحث لفظی، صحیح نیست. اعجاز محتوایی بخشی از این معجزه جاوادنه است و به تعبیر علامه طباطبایی، اگر این اعجاز تنها لفظی بود، پاسخگوی عصر حاضر نبود، کما اینکه فصاحت زبانی و کلامی برای بسیاری از مردم امروز و غیرعرب زبان، قابل فهم نیست.

وی به تشریح مفهوم اعجاز حقوقی پرداخت و ادامه داد: منظور از دانش حقوق، تنظیم روابط و عناصر یک جامعه است. روابط اقتصادی، اجتماعی، تعزیرات، تجارت و... در جامعه نیاز به تنظیم دارد که بدون آن مدنیت پدید نمی‌آید. تنظیم روابط به همراه ضمانت اجرای آن، حقوق نامیده می‌شود که دارای قلمرو‌های مختلفی همچون حقوق مدنی، جزایی، خانواده و… است.

حجت‌الاسلام جزایری با اشاره به اینکه در قرآن به مباحث حقوقی در حد اعجاز پرداخته شده است، بیان کرد: شخصیت‌های بزرگی در جهان اسلام و حوزه علمیه به اعجاز قرآن کریم در مباحث حقوقی قائل هستند. قرآن به تناسب اقتضائات، گزاره‌های حقوقی دارد؛ «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا» مربوط به گزاره جزایی است، «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» یک گزاره سیاسی است؛ قاعده نفی سبیل نیز گزاره‌ای‌ است که به روابط ارتباطات بین الملل می‌پردازد.

وی بخش دوم اعجاز حقوقی قرآن را مرتبط با قواعد حقوقی ارائه شده در آن دانست و گفت: قواعد حقوقی چهارچوب‌های روانی است که در بستر‌های مختلف قابل اجراست و نظام زندگی را سامان می‌دهد. قواعده همچون قاعده عدالت، قاعده نفی ضرر، قاعده عسر و حرج و… دستوراتی است که قرآن کریم در ۱۴۰۰ سال قبل بیان نمود و امروز کاملا قابل استفاده است، زیرا مطابق با فطرت انسانی است.

 جزایری قرآن کریم را حاوی پیام‌ها و دستاورد‌های حقوقی متعدد و از سه جهت دارای اعجاز حقوقی خواند و گفت: اعجاز نخست از بُعد تنوع موضوعات است. قرآن در عصر جاهلیت نازل شد که روابط ظالمانه میان افراد حاکم بود، اما قرآن در مدت کوتاهی عامل تحول گردید و جنگ‌ها و کشتار‌های بی پایان جای خود را به ایثار و برادری داد و شخصیت‌هایی همچون ابوذر، عمار و سلمان را تربیت نمود. در زمان ظهور حضرت حجت(عج) نیز بار دیگر شاهد این اعجاز در سطح جهانی خواهیم بود. 

وی جنبه دوم را اعجاز تلفیقی قرآن کریم خواند و تصریح کرد: اعجاز حقوقی قرآن یک اعجاز ترکیبی است. یعنی عناصر حقوقی مختلف در قرآن کریم دست به دست هم می‌دهند و گزاره‌هایی را در شرایط مختلف مطرح می‌نماید که هم با فطرت بشری مطابق است و هم با عقل سازگار است. این قوانین قابل اجراست و مبتنی بر مصلحت و حکمت و دارای چهارچوب است.

معاون آموزش المصطفی جنبه سوم را اعجاز آیات قرآن کریم دانست و گفت: برخی آیات یا بخشی از آیات قرآن دارای نکات اعجازآمیز حقوقی است. هنر قرآن کریم آن است که یک کتاب حقوقی، اقتصادی، جامعه شناسی یا روانشناسی و… نیست، اما در یک آیه آن، همه این مطالب نهفته است که به آن اعجاز می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما