شناسهٔ خبر: 65892191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نوید بهار خوش‌آبِ مازندران در آستانه فصل کشاورزی

ساری - ایرنا - آمارهای ثبت شده از ذخایر آبی در سدها و آب‌بندان‌های مازندران پس از بارندگی‌های اخیر خبر از پر شدن آب‌بندان‌ها، افزایش ذخیره سدها و حتی در آستانه سرریز قرار داشتن سد البرز می‌دهد که مهم‌ترین دغدغه کشاورزان این استان، یعنی تأمین آب کشاورزی در سال جدید را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نقش مازندران در تأمین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور برجسته و پراهمیت است و به همین دلیل نیز تامین آب کشاورزی برای این استان به طور مستقیم با امنیت غذایی جامعه در ارتباط است.

این استان با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید حدود یک میلیون تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

کشاورزان مازندران طی سه سال اخیر نبردی جدی با خشکسالی و کم‌آبی داشتند و برای سال ۱۴۰۳ نیز با توجه به کاهش بارش برف در ارتفاعات مازندران طی نیمه دوم سال ۱۴۰۲ این نگرانی وجود داشت که برای چهارمین سال پیاپی هم خشکسالی گریبان کشاورزی این استان را بگیرد. اما آمارهای مرتبط با منابع آبی استان در پایان هفته آغازین سال ۱۴۰۳ سبب شده که نگرانی‌های کشاورزان مازندران به امیدواری‌ برای ورود به سالی کم‌تنش از نظر تأمین آب مورد نیاز کشتزارهای‌شان تبدیل شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بارش‌های مطلوب سال آبی جاری به ویژه هفته‌های اخیر سبب شده که ذخیره آب سدهای استان در پایان نخستین هفته سال جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یابد و حتی سد آیت‌الله صالحی مازندران در آستانه سرریز قرار بگیرد.

افزایش ۵۳ درصدی ذخیره سدهای استان

حیدر داوودیان اظهار کرد: در پایان نخستین هفته سال ۱۴۰۲ مجموع ذخیره آب سدهای استان ۱۴۹ میلیون مترمکعب بود که این میزان در پایان هفته نخست امسال با ۵۳ درصد افزایش به ۲۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی افزود: ذخیره آب سد شهید رجایی ساری اکنون ۶۳ میلیون متر مکعب معادل ۳۹ درصد حجم مخزن این سد است. اما پارسال در چنین زمانی ۳۸ میلیون متر مکعب در مخزن این سد وجود داشت.

نوید بهار خوش‌آبِ مازندران در آستانه فصل کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از نزدیک شدن تراز آب در سد آیت‌الله صالحی مازندرانی –البرز- به نقطه سرریز خبر داد و گفت: بارندگی‌های خوب در بالادست سد آیت‌الله صالحی مازندرانی سوادکوه شمالی سبب شده میزان ذخیره آب این سد به ۱۳۳ میلیون مترمکعب برسد که معادل ۹۴ درصد ظرفیت مخزن آن است. پارسال در همین زمان ذخیره آب سد البرز ۸۶ میلیون مترمکعب بود. با توجه به بارندگی‌هایی که برای فصل جاری پیش‌بینی شده انتظار می‌رود که شاهد سرریز این سد باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به بارندگی‌های ثبت شده در مازندران طی سال آبی جاری اظهار کرد: از یکم مهر ۱۴۰۲ تا ۷ فروردین ۴۱۰ میلیمتر بارندگی در مازندران داشتیم که ۴ درصد افزایش نسبت به دوره درازمدت را نشان می‌دهد.

داوودیان اظهار کرد: همین بارش‌ها و همچنین ذوب شدن ذخایر برفی بالادست سبب شده آورد رودخانه‌های استان نیز طی این بازه زمانی به یک میلیارد و ۱۵ میلیون متر مکعب برسد. البته در این شاخص هنوز نسبت به دوره درازمدت عقب‌ماندگی داریم و کاهش ۲۰ درصدی وجود دارد.

پر شدن ۹۸ درصد آب‌بندان‌های استان

بخش مهمی از نیاز آبی کشاورزی مازندران توسط آب‌بندان‌های این استان تامین می‌شود. بر اساس آمارها حدود ۸۹۰ قطعه آب‌بندان در مازندران برای تأمین آب کشاورزی فعال است که نزدیک به ۳۵ هزار هکتار از کشتزارهای مازندران را سیراب می‌کنند. بارش‌های مناسب چند ماه اخیر سبب شده که ۹۸ درصد از این آب‌بندان‌ها پر شود.

نوید بهار خوش‌آبِ مازندران در آستانه فصل کشاورزی

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران میزان پرشدگی ظرفیت ذخیره آب‌بندان‌ها در مازندران تا هفته سوم اسفند ۱۴۰۲ حدود ۸۰ درصد بود، اما خوشبختانه اکنون با توجه به بارندگی‌های خوبی که در استان داشتیم این رقم به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

داوودیان اظهار کرد: حدود ۸۹۰ قطعه آب‌بندان در مازندران با ظرفیت ذخیره مجموع ۴۰۵ میلیون متر مکعب، نقش مستقیم و اساسی برای تأمین آب کشاورزی استان دارند. در حال حاضر از ظرفیت مجموع ۴۰۵ میلیون مترمکعبی آب‌بندان‌های مازندران حدود ۳۶۵ میلیون مترمکعب پر شده که خبر بسیار خوبی برای کشاورزی استان است.

وی بیان این‌که آب‌بندان‌ها نقش بسیار مهمی در تأمین آب کشاورزی استان دارند خاطرنشان کرد: خوشبختانه در آستانه آغاز فعالیت‌های کشاورزی ذخیره آب در آب‌بندان‌های استان نیز وضعیت بسیار مطلوبی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: با توجه به ثبت این اعداد و ارقام امیدواریم با مشارکت کشاورزان امسال شرایط تأمین آب کشاورزی در استان بهتر از سه سال گذشته باشد و شاهد جهش تولیدات کشاورزی استان باشیم.

نظر شما