شناسهٔ خبر: 65892377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوغات خراسان‌شمالی؛ رنگین کمانی از طعم و هنر

بجنورد- ایرنا- خراسان‌شمالی فارغ از جاذبه های تاریخی و طبیعی اش، سوغاتی های جذابی از آبنبات گرفته تا فرش دو روی ترکمن دارد که مشوقی برای سفر به گنجینه فرهنگ ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اگر تعطیلات نوروزی را در خراسان شمالی گذراندید و یا حتی از این استان می گذرید، بهتر است سری به بازارهای خراسان شمالی برای خرید سوغاتی بزنید.

بازارهایی که نه تنها سوغاتی های خوشمزه متنوعی دارد بلکه به واسطه حضور خرده های فرهنگ های گوناگون مجموعه زیبایی از صنایع دستی همچون گلیم های کردی و فرش های زیبای دو روی ترکمن دارد.

آنچه در سفر بیش از همه برای همیشه در ذهن ها می ماند، سوغاتی های سفر است بنابراین حیف است که دست خالی از این دیار بروید.

اگر دنبال سوغاتی نفیس و ارزشمندی هستید، شک نکنید نخستین گزینه شما فرش دو روی ترکمن خواهد بود؛ همان هنر دست بانوان مرزنشینی که آوازه اش به مرزهای اقیانوسیه هم رسیده است.

اما اگر نمی خواهید زیاد خرج کنید، می توانید با رفتن به حوالی میدان کارگر بجنورد و خرید آبنبات و یا شکر پنیر کام خود و عزیزانتان از این سفر نوروزی شیرین کنید و خاطری خوش برای به یادگار بگذارید.

سوغات خراسان‌شمالی؛ رنگین کمانی از طعم و هنر

آبنبات

شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی همواره با سوغات آب نبات خود که به شکرپنیر نیز معروف است، کام مسافران را شیرین کرده و هرگاه از این شهر نامی برده می‌شود ناخودگاه طعم آب نبات آن در کام می پیچد.

آبنبات بجنورد را از خمیر، کش‌ داده شده شکر که موجب سفید شدن رنگ آن می‌شود، تولید می‌کنند.

این خمیر را از قالب‌های مخصوص و در اندازه‌های ۲ سانتیمتر مکعبی عبور داده و پس از خشک شدن در کمتر از یک ساعت در پاکت های پلاستیکی نیم تا یک کیلوگرمی بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌کنند.

خمیر آبنبات به مغز گردو، مغز پسته، هل، دارچین، پودر لیمو، کنجد و سایر مواد مغذی و معطر نیز آغشته و آبنبات‌هایی به همین نام روانه بازار می شود که در استان های مجاور خراسان شمالی به ویژه در خراسان رضوی طرفداران زیادی دارد.

سوغات خراسان‌شمالی؛ رنگین کمانی از طعم و هنر

قتلمه

نان قتلمه از نان های شیرینی است که در بجنورد، قوچان و شیروان بیشتر پخت می شود و در اصل یکی از نان های محلی این مناطق به شمار می رود، این نان از خمیر آرد سفید به همراه زردچوبه و کره درست می شود.

پس از پخت در بعضی از مناطق روی آن را با شکر و دارچین می پوشانند، طعم و عطر بی نظیر این نان باعث می شود شما مجذوب آن شوید.

کارگاه های شیرینی پزی بجنورد آن را در فر می پزند و شما می توانید این نان خوشمزه را برای صرف یک میان وعده تهیه کنید زیرا خوردن نان محلی تنوری طعم و مزه دیگری دارد.

سوغات خراسان‌شمالی؛ رنگین کمانی از طعم و هنر

قره قروت

وجود مراتع و چراگاه‌های مناسب در خراسان شمالی رونق خوبی به بخش دامداری داده و قره قروت هم یکی از تولیدات وابسته به دامداری است.

قره قروت یک فرآورده لبنی به رنگ سیاه یا قهوه‌ای و گاهی سفید یا زرد است که مزه‌ای ترش دارد و از دوغ یا ماست به دست می‌آید که یکی از سوغات های استان خراسان شمالی محسوب می شود.

