شناسهٔ خبر: 65881336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جان‌باختگان از آمار تصادفات کرمان حذف شدند

کرمان - ایرنا - تازه‌ترین آماری که اورژانس کرمان درباره سوانح رانندگی طی امروز(چهارشنبه) اعلام کرد، فاقد تعداد جان‌باختگان است و تنها آمار مصدومان را اعلام کرد؛ حال آنکه تا روز گذشته تعداد کشته‌شدگان ثبت شده در سامانه بهداشت و درمان استان را نیز اطلاع‌رسانی می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تعداد مصدومان تصادفات این استان طی ۲۴ ساعت گذشته( از ساعت ۰۷:۳۰ روز هفتم فروردین تا ساعت ۰۷:۳۰ دقیقه امروز ) ۱۶۹ نفر اعلام شده که از این میزان مصدومان تصادفی انتقال یافته توسط اورژانس ۱۲۸ نفر و مصدومان تصادفی درمان شده در محل حادثه ۴۱ نفر بوده است.

آمار اعلامی مصدومان طی روز گذشته ۱۵۶ نفر بوده که حدود ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.

چرایی حذف آمار جان‌باختگان

اما درباره چرایی حذف آمار جان‌باختگان سوانح رانندگی از گزارش اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گویا موضوع به جلسه روز گذشته در استانداری با عنوان نشست مشترک شورای ترافیک استان و کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست معاون امور عمرانی استانداری بر می‌گردد که با تاکید وی، مرجع اعلام آمار سوانح رانندگی پلیس تعیین و دانشگاه علوم پزشکی از اطلاع رسانی آمار مربوط به جان‌باختگان منع شده است.

طی چندروز اخیر برخی تفاوت های آماری مربوط به سوانح رانندگی در استان خبرساز شده و اورژانس نیز اعلام کرده بود که تنها می تواند آمار ثبت در سامانه بهداشت و درمان را اعلام کند و امکان دارد تعداد جان‌باختگان در آمار پزشکی قانونی به عنوان متولی اعلام آمار جان باختگان، متفاوت باشد.

اما مشکل اینجاست که اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان نه تنها این آمار، بلکه خبر دیگری نیز اطلاع رسانی نمی‌کند، ضعف شدید اطلاع رسانی دارد و آخرین خبر منتشر شده روی سایت آن نیز به ۱۵ دیماه سال گذشته و آمار شهدای حادثه تروریستی باز می‌گردد.

پلیس در سطح استان نیز طی روزهای اخیر آماری از حوادث را منتشر نکرده است. در این میان، گویا در جلسه روز گذشته در محل استانداری که همه رسانه ها دعوت نشده بودند، مقرر می شود پلیس، مرجع اعلام آمار سوانح رانندگی در استان باشد( در کشور نیز پلیس راهور آمار متمرکز را اعلام می کند) که البته ایرنا در هماهنگی با فرماندهی انتظامی استان در تلاش است تا آمار را اخذ و اطلاع رسانی کند.

خبری که از این نشست نیز منتشر شده چندان گویا و با اطلاعات کامل نیست و تنها به شکل زیر منتشر شده است: «سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان در این جلسه با اشاره به دور دوم سفرها و آمار تصادفات بر همت بیشتر برای کنترل تصادفات و حضور پررنگ پلیس، اورژانس، هلال‌احمر و راهداری در نقاط پر تصادف تاکید کرد. وی افزود: متولی تصادفات پلیس است و آمار تصادفات نوروز را پلیس اطلاع‌رسانی کند. موسوی بر ورود دستگاه قضا در ترک فعل‌های صورت گرفته برای خاموشی ورودی شهرها تاکید کرد و از راهداری خواست با تامین مالی انجام شده، دوربین‌های مورد نیاز را خریداری و در اختیار پلیس راه قرار دهد».

انتشار به‌موقع و مناسب آمار سوانح رانندگی می تواند بازدارندگی ایجاد کند، لذا ایجاد آمادگی در اطلاع رسانی به‌هنگام از این حوادث باید در دستور کار متولیان باشد تا چنین وضعیتی رخ ندهد.

نظر شما