شناسهٔ خبر: 65881355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

حجت الاسلام کرمی گفت:

رشد ۱۶ برابری درآمدهای موقوفات استان زنجان/کسب رتبه اول در میزان رشد درآمد در کشور

زنجان -مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: مجموع درآمد موقوفات و نذورات امامزادگان از ۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در سال گذشته رسید که از رشد ۱۶ برابری در پنج سال حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

 

رشد ۱۶ برابری درآمدهای موقوفات استان زنجان/کسب رتبه اول در میزان رشد درآمد در کشوربه گزارش خبرگزاری بسیج زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی اظهار داشت: مجموع درآمد موقوفات و نذورات امامزادگان از ۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در سال گذشته رسید که از رشد ۱۶ برابری در پنج سال حکایت دارد و سال گذشته در میزان رشد درآمد در کشور توانستیم با ۴۳۷٪ رشد، رتبه اول را کسب کنیم.

وی افزود: دراستان زنجان بیش از ۲۸۰۰ موقوفه و ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد که حدود ۱۵۰۰ مورد از موقوفات مسجد، حسینیه، تکیه یا مکان مذهبی مشابه است و نزدیک ۱۳۰۰ موقوفه باقیمانده اکثرا اراضی کشاورزی دیمی و اندک آبی است و موارد کمی نیز واحد‌های تجاری و مسکونی وقفی یا احداث شده در اراضی موقوفه است که در بازه‌های زمانی مختلف از طریق مزایده به بهره برداران بخش خصوصی واگذار شده و ۵۰ درصد درآمد آن‌ها صرف اجرای نیات واقفان و الباقی نیز برای حفظ و نگهداری موقوفات هزینه و ذخیره می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان بیان کرد: اداره کل و ادارات اجرایی شهرستان‌های اوقاف زنجان ظرفیت قابل توجهی برای کمک به تولید و توسعه استان پیدا کرده است و اکنون اوقاف زنجان توان سرمایه گذاری با رقم‌های قابل توجهی را دارد.

وی گفت: علیرغم همراهی مدیران استانی و حمایت‌های آنان متاسفانه گاهی بر‌ای انجام طرح‌های تولیدی وسرمایه گذاری با موانع جدی روبرو هستیم.

حجت‌الاسلام کرمی گفت: در حوزه سرمایه گذاری و تولید با توجه به ظرفیت‌های موجود در اوقاف و البته به شرط همکاری و همراهی مدیران استانی که باعث رفع موانع مختلف تولید و سرمایه‌گذاری شود کاملا قابل دستیابی است.

وی عنوان کرد: اکنون رویکرد اوقاف چه در سطح کشوری و استانی از اجاره داری اراضی و املاک موقوفه به اجرای مستقیم طرح‌های تولیدی و سرمایه گذاری، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و اجرای طرح با رویکرد دانش بنیان و همچنین مشارکت دادن مردم در اداره موقوفات تغییر پیدا کرده و با هدف استفاده از ظرفیت مردمی در فعال سازی موقوفات ۱۲۰۰ نفر به عنوان امین موقوفات در سطح کشور جذب و مشغول فعالیت شده اند که ۱۷ نفر از این امین موقوفات مردمی نیز در سطح استان زنجان فعال هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: از ورود سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی به موقوفات استقبال می‌کنیم و در پی استفاده از ظرفیت این بخش در فعال سازی و ارتقای موقوفات هستیم.

فاطمه عسگری

نظر شما