قره قروت خانگی محلی با آب ماست تهیه می شود به صورتی که ماست در نظر گرفته شده را در کیسه ای پارچه ای ریخته و سپس درب کیسه ماست را به وسیله یک بند ببندید و در قسمت آب‌ چکان یا هر جایی که می‌توانید، آویزان شود.

یک سطل زیر کیسه ماست قرار دهید. این مراحل برای آماده کردن ماست چکیده نیز استفاده می‌شود در واقع ماست را چکیده کرده و از آب آن نیز برای تهیه قره قروت خانگی خوشمزه استفاده می شود. تقریباً باید چند ساعت صبر کنید تا آب ماست به طور کامل جمع شود و به مقدار مناسبی برسد.

آب ماست را داخل یک قابلمه ریخته سپس شعله گاز را با حرارت ملایم روشن می کنیم. آب ماست کم کم روی حرارت غلیظ می شود. وقتی دوغ غلیظ شد، چندین بار آن را هم زده تا به غلظت مناسب برسد و رنگ آن تقریباً قهوه‌ای شده. سپس

شعله گاز را خاموش می کنیم و قره قروت ترش خانگی را در یک ظرف مناسب یا پلاستیک ریخته و برای سفت شدن در یخچال قرار می دهیم.

سوغات خراسان‌شمالی؛ رنگین کمانی از طعم و هنر

گلیم کردی

گلیم کردی هنری خاص از بافته های منحصر به فرد زنان کرد عشایر خراسان شمالی است که به عنوان هنری وصف ناپذیر، نمادهای مذهبی و احساسی عشایر را نسبت به طبیعت در خود جای داده و نقش های آن نشانگر عظمت فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم این قوم است.

نمادها در گلیم و سفره کردی همگی بیانگر شکر به درگاه خدا و نعمت الهی و احترام به طبیعت بوده است.

نگاره و نقوش گلیم کرمانجی در واقع نقش مایه های کهن هستند که در نوع خود بی نظیرند و بیان انتزاعی تصاویر گیاهان و حیوانات، نقوش هندسی به اضافه فرهنگ واژگان اصیل موجود از ویژگی های این نوع دستبافته است.

سوغات خراسان‌شمالی؛ رنگین کمانی از طعم و هنر

فرش دو روی ترکمن

وقتی صحبت از فرش نفیس دو رویه تمام ابریشم می شود اولین محلی که می‌توان برای خرید این هنر تصور کرد، روستای دویدوخ در راز و جرگلان است؛ در صفرترین نقطه مرزی میان خراسان شمالی و کشور ترکمنستان مردمانی هستند که از سالیان دور هنری را آغاز کرده و رمزو رازهای هنر دست خود را از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دهند.

فرش تمام ابریشم دویدوخ که به جرات می توان گفت حجم زیادی از تولید آن به دست زنان دویدوخی صورت می گیرد با تصاویر حیرت انگیز و رنگ‌های بی نظیر نخ‌های ابریشمی، چراغ بازارهای فرش کشورهای خارجی را روشن کرده است.

روستای دویدوخ خواستگاه یکی از انواع نفیس ترین فرش های ایرانی است که نام و آوازه آن در آسیا و اروپا پیچیده و هنر دست زنان این خطه را به وسیله‌ی یک فرش تنیده در بطن قاب چوبی، به منازل آن سوی مرزها می‌کشاند.

روستای دویدوخ با داشتن حدود ۲۰۰ کارگاه فعال، به عنوان یکی از خاستگاه‌های فرش دو رویه تمام ابریشم و پایتخت این هنر دست در جهان شناخته می‌شود.

استان خراسان شمالی در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهدمقدس واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می کنند در این استان هشت هزار و ۷۰۰ جاذبه گردشگری شناسایی شده در حوزه های مختلف وجود دارد.

این استان با جمعیت یک میلیون نفری در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

نظر شما